Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lambda - blyersättningsmedel
1149 besök totalt
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Klarar en lambda blyersättningsmedel? eller det får samma resultat som blyad bensin?

/Bo-Göran

Skänninge
Här sen Maj 2003

En lambda klarar väl blyad bensin, det är väl bara katalysatorn som inte gör det? eller?

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

En lambda klarar blyad bensin, dock så får den betydligt kortare livslängd. Hur mycket kortare beror på hur mycket bly bränslet innehåller.

Har en bil lambda så brukar de ju i regel tåla blyfri bensin, men om man nu vill använda en lambda tillsammans med blyersättning så antar jag att livlängden påverkas av halten ersättningsmedel och vilken typ av ersättningsmedel det rör sig om (kalium brukar anses som bäst).

Sedan behövs ju egentligen inte så mycket tillsats, går motorerna inte med hög last och höga varvtal så brukar de i princip klara sig bra utan tillsats.
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Syftet med lambda på en "blyad" bil är att kunna mappa den. Någon sa att avgastemperaturen skulle kunna vara lika vägledande. Tips?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tycker att det är svårt att mappa soppa med enbart avgastemp som vägledning. En kombination mellan bredbandslambda och avgastemp brukar vara bäst.

Avgastempen påverkas väldigt mycket av tändningen (sen tändning, högre temp).

Är det bara för mappning hinner knappast "blyersättningen" skada sonden nämnvärt.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
1149 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande