Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Coilovers för 911
1417 besök totalt
3.2 -74
utlandet
Här sen Maj 2004
Inlägg: 75


Trådstartare
Coilovers för 911

Hejsan, var kan man göra förfrågan om coilovers till 70-tals 911?

_________________
Kristian Hydén

BMW M3 -01
Porsche 911s -70
Alfa Romeo GT1300 Junior -67
Honda VFR800F -16
Honda VFR400r -90
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re: Coilovers för 911

3.2 -74 skrev:
Hejsan, var kan man göra förfrågan om coilovers till 70-tals 911?
Jag kan nästintill ingenting om Porsche, man hade de inte torsionfjädring runtom på sjuttitalsmodellerna? Isåfall krävs det ju en del ombyggnad för att få dit coilovers.

om vet vilka fästpunkter du har efter ombyggnaden och vilken nominell längd på dämpare du vill ha, axellast, samt vilken utväxling som föreligger så borde varje leverantör av coilovers kunna ge förslag.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Här finns lite info om vad som kan göras https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20702

//Magnus

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Ta en titt här hur vi löst detta "lilla" problem.
http://project911.luminasweden.com/default.asp?form_linkid=3&form_where=13

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Hej, Tolli på GT-motorsport skall montera sådana på min bil, närmaste veckorna. Jag kommer dokumentera det med bilder o info. Jag återkommer när det är klart om du fortfarande då vill.
Vad jag har förstått, skall det inte vara spec komplicerat.
Ring gärna Jaan Tolli på GT-Motorsport i Gantofta, dom är mycket trevliga.

Mvh Jonas

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Såhär: Coilovers på gamla 911-or är praktiska av den anledningen att det t.ex blir lättare att byta
fjädrar och därmed ändra bilens beteende mellan olika banor, vått/torrt underlag etc.
(Torsionsstavarna är ju inget man byter ut i en handvändning.)

Däremot blir bilens beteende inte automatiskt bättre, bara för att man byter fjädringsprincip.

Tvärtom, så är dom gamla nioelvorna konstruerade för torsionsstavar och ett byte till
coilovers på en gamm-elva, kräver en rätt omfattande revision á la RSR, med uniballs,
förstärkning av bakre dämpartorn etc, för att ens ha förutsättningen bli riktigt okej.

om man nu verkligen vill gå så långt, så har Öhlins säkert passande kit - men annars duger
rätt dimensionerade torsionsstavar och bra Bilsteindämpare ganska långt. thumbs up

_________________
--
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



FredrikÅ skrev:

Tvärtom, så är dom gamla nioelvorna konstruerade för torsionsstavar och ett byte till
coilovers på en gamm-elva, kräver en rätt omfattande revision á la RSR, med uniballs,
förstärkning av bakre dämpartorn etc, för att ens ha förutsättningen bli riktigt okej.


En kanske dum fråga, men jag tar chansen Varför MÅSTE man ha uniballs???
Har det med inställningsmöjligheterna att göra?
Vilken årsmodell menar du med gammal?


_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Jonas Lindell skrev:
En kanske dum fråga, men jag tar chansen Varför MÅSTE man ha uniballs???
Har det med inställningsmöjligheterna att göra?
Vilken årsmodell menar du med gammal?



Det är inget man måste ha, däremot är det en enkelt och bra lösning på problematiken. Du skulle rent teoretiskt kunna bygga svärdfästet med cylindrisk bussning men det skulle sannolikt bli dyrare samtidigt som det innebär att du "stelopererar" camber. Har du uniball som är rörlig i flera dimensioner kan du flytta inre pickupen för svängarmen upp och ner (för att kunna justera camber) och uniballen kommer att ställa in sig automatiskt. Uniballs är lätta, lätta att byta ut, billiga och tål mycket kraft.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



beepbeep skrev:
Jonas Lindell skrev:
En kanske dum fråga, men jag tar chansen Varför MÅSTE man ha uniballs???
Har det med inställningsmöjligheterna att göra?
Vilken årsmodell menar du med gammal?



Det är inget man måste ha, däremot är det en enkelt och bra lösning på problematiken. Du skulle rent teoretiskt kunna bygga svärdfästet med cylindrisk bussning men det skulle sannolikt bli dyrare samtidigt som det innebär att du "stelopererar" camber. Har du uniball som är rörlig i flera dimensioner kan du flytta inre pickupen för svängarmen upp och ner (för att kunna justera camber) och uniballen kommer att ställa in sig automatiskt. Uniballs är lätta, lätta att byta ut, billiga och tål mycket kraft.


Varför kan man inte ha svärdet som det är??? Duger inte de inställningsmöjligheterna som är där från början?
Vad är det exakt om är "problematiken"? (Jättebra info, jag har ingen som helst koll på detta thumbs up )

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jonas Lindell skrev:
beepbeep skrev:
Jonas Lindell skrev:
En kanske dum fråga, men jag tar chansen Varför MÅSTE man ha uniballs???
Har det med inställningsmöjligheterna att göra?
Vilken årsmodell menar du med gammal?



Det är inget man måste ha, däremot är det en enkelt och bra lösning på problematiken. Du skulle rent teoretiskt kunna bygga svärdfästet med cylindrisk bussning men det skulle sannolikt bli dyrare samtidigt som det innebär att du "stelopererar" camber. Har du uniball som är rörlig i flera dimensioner kan du flytta inre pickupen för svängarmen upp och ner (för att kunna justera camber) och uniballen kommer att ställa in sig automatiskt. Uniballs är lätta, lätta att byta ut, billiga och tål mycket kraft.


Varför kan man inte ha svärdet som det är??? Duger inte de inställningsmöjligheterna som är där från början?
Vad är det exakt om är "problematiken"? (Jättebra info, jag har ingen som helst koll på detta thumbs up )


original är alltför elastiskt och camber samt toe in behålls inte vid acceleration och decleration, speciellt om man trimmar vilket du gjort och jag gör.

Stumma chassiinfästningar ger mer oljud men ger konsekventa chassiinställningar.
Sen att original svärden är sega vid fjädringsrörelse är en annan faktor.

Fördelarna är många jämfört med original, nackdelen är serviceintervallerna och oljudet.

Inställningsmöjligheterna med original är helkass om du sänker bilen vilket du gör, bilen sätter sig så mycket mer vid acceleration pga ogynnsamma vinklar på svärdet, framåtlutat istället för parallellt med marken.

Flytta upp pivotpunkten med originalsvärdet går absolut inte, kanske om du flyttar torsionröret 10-20mm uppåt vilket är en helt onödig operation.

Som sagt, tänker man till lite så är gummibussingar inget bra alls om de fått ruttna i ett par år.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Mattias Hellöre skrev:
Jonas Lindell skrev:
beepbeep skrev:
Jonas Lindell skrev:
En kanske dum fråga, men jag tar chansen Varför MÅSTE man ha uniballs???
Har det med inställningsmöjligheterna att göra?
Vilken årsmodell menar du med gammal?



Det är inget man måste ha, däremot är det en enkelt och bra lösning på problematiken. Du skulle rent teoretiskt kunna bygga svärdfästet med cylindrisk bussning men det skulle sannolikt bli dyrare samtidigt som det innebär att du "stelopererar" camber. Har du uniball som är rörlig i flera dimensioner kan du flytta inre pickupen för svängarmen upp och ner (för att kunna justera camber) och uniballen kommer att ställa in sig automatiskt. Uniballs är lätta, lätta att byta ut, billiga och tål mycket kraft.


Varför kan man inte ha svärdet som det är??? Duger inte de inställningsmöjligheterna som är där från början?
Vad är det exakt om är "problematiken"? (Jättebra info, jag har ingen som helst koll på detta thumbs up )


original är alltför elastiskt och camber samt toe in behålls inte vid acceleration och decleration, speciellt om man trimmar vilket du gjort och jag gör.

Stumma chassiinfästningar ger mer oljud men ger konsekventa chassiinställningar.
Sen att original svärden är sega vid fjädringsrörelse är en annan faktor.

Fördelarna är många jämfört med original, nackdelen är serviceintervallerna och oljudet.

Inställningsmöjligheterna med original är helkass om du sänker bilen vilket du gör, bilen sätter sig så mycket mer vid acceleration pga ogynnsamma vinklar på svärdet, framåtlutat istället för parallellt med marken.

Flytta upp pivotpunkten med originalsvärdet går absolut inte, kanske om du flyttar torsionröret 10-20mm uppåt vilket är en helt onödig operation.

Som sagt, tänker man till lite så är gummibussingar inget bra alls om de fått ruttna i ett par år.


Tack för nyttig info thumbs up

Ännu en grejj att lägga till på inköpslistan...

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Skruva banåkabil
Coilovers för 911
1417 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande