Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Provkörning av SAAB 9-3 Aero
<<   1, 2
2794 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19085



Jamen det beror ju på hur man mappar spjällrörelsen, mappar man den för "soft stadskörning" så kommer det bli problem vid snaba växlingar.
Kan ingen provköra och göra fullgasväxlingar så vi får lite fler fall att svamla teorier om?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

MaZ skrev:
Volvo hade ju mappat nån bil för att den skulle "gå mjukt" för några år sen, det fick de göra om rätt snart...


Var väl T-5 som var slöare än 2.5T till 100 km/h om jag minns rätt.
Känns ju bra när man pröjsat för att få det lilla extra...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



MaZ skrev:
Det där med gasresponsen är säkert en mjukvarugrej, det är väl elektroniskt spjäll? Volvo hade ju mappat nån bil för att den skulle "gå mjukt" för några år sen, det fick de göra om rätt snart...


Exact min tanke!
För den fördröjning mellan att gaspedalen golvades till att motorn ens reagerade var på tok för lång för att i mitt tycke passera för turbo-lag.
Nu körde jag förvisso bara 2.0T...
I vilket fall som helst så var den fördröjningen inte lika påtaglig vid fullgasväxlingar (antingen det, eller det faktum att jag hade annat att koncentrera mig på).
Intressant kan vara att notera att det inte var någon mindre fördröjning direkt när man golvade den från 3-4tusen varv, utan det tog samma tag för motorn att ens reagera på att man hade tryckt på gaspedalen.
Riktig glädjedödare det där, kändes fan segare och mer livlöst än våran 1.8T Tiptronic (usch för automat).
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



har ej kört nya aero'n än men kört vector'n och tyckte det var en relativt trevlig bekantskap, hade dock en arc med vintersulor på till låns härom dagen och den var fan på gränsen intill okörbar, bakvagen fungerar inte alls med dessa däck det känns som man får sladd hela tiden så man börjar korrigera men sen stannar "sladden" av sig själv och du har fel vinkel på bilen , bakvagenen greppar men den lurar dig som förare, detta beteende har jag inte alls märkt av på de vector bilar jag kört med 17 tummare , hög ljudnivå är det också tycker inte den är så mycket bättre än min 93 aero (gamla modellen får inte ta ut bmw som tjänstebil ) , det e bra mycket bättre gasrespons i den nya bilen men den har inte samma kraft när det väl laddar, taskigt lårstöd sa någon kan bara hålla med, nää mondeon e nog fortfarande den bästa framhjulsdrivna mellanklassaren jag kört (synd att jag inte kan ta ut en sån heller)

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Allmänt banåkaforum
Provkörning av SAAB 9-3 Aero
<<   1, 2
2794 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande