| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjädrar för race-miata (NA)
|
5 besök senaste veckan (2042 totalt) |
|
Fjädrar för race-miata (NA)
Åker idag på dessa fjädrar med Gula Koni vilket känns helt OK http://www.flyinmiata.com/index.php? Upplever att jag skulle vilja har bilen hårdare och lägre på bana och funderar på hur jag skall komma fram till fjäderkonstanter som passar mer för bana. För att inte spränga budgeten vill jag gärna behålla mina Gula Koni. Någon som har erfarenheter av NA miatan som räser och vilka fjäderkonstaner som är använda. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
|
Du vet mycket väl vilket forum som är det rätta för dessa frågor
http://forum.miata.net/vb/forumdispl Ground Control coilovers till Koni med 300 och 450 är ju ett val ($400, de gängade hylsorna är lite dyra). 1:1,5 bak:fram är väl grundtipset för fjäderkonstanerna. Gula Konis anses klara 500 i fjäderkonstant innan de behöver byggas om (och gör du det kan du ju korta dem på samma gång). Som "övre" nivå kan du ju kika på konstanterna för SpecMiata. Med ett GC-kit så kostar ju det ca 2000:- att byta fjädrar till vilken konstant som helst eftersom det då är standarddimension på fjädrar (2.25" ID har jag för mig) |
||||||||
Ja fast det är lättare att fråga här
Mera dumma frågor kanske
Är det i Nm ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Jo skall leta lite där. Är lite förvillande med olika sorter på fjäderkonstanten mellan US och EU. Vad är det man säger i USA ? to the metric system inch by inch Trodde det skulle räcka med att köpa kraftigare fjädrar och släppa ner bilen på lägsta hacket på Koni och kapa bumpstoppen - men kanske måste coilovers kittet till också ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
FM är 40N/mm bak och 60N/mm fram, märks det att de görs i Sverige
500lbs/in är det som de svamlar om. Vissa påstår att 550 är inga problem efter ett antal år och andra tycker att 450 maxar ut Konisarna direkt. Hur som helst så får du det mycket enklare att byta konstanter om du fixar till anpassning för standardfjädrar. Det finns billigare än GC oxå (har sett ner till $170 för komplett med Eibachfjädrar). Det skulle nog gå att få gängade hylsor gjorda i Sverige också. De behöver ju bara passa på konis och sen behöver du nån anliggning mot överkanten. Du saknade väl mekande i vinter...
http://www.specmiata.com/specificati
, men restiktor mm gör det mindre fördelaktigt.
|
||||||||
Känns som en väldigt stor skillnad mellan fram och bak ? FM varianten som är erkända som bra har ju inte alls den relationen. Om vi har för hårt fram blir inte bilen väldigt understyrd då ? om man kunde få FM fjädrar med säg 500 fram och 400 bak så skulle ju bilen fortfarande kunna åka på gata men ändå få sig ett lyft på bana. Kanske kunde man prata med de som gör FM fjädrarna (TME) om de kan göra ett par hårdare varianter.
Du menar att med en GC lösning så kan man köpa olika fjädrar som inte behöver vara anpassade i längd mot just miatan ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjädrar för race-miata (NA)
|
5 besök senaste veckan (2042 totalt) |

