Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsar och motor Escort MK2 1600!
1 besök senaste veckan (4277 totalt)
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Bromsar och motor Escort MK2 1600!

Jag undrar vad man kan hitta för bromsar till min Escort MK2 till vettiga priser
och som man kan ha 14" på! Sierra bromsar sägs att dom ska passa men
jag har inte hittat något direkt recept. Taunus och Capri sägs att dom ska
passa men är de lätta att få tag på? Granada då?

1600 motorn... är det någon som vet effekt i en orginal och vad kan man
göra för effekt höjande åtgärder för små pengar? och vad är det för motor kod?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



Polly!

På min Eskil har jag Volvo 240 ok och skivor med egna nav. Billigt ?? Japp , men fordrar ju lite maskinjobb.

Volvo 240 ok och Capri 2,8 skivor är nog det enklaste rent skruvamässigt , man behöver endast fila lite i bulthålen på oken för att vidga CC avståndet. Kolla denna sida ---> http://www.spannerfodder.com/the_works_escorts-how-to-volvo-4pots.php

Finns ju fler varianter och det kommer säkert fler tips här.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Hej

Det enda som "passar" utan att bygga om är egentligen Capri 2.8i ventilerade skivor tillsammans med dito ok (eller Granada 2.8i ok). Capri 2.8i såldes inte i Sverige så man måste ha en lite kreativ försäljare av skivor för att få tag på de bitarna. Inte alls omöjligt, eller så handlar man från England.

I just England finns förresten kit med andra skivor/ok som också passar direkt, till exempel aluminium 4-kolvsok och 260 mm ventilerad skiva.

Jag själv kör med modifierade BMW E30-skivor (borra nytt bultmönster i skivan, svarva upp centrumhålet) och Volvo 240-ok (fila hålen, T-kors till bromsledningen) och det funkar, lite bökigt dock att ha modifierade skivor eftersom man måste modifiera varje gång man byter skiva.

En annan variant är Sierra V6 skivor och ok (eller ok från Scorpio med Sierra skivor), 260 mm och fördelen att skivan då monteras mellan nav och fälg (bättre värmeöverföring till fälgen, enklare att byta skiva). Å andra sidan krävs modifierat nav (svarva) och en adapterplatta att fästa oket i. Plattan är inte svår att göra men eftersom den bör vara i 8-10 mm plåt är det tungsågat.

Ytterligare en variant är Volvo 240-ok med Sierra skivor, man stöter dock på två problem;
1. Oket nåste monteras på "fel" sida av spindeln, vilket ger halvrisig anliggning om man inte planar av ytan
2. Oket kommer väl långt ut mot fälgen, man behöver "djupa" fälgar eller spacer för att få plats

Skulle jag bygga om igen skulle jag gå på Sierra ok och skivor. Det ger också ganska enkelt en möjlighet att gå upp till 280-283 mm Mondeoskivor, eller tom 300 mm skivor. Med 260 mm skiva får man dessutom dit vissa 13" fälgar (Revolution 4-spoke split, till exempel) vilket är rätt bra.

1600-motorn har i svenskt smogutförande (1976-) 63 inte så ystra hästar. Mängder av trim finns, enklast är kanske att kopiera GT-spec med vassare kam, högre kompression, Weber tvåportare och extraktorrör. Då hamnar man på runt 78-85 hk nånstans. Med dubbla förgasare och vassare kam är runt 100 hk klart genomförbart. Motorkoden...den kallas Kent Crossflow av "alla".

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



FORD

Billig o bra lösning är att köpa ventilerade skivor och P 16 OK sen breddar du oken med specers från rallydesign.co.uk do är billiga och bra att ha göra med (ägaren har jobbat på Borham så han kan Escorter)
Motor typen du har heter "KENT" ett alternativ är o skaffa en Mexico motor eller varför inte Pinto ! Sierrer är ju gratis !!!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
ok... tackar för svar!
Lutar åt Sierra skivor och ok....
passar Sierra lådan på 1600 motorn?
man vill ju ha 5 växlat!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 96



Re: FORD

Per Fogelberg skrev:
Billig o bra lösning är att köpa ventilerade skivor och P 16 OK sen breddar du oken med specers från rallydesign.co.uk do är billiga och bra att ha göra med (ägaren har jobbat på Borham så han kan Escorter)
Motor typen du har heter "KENT" ett alternativ är o skaffa en Mexico motor eller varför inte Pinto ! Sierrer är ju gratis !!!


Ursäkta min okunnighet men vad är P 16 ok?

_________________
Markus Hasselgren
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



OK !

Ford P 16 är ett standard ok som satt på Mexico, RS Escorter mm. P oken på Engelska bilar o M 16 på Tyska Det är det som är bra med Ford det finns Race grejer på standard bilarna. Tips köp boken FORD ESCORT Rally Preparation, gammal som gatan men ändå nyttig !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Sierralådan passar på 1600 Kent men man får trixa lite med lamell (tidig 1600 Sierra) för att få ihop det, om jag minns rätt.

P/M16, rejs...hm...nåja. Det är ju ett "standardok" på alla möjliga gamla Fordar. Personligen tycker jag att det är onödigt meckigt med spacers till oken när exempelvis Volvo 4-kolvs är nästan bolton, men det är ju jag det.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2393



therealpinto skrev:
Hej

Det enda som "passar" utan att bygga om är egentligen Capri 2.8i ventilerade skivor tillsammans med dito ok (eller Granada 2.8i ok). Capri 2.8i såldes inte i Sverige så man måste ha en lite kreativ försäljare av skivor för att få tag på de bitarna. Inte alls omöjligt, eller så handlar man från England.

I just England finns förresten kit med andra skivor/ok som också passar direkt, till exempel aluminium 4-kolvsok och 260 mm ventilerad skiva.

Jag själv kör med modifierade BMW E30-skivor (borra nytt bultmönster i skivan, svarva upp centrumhålet) och Volvo 240-ok (fila hålen, T-kors till bromsledningen) och det funkar, lite bökigt dock att ha modifierade skivor eftersom man måste modifiera varje gång man byter skiva.

En annan variant är Sierra V6 skivor och ok (eller ok från Scorpio med Sierra skivor), 260 mm och fördelen att skivan då monteras mellan nav och fälg (bättre värmeöverföring till fälgen, enklare att byta skiva). Å andra sidan krävs modifierat nav (svarva) och en adapterplatta att fästa oket i. Plattan är inte svår att göra men eftersom den bör vara i 8-10 mm plåt är det tungsågat.

Ytterligare en variant är Volvo 240-ok med Sierra skivor, man stöter dock på två problem;
1. Oket nåste monteras på "fel" sida av spindeln, vilket ger halvrisig anliggning om man inte planar av ytan
2. Oket kommer väl långt ut mot fälgen, man behöver "djupa" fälgar eller spacer för att få plats

Skulle jag bygga om igen skulle jag gå på Sierra ok och skivor. Det ger också ganska enkelt en möjlighet att gå upp till 280-283 mm Mondeoskivor, eller tom 300 mm skivor. Med 260 mm skiva får man dessutom dit vissa 13" fälgar (Revolution 4-spoke split, till exempel) vilket är rätt bra.

1600-motorn har i svenskt smogutförande (1976-) 63 inte så ystra hästar. Mängder av trim finns, enklast är kanske att kopiera GT-spec med vassare kam, högre kompression, Weber tvåportare och extraktorrör. Då hamnar man på runt 78-85 hk nånstans. Med dubbla förgasare och vassare kam är runt 100 hk klart genomförbart. Motorkoden...den kallas Kent Crossflow av "alla".

/Gustaf

Samt 1300 kolvar för komp annan fördelare 120 hkr klart inom plånboksavstånd

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



Jag har planerat att köra sierra v6 ok och skivor på min mk2.. får dock se hur det blir sen när bromsarna kommer på tapeten

_________________
Markus Vidman
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
tack för alla bra svar!... har lite mera rost att fixa men snart kommer de!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387



Formel Ford

FF1600 motorn lämnar 100-105 hk samma som mexico/Gt i grunden och "får inte göra något"

Lite högre komp bara och std gt ventiler & kam och 2-portsförgasaren och ett extraktorgrenrör

Billigast i slutändan är nog en 2l pinto men det krävs en del pyssel för att få till det
MK2an fanns väl med 1600 pinto och då borde det väl gå att byta rätt av til en 2l

Är det en Tysk eller en Engelsk MK2 ? Pinto eller Kent, du har? ie överliggande kam eller inte

Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Bromsar mm.

Åter kommer med komentar angånde bromsar mm någon här tyckte inte att p16 oken dög ! det är ju en penning fråga kan man lägga ut 6-7 tusen på ok ? Erik Berger körde på 1.15,89 på Gelleråsen med P 16 ok o bromsar, Smartas är nog att lägga i en Pinto motor i din sök efter moror/delar på Resultatservice,
Beställ Burton katalogen där står det allt om motorer, växelådor mm till Escorterna.
Krångla inte till bygget utan kör bilen på en bana och modefera eftersom, har sett så många som har tröttnat på sina hobby bilar genom åren ( jag oxå )

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Pinto 1600 fanns i Escort MkII Mexico och kanske nån mer, såldes inte i Sverige i alla fall.

P/M16-oken är inte så hopplösa som vissa vill göra gällande. Men att lägga pengar på att montera spacers i dem för ventilerade skivor anser jag vara bortkastade pengar när man kan montera Volvo-ok eller Granada-ok för mindre pengar...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
ja... en pinto är väldigt interesant! Vad skiljer pinton och DOCH:en?
är det någon ide att hänga i en doch istället för pinto eller är det bättre att trimma pinton?

de är väl bara att kopiera någon av era bromsrecept! då vet man ju vad som funkar något sånär!!

Jag har 1600 kent!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



DOHC (Double over Head Camshafts, bokstäverna i rätt ordning ) och Pinto har egentligen inget gemensamt (oljefiltret och bultmönstret mot lådan är samma). DOHC är en fin bruksmotor men det är ont om trimdelar, så ska det vässas, välj Pinton.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
therealpinto skrev:
DOHC (Double over Head Camshafts, bokstäverna i rätt ordning ) och Pinto har egentligen inget gemensamt (oljefiltret och bultmönstret mot lådan är samma). DOHC är en fin bruksmotor men det är ont om trimdelar, så ska det vässas, välj Pinton.

/Gustaf


Haha... ja, rätt ordning ska det vara också
Dessvärre håller jag på rätt mycket med Golfen så har inte meckat så mycket Ford ännu,
Men det ska bli lite mera av den varan snart hoppas jag!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Skruva banåkabil
Bromsar och motor Escort MK2 1600!
1 besök senaste veckan (4277 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande