| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bromsbelägg och skivor?
|
2407 besök totalt |
|
bromsbelägg och skivor?
efter min första bankörning på anderstorp så kunde jag konstatera att mina bromsar va helt väderlösa. så därför undrar jag vad ni andra kör med och är nöjda med. själv körde jag på tarox belägg med ap bromsvätska. har kollat lite på pagid, ferodo och sbs. funderar även på att köpa tarox skivor men efter körningen på anderstorp så tvekar jag lite på deras kvalite. sbs använder vi på våran racerbil och är mycket bra vet inte om det finns till min bil dock . beläggen ska sitta på en honda civic type r
tack på förhand _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
|
om du skall ha det till en CTR så vore det en bra idé
att prata med någon banräv på Hondaklubben som kör CTR. Jag skulle testa ringa Jonas "Jontis" Sundgren som är klippa på allt som har med CTR att göra. Han jobbar nuförtiden på Speedworks i Stockholm/ Haninge. Telefon: 08-7760016 samt 08-7760019. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
|
Dan; pracka på vet jag inte om det är rätt ord, men jag kan erbjuda en produkt som löser problemen för en mkt billig penning. hehe
Har ett långloppsteam i SLC med en CTR så viss erfarenhet finns. Har du testat Ferodo-beläggen ännu? _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Jooo, jag skojade lite
PFC har jag mycket goda erfarenheter av, så det kommer snart en beställning till från mej ..
Är det mej du frågar om Ferodo? Mina DS3000 funkade också bra, har dock inte provat i samma bil än så någon detaljerad jämförelse kan jag inte göra. Men beläggen kändes snarlika. |
||
|
Nu kanske jag gör bort mig helt då jag inte har en aning om utifall dessa finns till Honda... eller hur de eg är att jämföra med riktiga rejs-belägg. Dessutom har jag en tämligen begränsad kunskap om belägg...
Jag kör på ETF-belägg vilka tydligen ska vara en kompromiss mellan gat och banbelägg... Enda eg skillnaden mot gatbelägg är att de ska tåla bra med värme. De är dessutom tämligen billiga... (700:-/fram till 928.. vilket i sammanhanget är rätt billigt). De ska vara betydligt snällare mot skivorna än tex pagidbelägg. Livslängden... för mig har de varat minst en säsong med bankörning ca en gång i veckan. Den enda nackdelen jag vet är att de dammar nått in i bomben.... De är väl förmodligen inte i samma klass som de värsta rejsbeläggen men jag tycker de är en ganska trevlig kompromiss med ett trevligt pris... definitivt något för folk som kör både bana och gata. Skulle inte förvåna mig om de skulle vara alldeles utmärkta i långlopp pga värmeegenskaperna och priset.. EDIT: Hemsida om nån är intresserad.. http://www.etf-freni.it/eng/default. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
Intresant! 928'an är ju inte lätt som en fjäder precis. Undrar om det är fler här som kör med dessa? _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jonaslarsson,
Finnemang..
Magnus, Så sant så... De väger en del. 1580kg står det i boken så det kan gå rätt hårt åt bromsarna. Har dock för mig att det låg under detta när jag mätte vid en stötdämpartest för några veckor sedan. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
|
Jag har kört med dessa man har inte riktigt samma positiva saker att säga om ETF. MEN förra veckan så upptäckte jag en bromsslang som höll på att ge sig så jag kanske inte ska beskylla beläggen för mina minst sagt märkliga bromsegenskaper.
Det man kan säga är att dom bettar bra när dom har fått upp lite värme, men i kallt tillstånd så är det lite sämre. Mina klotsar slets väldigt hårt med slitsade skivor så det verkar dom inte må så bra av. Däremot så var slitaget på beläggen lågt utan slitsarna. _________________ Rehan Mirza |
||
|
Izar
Kan har varit slitsarna i sig som var lite för vassa i kanterna... i de fallen så river de ju sönder beläggen ganska fort tyvärr... För mig har de hållit väldans bra. Känner dock igen det där med att de nyper åt än bättre när de fått upp lite värme. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
|
Jo det var det kanske. Men det var så att det var mina skivor som satt på som jag lämnade inte för slitsning. Samma ETF klotsar, tyckte att de såg helt ok ut, ungefär slitna till hälften, inga sprickor, de föll inte isär trots en ganska hårdhänt behandling. Efter ett banmöte på Mantorp så var klotsarna näst intill slut, sltaget var märkbart, har inte noterat detta förut med solida skivor.
Jag har ett banmöte kvar på klotsarna sen blir det nya vi får se om ETF får fortsatt förtroende eller som det ska bli något annat, har inte bestämt mig än. _________________ Rehan Mirza |
||
|
Magnus,
Jag har bara hunnit avverka två sorter på bana med denna bilen. När jag köpte bilen satt det mekonomenbelägg på som brann upp efter några varv på Mittsverige
Efter det så har jag kört med ETF-beläggen och varit ganska nöjd. Så eg har jag dåligt med några bra referenser. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
bromsbelägg och skivor?
|
2407 besök totalt |