Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi A3 Sportsback (DSG) | 6473 besök totalt |
Ny bil är beställd och på ingång. Synd bara att leveranstiden är 2.5 månader.
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI DSG * Avus Silver (RS-färg ) * S-Line. Sänkt 25 mm och uppstyvad av quattro GmbH. * 17" RS4-typ-fälgar * Sportstolar * DSG-låda. Direct Shift Gearbox, dvs. den nya dubbelkopplingen * openSky (Öppningsbart glastak. Vikt på fel ställe men det var oemotståndligt att beställa) * Xenon, svarta rails, avtagbar dragkrok (mer vikt men praktiskt), CD-vxl m.m. * Sen tillkommer en massa förvarings-, ljus- och pluspaket samt olika "hållare" av burkar och fart. Som ni ser handlar det mer om en bekväm bruksbil än en renodlad banbil. Hur mycket banåka det blir har mycket med hur försäkringen ser ut. Dock är S-line-fjädringen rapporterad att vara stenhård. Jag har sagt att jag inte ska modifiera denna bil , men som många andra är man modaholic så det kanske dyker upp ett litet trimchip. Vem vill inte ha mer hk och 400 Nm+ i vrid? Sen vill jag prova att köra med R-däck eller slicks. Snabbaste dieseln i SS om man chippar och sätter på slicks? Tror Skoda Fabia RS är snabbast hittills med 1:32,91. Fast den lär säkert vara 400 kg lättare... Mest spänd är jag på att upptäcka hur DSG och lågvarvig diesel fungerar ihop. Nu måste jag boka quattro Driving Experience igen... Exakt hur bilen kommer se ut vet jag inte, men nåt åt det här hållet. (Ja, jag var sugen på vit) http://www.audi4ever.at/tb/auto.php? _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Ska bli kul att se vad du mäktar med i SS när du får tillfälle att köra där. Tror att DSG ihop med den momentstarka dieseln funkar fin-fint. Snabb "shortshiftning" med DSG'n borde vara effektivt. Vad väger den? |
||||
Svårt att säga exakt då den bara är virtuell än så länge. Men enligt Audi så landar den på 1575 kg, men jag har ju lastat på en del extra. Dessa "små" bilar är inte så små som man kan tro. Alla säljare hävdar att man sitter bättre bak och har mer utrymme i A3 SB än i nya A4. Finns tydligen någon teori om att bilköpare sällan byter biltyp, så då fyller man på från botten istället. (jämför Golf vs. Lupo och BMW 3 serien / 3 serien kompakt vs. 1-serien osv.) Skulle gissa att en A3 SB är lika stor som en A4 ett par generationer tillbaka, precis som att nya 3-serien är ungefär lika stor som en ett par år gammal 5-serie. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Stämmer. Jag är väl medveten om det, just därför jag undrar. (När man kör upp Lenas lilla ShoppingClio på vågen visar den 1200kg nånting ... ) |
||||
Din bil borde vara hyfsat kvick om man växlar aktivt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Ser ut att bli en trevlig bil!! Kolla upp så DSG'n klarar 400Nm innan du chippar bara......
Av någon anledning så är Audis "sportchassin" väldigt hårt dämpade men med mindre hårda fjädrar... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Grattis !
Pappa har köpt en sådan, han fick den innan jul. Kalasbil ! Tror nog att du kommer bli nöjd. Intressant med DSG på en diesel ! Pappas har den 6-växlade manuella och den funkar fint. Det enda jag kan ha och invända är att bilen är lite seg på lägre varv. Men den blir bara bättre och bättre ju mer den har gått så jag tror att den är en inkörningsfråga. Sen bättrar ju ett chip på vridmomentet på låga varv också. |
||||
Lyckades hitta en bild från Geneve.
Så här tror jag den kommer se ut, fast med 17" RS4-fälgar. Bättre än vad jag förväntat mig. Bild: http://www.rs6.com/forum/attachment. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Pappas var nog än av dom första som leverardes i alla fall i Jönköpingstrakten. Och han fick sin precis innan Jul. Det var officiell premiär i början på oktober så det har väl inte hunnit ut så många på vägarna än. |
||||
Nästa Torsdag är bilen leveransklar, klart försenad. Sjuka leveranstider på Sportsbacks nu tydligen, 6 månader +.
Ska till Gotland Ring på Torsdag kväll, 26/5. Får se om jag tar med mig nya bilen eller ej. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Tjena, På Rejsa.nu skulle man få reda på vad det blev för bil.
Vi kanske skulle ta ett Diesel race ? Vad ligger effekten på i den orginal? /Daniel _________________ / Daniel Eklund Busbil: Ingen för tillfället... Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10 |
||||
Provkörde en audi A3 sportsback quattro 2,0fsi med 200hp i måndags, med orginal manuell låda. Jag blev imponerad av chassit som gick att köra mycket fort med och det svalde ojämnheter i kurvor där tom min Maserati Ghibli tvekar lite (dock i än högre hastighet men ändå). Bilen var dock understyrd, och bromsarna osade ganska våldsamt efter tio minuters "aktiv" körning men jag blev ändå positivt imponerad av bilen som trots avsaknad av S-line packet hanterade vikt och balans förskutningar bra. En trevlig bil!
_________________ Avregistrerad användare |
||||
[quote="ThomasT"] Ser ut att bli en trevlig bil!! Kolla upp så DSG'n klarar 400Nm innan du chippar bara......
Läste någonstans att DSG-lådan klarar 350 NM. Jag har DSG-låda i min A3, fast jag har 3,2 l bensin. Kan bara säga att jag är supernöjd med den lådan. Har du fått bilen än? _________________ Lasse Alfons |
||||
Har kollat lite på det där med lådan å vridet, och det är inga problem med 400Nm..... Erik... var är bilderna!?!! _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Äntligen så säljs A3 här i USA, jag är jätte sugen på att köpa en, men som vanligt är det någon fånig detalj som man retar sig på som till exempel att man kan inte få S Line sport paketet om man inte väljer läder klädsel. Plus att den kostar mer än en ny 400 hästars GTo.
A3 DSG $31,685 GTo 400hp $30,979.03 Vad ska man välja tro? _________________ -Peder Bäckman- Fiat 500 Abarth 2013 US |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi A3 Sportsback (DSG) | 6473 besök totalt |