| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vilket tryck i Toyo Proxes R-888
|
1240 besök totalt |
|
Har fått på mina r-däck nu, Toyo Proxes R-888 205-50-15. Sitter på min E30 a' 1200 kg med mig i, vad är lagom varmtryck i dessa däck tro !? När jag körde in dom på landsväg körde jag ut med 2,2 kg, kom tillbaka med 2,6 kg, så trycket verkar ju öka rätt mycket.....!?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Jag kollade precis kalltryck i mitt högerfram 195/55 15 888:or, det var ca 1,5bar
Det var ca 2,1bar väl plågat i lördags på kullen. Runt 2,1 fram och ca 2,2 bak på min FWD har jag fått för mig inte är helt fel i alla fall. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
2,1-2,3 varmt fungerade bra på kullen i våras (helfärska R888). Det gick fortare med 2,1 än med 2,3 så trycket kanske skall ner lite till.
Det var iofs inte så varmt i början på maj så det kan vara annorlunda när tempen ligger på 25 grader och däröver. |
||
|
Tänk på att inte sänka trycket alltför mycket, då kan det sluta så här:
Detta hände iofs med gatdäck, Kumho ecsta mx, 2.2 varmtryck. R-däck har ju hårdare stommar. Men sänker man trycket för mycket så till slut viker det sig... _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
|
||
|
Har iofs bara erfarenhet av R881 men jag hade nog siktat på att hamna runt 2.0 varma. Du märker när det är rätt tryck - Bäst är om du kan mäta temperaturen, annars får man använda sig av handflatan
Edit: Varmtryck då Kör i 1.7-1.8 i kalla däck och kör sen 5 varv så att du får upp tempen, sen in och justera tills du hamnar rätt i varmtryck. (Lättare att pysa ut än att pumpa in mer). _________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1240 besök totalt |