| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Coilovers för 911
|
1417 besök totalt |
|
Re: Coilovers för 911
om vet vilka fästpunkter du har efter ombyggnaden och vilken nominell längd på dämpare du vill ha, axellast, samt vilken utväxling som föreligger så borde varje leverantör av coilovers kunna ge förslag. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
|
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||||
|
Ta en titt här hur vi löst detta "lilla" problem.
http://project911.luminasweden.com/default.asp?form_linkid=3&form_where=13 _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
|
Hej, Tolli på GT-motorsport skall montera sådana på min bil, närmaste veckorna. Jag kommer dokumentera det med bilder o info. Jag återkommer när det är klart om du fortfarande då vill.
Vad jag har förstått, skall det inte vara spec komplicerat. Ring gärna Jaan Tolli på GT-Motorsport i Gantofta, dom är mycket trevliga. Mvh Jonas _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||||
|
Såhär: Coilovers på gamla 911-or är praktiska av den anledningen att det t.ex blir lättare att byta
fjädrar och därmed ändra bilens beteende mellan olika banor, vått/torrt underlag etc. (Torsionsstavarna är ju inget man byter ut i en handvändning.)
Däremot blir bilens beteende inte automatiskt bättre, bara för att man byter fjädringsprincip. Tvärtom, så är dom gamla nioelvorna konstruerade för torsionsstavar och ett byte till coilovers på en gamm-elva, kräver en rätt omfattande revision á la RSR, med uniballs, förstärkning av bakre dämpartorn etc, för att ens ha förutsättningen bli riktigt okej. om man nu verkligen vill gå så långt, så har Öhlins säkert passande kit - men annars duger rätt dimensionerade torsionsstavar och bra Bilsteindämpare ganska långt. _________________ -- |
||||||||
En kanske dum fråga, men jag tar chansen Varför MÅSTE man ha uniballs???
Har det med inställningsmöjligheterna att göra? Vilken årsmodell menar du med gammal?
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||||
Det är inget man måste ha, däremot är det en enkelt och bra lösning på problematiken. Du skulle rent teoretiskt kunna bygga svärdfästet med cylindrisk bussning men det skulle sannolikt bli dyrare samtidigt som det innebär att du "stelopererar" camber. Har du uniball som är rörlig i flera dimensioner kan du flytta inre pickupen för svängarmen upp och ner (för att kunna justera camber) och uniballen kommer att ställa in sig automatiskt. Uniballs är lätta, lätta att byta ut, billiga och tål mycket kraft. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Varför kan man inte ha svärdet som det är??? Duger inte de inställningsmöjligheterna som är där från början? Vad är det exakt om är "problematiken"? (Jättebra info, jag har ingen som helst koll på detta _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||||
original är alltför elastiskt och camber samt toe in behålls inte vid acceleration och decleration, speciellt om man trimmar vilket du gjort och jag gör. Stumma chassiinfästningar ger mer oljud men ger konsekventa chassiinställningar. Sen att original svärden är sega vid fjädringsrörelse är en annan faktor. Fördelarna är många jämfört med original, nackdelen är serviceintervallerna och oljudet. Inställningsmöjligheterna med original är helkass om du sänker bilen vilket du gör, bilen sätter sig så mycket mer vid acceleration pga ogynnsamma vinklar på svärdet, framåtlutat istället för parallellt med marken. Flytta upp pivotpunkten med originalsvärdet går absolut inte, kanske om du flyttar torsionröret 10-20mm uppåt vilket är en helt onödig operation. Som sagt, tänker man till lite så är gummibussingar inget bra alls om de fått ruttna i ett par år. _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
Tack för nyttig info Ännu en grejj att lägga till på inköpslistan... _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Coilovers för 911
|
1417 besök totalt |