Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur funkar det?
1407 besök totalt
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420


Trådstartare
Hur funkar det?

Har vid flera tillfällen sett gokartmotorer som då kedjan hoppat av börjar tokvarva.

För att rädda motorn slår föraren av tändhatten... inget händer.

Föraren rycker nu bort bensinslangen (det har även förekommit att folk slagit av hela förgasaren), men motorn fortsätter som om den hade både bränsle och gnista.

Efter ett tag värmenyper motorn och det hela är över, och motorn är såklart oanvändbar.

Hela förloppet sker på ungefär 2 min. (svårt att bedöma tid på ngt man inte sett på 8 år)

Men hur funkar det?
Hur kan den gå och gå utan vare sig bensin eller eller gnista.
Den lilla bensin som finns kvar i förgasaren borde ta slut efter några sek, eftersom motorn varvar långt över 15k rpm. Ångorna som fortf. finns i cylindern borde vara slut efter ett par tändningar.

Kom ihåg att en sån här motor är jävligt känslig med rätt mängd syre/bränsle/värme för att kunne gå över huvud taget.


Har länge funderat över detta... Ngn som vet ngt?
Eftersom det bevisligen funkar borde man ju kunne utnyttja detta fenomen på ngt sätt... Jag syftar på evighetsmaskin och milleniets Nobelpris i fysik!

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420


Trådstartare
dubbelpost

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Fortsätter en motor att gå utan tändstiftet inkopplat så glödtänder motorn i så fall. När det gäller bensin så kan den vanligen så på det bränsle som finns kvar i förgasaren ett litet tag fast förbränningen tenderar att bli mager.
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420


Trådstartare
men utan förgasare....? Då finns ju inget bränsle alls. Och att den går så länge.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
alander
Trollhättan
Här sen Dec 2004
Inlägg: 42



Talar vi 4-takt? Hur ser vevhusventilationen ut? Ett långskott är att samma fenomen uppstår som på felkonstruerade dieselbilar. Det finns risk att det kommer så myket oljerök genom den återledda vevhusventilationen att maskinen går på sina egna vevhusgaser. Var det inte VAG som hade problem med tokvarvande dieslar för några år sedan? Efter den incidenten ändrades i alla fall reglerna för dieselmotorinstallationer i båtar så att vevhusventilationen skulle mynna bredvid luftfiltret istället för nedströms luftfiltret.

Som sagt ett rejält långskott, men ändå.

_________________
Jakob Alander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



hårt trimmade tvåtaktare.

borde finnas ganska magert med blandning kvar i vevhuset, men sitter förgasaren kvar så kör man nog upp soppan ur flotörhuset, och då nivån sjunker så går den magrare och magrare, vilket tenderar att generera väldiga mängder värme.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hur funkar det?

Tvåtaktaren har ju en liten bränslereserv eftersom vevhuset tjänar som bränsletransportör.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Har råkat ut för detta fenomen då kedjebrott sker vid höga varvtal, trots att gaspedal är stängd och tändhatt borta så fortsätter motorn , det är rätt som sagts att den går så varm att bränslet som finns i vevhus och förgasare självantänder och dom som råkar ut för detta första gången får panik
Men problemet är lätt löst genom att man lägger handen för insuget och stryper luften så stannar den direkt

Första gången det hände mig tog jag tag i tändhatten för att ta av den och fick mig en ske..en som kändes ända upp i armhålan så det gjorde man inte om.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



En klassiker på gamla mopeder var ju att man hade glömt slå på soppakranen. Det gick fint att åka rätt många kilometer på bara soppan i slangstumpen efter kranen + vevhuset.
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Dan Hovang skrev:
En klassiker på gamla mopeder var ju att man hade glömt slå på soppakranen. Det gick fint att åka rätt många kilometer på bara soppan i slangstumpen efter kranen + vevhuset.


Hehe ja och några gånger stod man förbrylald och klurade på vad i helsike som hänt..

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Skruva banåkabil
Hur funkar det?
1407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande