| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hankook Z212-nån med erfarenhet av dom?
|
962 besök totalt |
|
Hej! Mina re040 börjar ta slut på bilen, har därför börjat kika på nya däck. Har möjlighet att få tag på hankook däck till ett bra pris och undrar om nån har erfarenhet av deras z212 som verkar vara nån variant av "halv r-däck" ala dunlup ssr. Däcken ska gå både till vardags och i diverse rs-banor, dom ska sitta på en Honda Civic Type-R. Nån kanske har förslag på nått annat däck som passar bra på den bilen, har sneglat lite på Pirelli Corsa oxå, är dom E-märkta? Kastar med en infolänk om hankook däcken.http://www.hankook.se/dack/z212.htm Mvh _________________ Fredrik Jonsson Ford Focus RS mkII |
||
|
det däcket verkar intresant. mina däck på min civic type r börjar också ta slut. men jag kör på michelin pilot sport nu som jag tycker är så där. mycket veka däcksidor. tänkte du köra på 215/40-17 då eller?
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
|
z212 är liksom kumho mx ett vanligt sportdäck.
inte att jämföra med ssr som är i princip ett riktigt r-däck med sina 80 i treadwear. 212 och kumho har (ircc) ca 200 i tw. re040 har 140 i tw och är mer ett r-däck än dessa 2 nämnda. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Mäkinen och Bisting lyckades övertala 15" ACE Dino att ta plats över bromsarna. (Milt våld brukades...) Det finns några andra 15" som funkar oxå.... |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
jonaslarsson: jo om det blir hankook däcket, blir det 215/40-17.
Dude: Tack för svaret, så då är det alltså bättre att fortsätta med re040 pga av det lägre treadwear bör generera ett bättre grepp om jag fattat rätt, eller är det andra parametrar som spelar in? Skulle Pirellis Corsa funka på Hondan, är det känsligt för hjulvinklar? Nån som har något förslag om något annat däck som kan funka på Hondan? 15" går det ju att åka på hondan, det har ju som tidgare nämt Mäkinen bevisat med ACE fälgarna även ROTAs slipstream modell ska funka dock får man väl slippa litegrann på bromsoken. Mvh _________________ Fredrik Jonsson Ford Focus RS mkII |
||
![]() |
Däck för banåka
|
962 besök totalt |