| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
lambda - blyersättningsmedel
|
1149 besök totalt |
|
En lambda klarar blyad bensin, dock så får den betydligt kortare livslängd. Hur mycket kortare beror på hur mycket bly bränslet innehåller.
Har en bil lambda så brukar de ju i regel tåla blyfri bensin, men om man nu vill använda en lambda tillsammans med blyersättning så antar jag att livlängden påverkas av halten ersättningsmedel och vilken typ av ersättningsmedel det rör sig om (kalium brukar anses som bäst). Sedan behövs ju egentligen inte så mycket tillsats, går motorerna inte med hög last och höga varvtal så brukar de i princip klara sig bra utan tillsats. |
|
Jag tycker att det är svårt att mappa soppa med enbart avgastemp som vägledning. En kombination mellan bredbandslambda och avgastemp brukar vara bäst.
Avgastempen påverkas väldigt mycket av tändningen (sen tändning, högre temp). Är det bara för mappning hinner knappast "blyersättningen" skada sonden nämnvärt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
lambda - blyersättningsmedel
|
1149 besök totalt |