| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Moroso Accusump
|
3620 besök totalt |
|
S: Moroso Accusump
Moroso accusump säljes! Skick: Jag köpte den av föregående ägare för ca 1,5 år sedan. tanken var att jag skulle ha den i pontiacen. Jag kom så långt att den installerades i motorrummet, men eftersom jag inte hade någon ingång i blocket då för att ha den på, väntade jag med installationen tills jag skulle ta ur motorn... .... ... Och då köpte jag en torrsumpspump istället
Dekalen håller på att släppa, men det är knappast något som påverkar dess funktion. Annan sak att anmärka på är att tryckmätaren fungerar, men glaset är trasigt pga den antagligen fått sig en jävel (lite bucklad i kanten). Dessa saker är dock petitesser och för rejsa.nubrukaren som sätter funktion före form, kommer den att fungera utmärkt! Vet inte om den passar 318is
Övrig info: 3 quarters tror jag det var den rymde. ingången är 3/4" NPTgänga (rörgänga alltså) bilder:
Pris: Jag vill ha vad jag gav för den - 1700:- inkl fästen (som inte syns på bilden). Går även att bjuda högre! Folk med jänkare, eller folk som kan ordna smidig transport (dvs att jag slipper gå till posten) har förtur Skicka PM |
||
|
Yttermåtten ska jag kolla i veckan, men den är ungefär som en 2L colaflaska i diameter och lite längre (sånt har jag ju inte tänkt på! Har knappast platsproblem i motorrummet
)
Ang backventil så är jag inte riktigt med på hur du menar, den har ju en skiljevägg och på ena sidan är det luft, andra sidan olja. När oljetrycket övervinner lufttrycket (som är justerbart) komprimeras luftsidan och tuben fylls med olja. När lufttrycket blir högre än oljetrycket, pumpar den in oljan i motorn igen. Den har en kulventil i änden och om man stänger den medan motorn är igång = tuben full, kan man försmörja motorn innan uppstart. Backventil ska du väl snarare ha mellan oljepumpen och accusumpen så att den inte riskerar att pumpa in oljan i tråget utan i motorn. Tror dock inte det behövs... |
||
|
Hmm måste tänka till så jag inte tänker krokigt nu.
om man sätter accusump på ett T-rör på oljeslangen till motor. Hmm för eller efter oljefilter är ju också en fråga. Skit samma. om nu oljetycket försvinner från pumpen och accusump går in vill man ju inte att oljan skall gå bakvägen utan allt tryck/flöde skall till motorn. Där av min tanke med backventil. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Precis... Ska se om jag kan illustrera:
T:et är en T-koppling
Tvivlar på att man behöver backventil, har aldrig hört talas om detta och moroso skriver inget om det. Sätt filtret innan accusumpen - på så sätt är oljan som kommer in i accusumpen redan filtrerad.. Är du förresten intresserad av att köpa den, eller bara veta hur den fungerar?
|
||
|
Jag är intreserad att köpa kanske. Måste bara suga på karamellen lite
om jag nu mins rätt så sitter det en backventil i oljefiltret. Om det nu är rätt så kan man skippa backventilen om man sätter junket efter filtret. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
|
||
|
Hjälp till att hålla konsumtionen uppe i Sverige! Dra ditt strå till högkonjunkturen!
|
||
|
|
||
|
Mina googleskills räckte inte riktigt till, men blir det ca 1 liter? Eller blir det 3?
Någon som vet om man bör betydligt mycket mer olja i sin motor med en sån? 3l är väl nästan vad man har i sitt tråg totalt det? Blir ju inte så bra då.
_________________ Markus Ålind |
||
Knappt 3 liter rymmer den. Man får ju fylla på 3 liter extra i motorn så löser allt sig
Att motorn har tre liter för mycket kvittar ju eftersom de bara kommer befinna sig i tråget när motorn är avstängd (eller när de behövs). Har bud på 1300, någon som bjuder över? |
||
|
_________________ ROGER FYHRLUND Kör 770hk porsche audi projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153 |
||
|
Re:
Haha, nej. den såldes till Fuling här på forumet. PMa honom och kolla om han vill sälja.
|
||
![]() |
SÄLJES
S: Moroso Accusump
|
3620 besök totalt |
