Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1018 besök totalt |
Motorns styrsystem och ibland även kammar etc. är anpassat till kattens motstånd och att bara plocka bort är ofta verkningslöst.
Förövrigt delar jag Peeters uppfattning ang. bortplockning. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Re: Kat eller inte??
Jag är också starkt emot att plocka bort katten. På 964 C2 är verkligen katalysatorn med i beräkningarna för avgasmottrycket. Den är ju dessutom ganska bra flödande som den är. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Har haft samma tankar själv.
Cup röret är väll kattar men inga dämpare? Vad händer om vi tar bort våra dämpare och kör med bara katt? Man vill ju kunna köra på banträffar utan att bli av vinkad... och samtidigt kunna åka och besiktia utan att behöva montera katten. Som Peeter sagt, katten sitter faktiskt där av en bra anledning... _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
Skillnaden i effekt av att montera Cuprör har diskuterats flitigt på bl.a. rennlist forum. Det som kunnat bekräftas från bänkningar är att det ger några få hk mer i toppen på registret när motorn ska få ur sig maximalt med avgaser, men ger något mindre kräm än orginal längre ner i registret, då avgasmottrycket blir för lågt. Det finns ju en del olika chip till 964. Dessa finns oftast i olika varianter för att vara anpassade till olika konfigurationer av avgassystemet tex orginal, cuprör eller exktraktorgrenrör. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Re: Kat eller inte??
Som det redan är sagt så ger det inte mycket i fråga om hk och vrid. På en v8(amerikansk) ger det ca 5-8hk på toppen och ca 15-20Nm bättre vrid i mellan registret. Ok ok jag upprepar vad som redan är sagt, det jag vill tillägga är att ljudnivån går upp ganska rejält samt att din bil stinker skit när du tar bort kattarna. ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
På BMW M5 E34 märkte jag en enorm skillnad med och utan kat. Några av mina kamrater hade ingen så jag blev duktigt ifrånkörd trots att jag startade bättre, men jag lät bilen vara i originalskick (bortsett från Vmax-spärren som nån slarvat bort).
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Testade inte BS (ballaste spoilern?)
![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
hmmm måste nog säga att en race katt kan vara bra om man nu vill åt dom där futtiga extra hästarna. Frågan är om inte katten brinner upp om man tex har respons sytem???
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1018 besök totalt |