| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar och motor Escort MK2 1600!
|
4277 besök totalt |
|
Bromsar och motor Escort MK2 1600!
Jag undrar vad man kan hitta för bromsar till min Escort MK2 till vettiga priser och som man kan ha 14" på! Sierra bromsar sägs att dom ska passa men jag har inte hittat något direkt recept. Taunus och Capri sägs att dom ska passa men är de lätta att få tag på? Granada då? 1600 motorn... är det någon som vet effekt i en orginal och vad kan man göra för effekt höjande åtgärder för små pengar? och vad är det för motor kod? _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Polly!
På min Eskil har jag Volvo 240 ok och skivor med egna nav. Billigt ?? Japp , men fordrar ju lite maskinjobb. Volvo 240 ok och Capri 2,8 skivor är nog det enklaste rent skruvamässigt , man behöver endast fila lite i bulthålen på oken för att vidga CC avståndet. Kolla denna sida ---> http://www.spannerfodder.com/the_wor Finns ju fler varianter och det kommer säkert fler tips här. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
|
Hej
Det enda som "passar" utan att bygga om är egentligen Capri 2.8i ventilerade skivor tillsammans med dito ok (eller Granada 2.8i ok). Capri 2.8i såldes inte i Sverige så man måste ha en lite kreativ försäljare av skivor för att få tag på de bitarna. Inte alls omöjligt, eller så handlar man från England. I just England finns förresten kit med andra skivor/ok som också passar direkt, till exempel aluminium 4-kolvsok och 260 mm ventilerad skiva. Jag själv kör med modifierade BMW E30-skivor (borra nytt bultmönster i skivan, svarva upp centrumhålet) och Volvo 240-ok (fila hålen, T-kors till bromsledningen) och det funkar, lite bökigt dock att ha modifierade skivor eftersom man måste modifiera varje gång man byter skiva. En annan variant är Sierra V6 skivor och ok (eller ok från Scorpio med Sierra skivor), 260 mm och fördelen att skivan då monteras mellan nav och fälg (bättre värmeöverföring till fälgen, enklare att byta skiva). Å andra sidan krävs modifierat nav (svarva) och en adapterplatta att fästa oket i. Plattan är inte svår att göra men eftersom den bör vara i 8-10 mm plåt är det tungsågat. Ytterligare en variant är Volvo 240-ok med Sierra skivor, man stöter dock på två problem; 1. Oket nåste monteras på "fel" sida av spindeln, vilket ger halvrisig anliggning om man inte planar av ytan 2. Oket kommer väl långt ut mot fälgen, man behöver "djupa" fälgar eller spacer för att få plats Skulle jag bygga om igen skulle jag gå på Sierra ok och skivor. Det ger också ganska enkelt en möjlighet att gå upp till 280-283 mm Mondeoskivor, eller tom 300 mm skivor. Med 260 mm skiva får man dessutom dit vissa 13" fälgar (Revolution 4-spoke split, till exempel) vilket är rätt bra. 1600-motorn har i svenskt smogutförande (1976-) 63 inte så ystra hästar. Mängder av trim finns, enklast är kanske att kopiera GT-spec med vassare kam, högre kompression, Weber tvåportare och extraktorrör. Då hamnar man på runt 78-85 hk nånstans. Med dubbla förgasare och vassare kam är runt 100 hk klart genomförbart. Motorkoden...den kallas Kent Crossflow av "alla". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
FORD
Billig o bra lösning är att köpa ventilerade skivor och P 16 OK sen breddar du oken med specers från rallydesign.co.uk do är billiga och bra att ha göra med (ägaren har jobbat på Borham så han kan Escorter) Motor typen du har heter "KENT" ett alternativ är o skaffa en Mexico motor eller varför inte Pinto ! Sierrer är ju gratis !!! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Re: FORD
Ursäkta min okunnighet men vad är P 16 ok? _________________ Markus Hasselgren |
||
|
OK !
Ford P 16 är ett standard ok som satt på Mexico, RS Escorter mm. P oken på Engelska bilar o M 16 på Tyska Det är det som är bra med Ford det finns Race grejer på standard bilarna. Tips köp boken FORD ESCORT Rally Preparation, gammal som gatan men ändå nyttig !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Sierralådan passar på 1600 Kent men man får trixa lite med lamell (tidig 1600 Sierra) för att få ihop det, om jag minns rätt.
P/M16, rejs...hm...nåja. Det är ju ett "standardok" på alla möjliga gamla Fordar. Personligen tycker jag att det är onödigt meckigt med spacers till oken när exempelvis Volvo 4-kolvs är nästan bolton, men det är ju jag det. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Samt 1300 kolvar för komp annan fördelare 120 hkr klart inom plånboksavstånd _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
Formel Ford
FF1600 motorn lämnar 100-105 hk samma som mexico/Gt i grunden och "får inte göra något"
Lite högre komp bara och std gt ventiler & kam och 2-portsförgasaren och ett extraktorgrenrör Billigast i slutändan är nog en 2l pinto men det krävs en del pyssel för att få till det MK2an fanns väl med 1600 pinto och då borde det väl gå att byta rätt av til en 2l Är det en Tysk eller en Engelsk MK2 ? Pinto eller Kent, du har? ie överliggande kam eller inte Henrik _________________ Henrik Hansson |
||
|
Bromsar mm.
Åter kommer med komentar angånde bromsar mm någon här tyckte inte att p16 oken dög ! det är ju en penning fråga kan man lägga ut 6-7 tusen på ok ? Erik Berger körde på 1.15,89 på Gelleråsen med P 16 ok o bromsar, Smartas är nog att lägga i en Pinto motor i din sök efter moror/delar på Resultatservice, Beställ Burton katalogen där står det allt om motorer, växelådor mm till Escorterna. Krångla inte till bygget utan kör bilen på en bana och modefera eftersom, har sett så många som har tröttnat på sina hobby bilar genom åren ( jag oxå ) _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Pinto 1600 fanns i Escort MkII Mexico och kanske nån mer, såldes inte i Sverige i alla fall.
P/M16-oken är inte så hopplösa som vissa vill göra gällande. Men att lägga pengar på att montera spacers i dem för ventilerade skivor anser jag vara bortkastade pengar när man kan montera Volvo-ok eller Granada-ok för mindre pengar... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
ja... en pinto är väldigt interesant! Vad skiljer pinton och DOCH:en?
är det någon ide att hänga i en doch istället för pinto eller är det bättre att trimma pinton? de är väl bara att kopiera någon av era bromsrecept! då vet man ju vad som funkar något sånär!! Jag har 1600 kent! _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
|
DOHC (Double over Head Camshafts, bokstäverna i rätt ordning
) och Pinto har egentligen inget gemensamt (oljefiltret och bultmönstret mot lådan är samma). DOHC är en fin bruksmotor men det är ont om trimdelar, så ska det vässas, välj Pinton.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Haha... ja, rätt ordning ska det vara också
Dessvärre håller jag på rätt mycket med Golfen så har inte meckat så mycket Ford ännu, Men det ska bli lite mera av den varan snart hoppas jag! _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar och motor Escort MK2 1600!
|
4277 besök totalt |
