Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2357 besök totalt |
Framåt eller bakåt vid uppväxling?
Sitter och funderar lite på åt vilket håll man växlar upp resp ner på en sekvensilell låda. Har suttit och kuskat runt i en SAAB 9-3 med automat och manväxlingsläge. Där trycker man spaken framåt för att växla upp men jag vill ha det tvärt om. Hur är det på en riktig bil? _________________ Per Wahlqvist |
||
Re: Framåt eller bakåt vid uppväxling?
Har vart nån diskussion tidigare om det här vill jag minnas.. Tydligen är det lite olika även om dom flesta "rejsare" vill dra spaken bakåt för att lägga i en högre växel. |
||
Bmw smg lådor växlar man upp bakåt och ner framåt, även på dom nyare automatiska (bmw) växlar man så. Dock på äldre steptroniclådor växlar man tvärtom
![]() Men att växla upp bakåt är det rätta då man drar spaken vid acceleration och vid inbromsning så trycker man den framåt glad midsommar _________________ /Petter Ledin |
||
På en tävlingsbil är det trevligt att få hjälp av acceleration och retardation när
man växlar upp resp ner. På gatbilar har säkert någon ergonom eller ingenjör tänkt att fort=framåt=växla upp och tvärt om. Eller så har spanat på gasreglaget hos många båtar, för där fäller man väl gasen framåt när det ska gå undan? _________________ Jörgen Eriksson |
||
på bilar som gasas för hand är det gas mot dig och broms framåt ser annars ut som båtgas...
|
||
I mina ögon ska det självklart vara uppväxling bakåt och nerväxling framåt. När man accar så pressas man ju bakåt, och då är det lättare att dra en spak bakåt. När man bromsar fullt så pressas man frammåt, och lättare att putta spaken frammåt...
Så ser jag det iallafall. _________________ Rachid Rachid |
||
Provkörde en Golf GTI med DSG för några veckor sedan, den är också felvänd
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Instämmer totalt! Körde faderns passat med tomatlåda iförrgår, den växlade inte som jag ville så jag la den i manuellt och skulle växla upp från 4'an till 5'an.... genom att dra spaken bakåt ![]() Tack och lov så kör man lungt med den bilen så det var inga höga varv det gällde, men snacka om att bli häpen, sicken oerhört dum konstruktion ![]() |
||
Jag har haft min citroen C2 1,6 med s.k. sensodrive i över ett år nu, och den är "felvänd".
Jag gör fortfarande fel när det ska köras lite mer inspirerat. Som tur är finns paddlarna bakom ratten till hands! _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||
och på tal om sådana; är det bara jag som tycker mig ha sett "upp"-paddlar på andra ställen än höger sida i lite olika sammanhang...? Hur ska det vara egentligen? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
På kombinerade båtreglager är det oftast så. På de båtar jag kört med separata reglager för riktning och gas, så gäller mer gas, spaken akteröver. |
||
På de tre seqvensiella lådor jag har haft, har alla varit "växla uppåt"=bakåt
Det känns helt klart rätt att köra på det viset. Har än så länge inte gjort en enda växelmiss i fel riktning ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Har testat div olika (formel)bilar med sekventiell låda t.ex. formel Renault och formel BMW men även 125cc gokart. Det har alltid varit att man drar bak för att växla upp och tvärt om.
-OT- Sen kan man ju alltid diskutera om vilka lådor man skall kalla för sekventiell och inte. Det finns ju inga "riktiga" sekventiella lådor till en gatbil och då menar jag även ferraris f1 låda och andra liknande växellådor _________________ Jonatan Hertzberg |
||
Håller med.. Men egentligen borde alla lådor där växlarna ligger i sekvens moa "efter varann" Då man måste passera varenda växel i rätt turordning kallas för sekvensiell... ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2357 besök totalt |