Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjädrar för race-miata (NA)
5 besök senaste veckan (2042 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Fjädrar för race-miata (NA)

Åker idag på dessa fjädrar med Gula Koni vilket känns helt OK

http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=4537&parentid=0&sto . . . .

Upplever att jag skulle vilja har bilen hårdare och lägre på bana och funderar på hur jag skall komma fram till fjäderkonstanter som passar mer för bana.
För att inte spränga budgeten vill jag gärna behålla mina Gula Koni.

Någon som har erfarenheter av NA miatan som räser och vilka fjäderkonstaner som är använda.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20315



Du vet mycket väl vilket forum som är det rätta för dessa frågor
http://forum.miata.net/vb/forumdisplay.php?f=11

Ground Control coilovers till Koni med 300 och 450 är ju ett val ($400, de gängade hylsorna är lite dyra).
1:1,5 bak:fram är väl grundtipset för fjäderkonstanerna.
Gula Konis anses klara 500 i fjäderkonstant innan de behöver byggas om (och gör du det kan du ju korta dem på samma gång). Som "övre" nivå kan du ju kika på konstanterna för SpecMiata.

Med ett GC-kit så kostar ju det ca 2000:- att byta fjädrar till vilken konstant som helst eftersom det då är standarddimension på fjädrar (2.25" ID har jag för mig)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Du vet mycket väl vilket forum som är det rätta för dessa frågor


Ja fast det är lättare att fråga här

Mera dumma frågor kanske

Citat:
342 lb./inch front and 228 rear
är i Nm ?

Citat:
Gula Konis anses klara 500 i fjäderkonstant

Är det i Nm ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

500 lär vara lb./inch=äckelsort
500*0,175-->87,5N/mm=trevlig sort

Nm=vridmoment av något slag.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Kan du inte kolla in vad man kör på i Spec Miata? De är väl betydligt hårdare än FMs fjädrar.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Kan du inte kolla in vad man kör på i Spec Miata? De är väl betydligt hårdare än FMs fjädrar.


Jo skall leta lite där. Är lite förvillande med olika sorter på fjäderkonstanten mellan US och EU.

Vad är det man säger i USA ?

to the metric system inch by inch

Trodde det skulle räcka med att köpa kraftigare fjädrar och släppa ner bilen på lägsta hacket på Koni och kapa bumpstoppen - men kanske måste coilovers kittet till också ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20315



Josen skrev:
Mera dumma frågor kanske

Citat:
342 lb./inch front and 228 rear
är i Nm ?

Citat:
Gula Konis anses klara 500 i fjäderkonstant

Är det i Nm ?


FM är 40N/mm bak och 60N/mm fram, märks det att de görs i Sverige

500lbs/in är det som de svamlar om. Vissa påstår att 550 är inga problem efter ett antal år och andra tycker att 450 maxar ut Konisarna direkt.

Hur som helst så får du det mycket enklare att byta konstanter om du fixar till anpassning för standardfjädrar. Det finns billigare än GC oxå (har sett ner till $170 för komplett med Eibachfjädrar).
Det skulle nog gå att få gängade hylsor gjorda i Sverige också. De behöver ju bara passa på konis och sen behöver du nån anliggning mot överkanten. Du saknade väl mekande i vinter...

http://www.specmiata.com/specifications.htm
Citat:
2. Springs
Front Eibach ERS 700 lbs/6" 0000-04-9700-06
Rear Eibach ERS 325 lbs/7" 0000-04-9325-07
De tillåter ju 1999-2005 att vara med och leka numera , men restiktor mm gör det mindre fördelaktigt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Front Eibach ERS 700 lbs/6" 0000-04-9700-06
Rear Eibach ERS 325 lbs/7" 0000-04-9325-07

Känns som en väldigt stor skillnad mellan fram och bak ?

FM varianten som är erkända som bra har ju inte alls den relationen. Om vi har för hårt fram blir inte bilen väldigt understyrd då ?
om man kunde få FM fjädrar med säg 500 fram och 400 bak så skulle ju bilen fortfarande kunna åka på gata men ändå få sig ett lyft på bana.
Kanske kunde man prata med de som gör FM fjädrarna (TME) om de kan göra ett par hårdare varianter.

Citat:
Hur som helst så får du det mycket enklare att byta konstanter om du fixar till anpassning för standardfjädrar.


Du menar att med en GC lösning så kan man köpa olika fjädrar som inte behöver vara anpassade i längd mot just miatan ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20315



Josen skrev:
Du menar att med en GC lösning så kan man köpa olika fjädrar som inte behöver vara anpassade i längd mot just miatan ?
Jo, längden måste väljas rätt men det finns mänder av längder och hårdheter att tillgå på racefjädrar med 2.25" eller 2.5" ID. Kolla hos nån fjädersäljare (Forza tex) så ska du se att utbudet är enormt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Skruva banåkabil
Fjädrar för race-miata (NA)
5 besök senaste veckan (2042 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande