| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur funkar det?
|
1407 besök totalt |
|
Hur funkar det?
Har vid flera tillfällen sett gokartmotorer som då kedjan hoppat av börjar tokvarva. För att rädda motorn slår föraren av tändhatten... inget händer. Föraren rycker nu bort bensinslangen (det har även förekommit att folk slagit av hela förgasaren), men motorn fortsätter som om den hade både bränsle och gnista. Efter ett tag värmenyper motorn och det hela är över, och motorn är såklart oanvändbar. Hela förloppet sker på ungefär 2 min. (svårt att bedöma tid på ngt man inte sett på 8 år) Men hur funkar det? Hur kan den gå och gå utan vare sig bensin eller eller gnista. Den lilla bensin som finns kvar i förgasaren borde ta slut efter några sek, eftersom motorn varvar långt över 15k rpm. Ångorna som fortf. finns i cylindern borde vara slut efter ett par tändningar. Kom ihåg att en sån här motor är jävligt känslig med rätt mängd syre/bränsle/värme för att kunne gå över huvud taget. Har länge funderat över detta... Ngn som vet ngt? Eftersom det bevisligen funkar borde man ju kunne utnyttja detta fenomen på ngt sätt... Jag syftar på evighetsmaskin och milleniets Nobelpris i fysik!
_________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||
|
Fortsätter en motor att gå utan tändstiftet inkopplat så glödtänder motorn i så fall. När det gäller bensin så kan den vanligen så på det bränsle som finns kvar i förgasaren ett litet tag fast förbränningen tenderar att bli mager.
|
||
|
Talar vi 4-takt? Hur ser vevhusventilationen ut? Ett långskott är att samma fenomen uppstår som på felkonstruerade dieselbilar. Det finns risk att det kommer så myket oljerök genom den återledda vevhusventilationen att maskinen går på sina egna vevhusgaser. Var det inte VAG som hade problem med tokvarvande dieslar för några år sedan? Efter den incidenten ändrades i alla fall reglerna för dieselmotorinstallationer i båtar så att vevhusventilationen skulle mynna bredvid luftfiltret istället för nedströms luftfiltret.
Som sagt ett rejält långskott, men ändå. _________________ Jakob Alander |
||
|
hårt trimmade tvåtaktare.
borde finnas ganska magert med blandning kvar i vevhuset, men sitter förgasaren kvar så kör man nog upp soppan ur flotörhuset, och då nivån sjunker så går den magrare och magrare, vilket tenderar att generera väldiga mängder värme. |
||
|
Har råkat ut för detta fenomen då kedjebrott sker vid höga varvtal, trots att gaspedal är stängd och tändhatt borta så fortsätter motorn , det är rätt som sagts att den går så varm att bränslet som finns i vevhus och förgasare självantänder och dom som råkar ut för detta första gången får panik
Men problemet är lätt löst genom att man lägger handen för insuget och stryper luften så stannar den direkt
Första gången det hände mig tog jag tag i tändhatten för att ta av den och fick mig en ske..en som kändes ända upp i armhålan så det gjorde man inte om.
Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||
Hehe ja och några gånger stod man förbrylald och klurade på vad i helsike som hänt..
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur funkar det?
|
1407 besök totalt |