| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad är detta? SAAB 99T B-motor.
|
1856 besök totalt |
|
Renoverar en b-motor till en SAAB 99T -80 och hittade en del som jag tror vet var den ska sitta men jag vet inte vad den gör. Så kan någon berätta vad detta är?
Så här ser den ut om man vänder på den.
och den ska sitta här, vid nr 1, alltså nära svänghjulet om man tar bort locket så klart.
Bonus till den som kan berätta vad som kan/ska sitta vid nr. 2. _________________ Marcus Ekström BMW 320i SAAB 99T8 -80 |
||||
På #"2 menar du va?
_________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
|
skulle ochså gissa på mek. pump på 2:an....i min gammelbmw så är det mek. bränslepump och det ser hyfsat lika ut som det du har tagit bild på, kanske lite långt ner i förhållande till kammen men det kanske sitter ngn stötstångsliknande grej mellan?
_________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
|
Nr två är utaget för mekanisak bränslepumpen.
Drivsa av samma agregataxel som driver fördelar/oljepumps-axel |
||||
|
Jag gjorde det lätt för mig och gick ut i vår verkstad (Saab tekniska utveckling, motorlab) och ställde frågan där
Det är en oljefälla för vevhusventilation, men den skall enligt killarna i verkstaden ha försvunnit redan tidigt/mitten av 70-talet, så den skall definitiv inte finnas med på din motor. Några utav dem jag pratade med har varit med och utvecklat precis den motorn och tyckte det var kul att diskutera en stund. Det kan tom vara så att det ligger en del prylar i en del förråd och garage här i närheten av Trollhättan om det är något som saknas hos dig. Pm så kan vi lösa kontakter. Nu går väl iof alla på semester så det blir ju inte samma dagliga kontakt som under arbetstid. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Dom "förråden" som du talar om tömdes för några år sedan , kompisens far var med och tömde dom , kamaxlar ,topplock ,vevaxlar och annat godis till 99:an och 2-taktare ifrån gamla racingavdelningen skeppades rakt i skrotbingen,
Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||||
> > > ...............................
_________________ //Mikael Jardstam |
||||
nu blev t.o.m. jag ledsen så gör man inte ...
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
De "förråd och garage" jag referar till är mer privata än i Saabs ägo. Så visst finns det en del användbara grejor kvar i trakten....
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
okej, jag fattar vet själv om en kille som sitter på en massa godis till 2-taktare men han vill inte göra sig av med nåt
Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1856 besök totalt |