Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Moroso Accusump
3620 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13453


Trådstartare
S: Moroso Accusump

Moroso accusump säljes!

Skick: Jag köpte den av föregående ägare för ca 1,5 år sedan. tanken var att jag skulle ha den i pontiacen. Jag kom så långt att den installerades i motorrummet, men eftersom jag inte hade någon ingång i blocket då för att ha den på, väntade jag med installationen tills jag skulle ta ur motorn... .... ... Och då köpte jag en torrsumpspump istället

Dekalen håller på att släppa, men det är knappast något som påverkar dess funktion. Annan sak att anmärka på är att tryckmätaren fungerar, men glaset är trasigt pga den antagligen fått sig en jävel (lite bucklad i kanten).
Dessa saker är dock petitesser och för rejsa.nubrukaren som sätter funktion före form, kommer den att fungera utmärkt! Vet inte om den passar 318is

Övrig info: 3 quarters tror jag det var den rymde. ingången är 3/4" NPTgänga (rörgänga alltså)

bilder:



Pris: Jag vill ha vad jag gav för den - 1700:- inkl fästen (som inte syns på bilden). Går även att bjuda högre! Folk med jänkare, eller folk som kan ordna smidig transport (dvs att jag slipper gå till posten) har förtur

Skicka PM
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1725



säkert en dum fråga, men vad är den bra för ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad har burken för yttermått??
Är det en backventil med?


Acke:
Sök på "accusump" här(rejsa) så får du se

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13453


Trådstartare
Yttermåtten ska jag kolla i veckan, men den är ungefär som en 2L colaflaska i diameter och lite längre (sånt har jag ju inte tänkt på! Har knappast platsproblem i motorrummet )


Ang backventil så är jag inte riktigt med på hur du menar, den har ju en skiljevägg och på ena sidan är det luft, andra sidan olja. När oljetrycket övervinner lufttrycket (som är justerbart) komprimeras luftsidan och tuben fylls med olja. När lufttrycket blir högre än oljetrycket, pumpar den in oljan i motorn igen.

Den har en kulventil i änden och om man stänger den medan motorn är igång = tuben full, kan man försmörja motorn innan uppstart.

Backventil ska du väl snarare ha mellan oljepumpen och accusumpen så att den inte riskerar att pumpa in oljan i tråget utan i motorn. Tror dock inte det behövs...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm måste tänka till så jag inte tänker krokigt nu.

om man sätter accusump på ett T-rör på oljeslangen till motor.
Hmm för eller efter oljefilter är ju också en fråga.
Skit samma.
om nu oljetycket försvinner från pumpen och accusump går in vill man ju inte att oljan skall gå bakvägen utan allt tryck/flöde skall till motorn. Där av min tanke med backventil.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13453


Trådstartare
Precis... Ska se om jag kan illustrera:




Accusump       T        oljekanaler i motor
          Ev. backventil
           oljefilter
           oljepump


T:et är en T-koppling

Tvivlar på att man behöver backventil, har aldrig hört talas om detta och moroso skriver inget om det.

Sätt filtret innan accusumpen - på så sätt är oljan som kommer in i accusumpen redan filtrerad..

Är du förresten intresserad av att köpa den, eller bara veta hur den fungerar?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Jag är intreserad att köpa kanske. Måste bara suga på karamellen lite

om jag nu mins rätt så sitter det en backventil i oljefiltret. Om det nu är rätt så kan man skippa backventilen om man sätter junket efter filtret.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13453


Trådstartare
Sug du lite på karamellen...

kan ordna frakt upp till sthlm utan större problem!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13453


Trådstartare
thumbs up

Hjälp till att hålla konsumtionen uppe i Sverige! Dra ditt strå till högkonjunkturen!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13453


Trådstartare
thumbs up thumbs up thumbs up


Upp!

Fri frakt till Sthlm på fredag!
Ge ett bud vetja!
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1873



Mina googleskills räckte inte riktigt till, men blir det ca 1 liter? Eller blir det 3?

Någon som vet om man bör betydligt mycket mer olja i sin motor med en sån? 3l är väl nästan vad man har i sitt tråg totalt det? Blir ju inte så bra då.

_________________
Markus Ålind
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13453


Trådstartare
Qaz skrev:
Mina googleskills räckte inte riktigt till, men blir det ca 1 liter? Eller blir det 3?

Någon som vet om man bör betydligt mycket mer olja i sin motor med en sån? 3l är väl nästan vad man har i sitt tråg totalt det? Blir ju inte så bra då.


Knappt 3 liter rymmer den. Man får ju fylla på 3 liter extra i motorn så löser allt sig
Att motorn har tre liter för mycket kvittar ju eftersom de bara kommer befinna sig i tråget när motorn är avstängd (eller när de behövs).

Har bud på 1300, någon som bjuder över?
Citera
kyttet
jönköping
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67



finns den kvar??

_________________
ROGER FYHRLUND
Kör 770hk porsche audi
projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13453


Trådstartare
Re:

kyttet skrev:
finns den kvar??


Haha, nej.

den såldes till Fuling här på forumet. PMa honom och kolla om han vill sälja.
Citera
SÄLJES
S: Moroso Accusump
3620 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande