Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5914 besök totalt |
Här en analogi jag skrev till Göran som jag ju kan skriva ner här också:
Jag tog en titt på bilden med anti-dive en gång till och kom på en analogi som borde stämma i huvuddragen. om man håller händerna horisontellt framför sig samt pressar pekfingrarna mot varandra och sedan låter pekfingrarnas kontaktpunkt vara rotationcentrum, LC, den högra knogen CG och den vänstra hjulets kontakt med marken så blir det varken resning eller dykning om alla tre är i linje med varandra. Men om fingrarnas kontaktpunkt hamnar under horisontallinjen så får man nigning då fingrarnas kontaktpunkt vill åka nedåt när man pressar fingarna mt varandra och hamnar punkten ovanför så får man resning. Då är det ju lätt att se varför både cg:s placering i höjd- och längs-led spelar roll. Alltså: ==>o-------o-------o<== ==> : Händerna som pressar på. o : knogarna o : fingarnas kontaktpunkt ------- : De raka fingrarna om man då sänker ned 'o' lite så att den hamnar under den raka linjen mellan 'o' och 'o' så får man nigning, men under motstånd, men sänker man ned 'o' tillräckligt långt så blir det ingen kraft som går igenom fingrarna och därmed inget dykningsmotstånd utan fjädrarna tar upp hela belastningen. Hamnar 'o' ovanför den raka linjen mellan 'o' och 'o' så blir det resning istället, på samma sätt, men omvänt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Hoppas du inte missförstod mig ![]() ![]() Finns det någon anledning till att endast vinkla EN "A-arm" om man vill uppnå antidive? Man slipper ju förändrad castervinkel.. Vad ger mest "biverkningar"- Vinklad övre A-arm eller vinklad nedre A-arm? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
[quote="Mr ABARTH")
Hoppas du inte missförstod mig ![]() ![]() Finns det någon anledning till att endast vinkla EN "A-arm" om man vill uppnå antidive? Man slipper ju förändrad castervinkel.. Vad ger mest "biverkningar"- Vinklad övre A-arm eller vinklad nedre A-arm?[/quote] Det enda som inte ändrar vridning av spinden (caster), är att båda A-armarna är paralella. Sänker du den bakre infästningen på övre armen så kommeer övre spindelleden att röra sig bakåt och ge positiv caster. Detta ger ett bromsvridmoment i Lc (projectionscentrum) uppåt som vill lyfta bilen. Samt att vridrörelsen i spindeln låser upp fjädringsrörelsen proportionerligt mot skivans friktion mot beläggen. Man kan säga att man har ändan bak med båda metoderna. Fins det någon anledning att vinkla en arm? Mjaaa.... För en lätt antidive på produktionsbilar, US, så vinklas ofta den övre A-armen till ca 25% antidive. Jag plockade ihop några bilder på detta som jag gärna mailar över. Du kan maila mig på hemipanter@brevet.nu så har jag din adress med automatik. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5914 besök totalt |