Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
AMS senaste nr 14 är ett måste om man gillar Nurburgring
1729 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare

om man gillar att läsa race rapporter från ringen så är Richard Sjöstens rapport från 24 timmars rätt rolig.
Själv skrev jag min första nyligen och jag skrattade hjärtligt när jag läste Richards, kännde igen mig rätt bra i vad han skrev. Dock tolkade jag det som om han hadde det än värre än jag själv .
Nu är 24 timmars och VLN inte samma race men nog så likt är det ju allt. Skillnaden är att man kör 20 timmar mer i 24 timmars än VLN Nåja.

Sedan skrivs lite om Team Swedenkrutz samt andra Svenska Nurbugring hjältar, kul läsning. Koit körde en gång i två team under samma race, sug på den vilken man thumbs up

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Re: AMS senaste nr 14 är ett måste om man gillar Nurburgring

RS6 skrev:
Koit körde en gång i två team under samma race, sug på den vilken man thumbs up

Koit har väl gjort dummare saker än så. Som att totalskrota racebilen under kvalet för att sedan köra racet i Örnulf Wirdheims gatbil. om jag nu inte minns helt fel.

Tror fö att Wirdheim är den enda svensk som totalsegrat i 24h på ringen.

Motala
Här sen Dec 2002

Det jag tycker är lite lustigt är att han skriver att han inte har kört ett enda varv varken under träningen eller kvalet, får man verkligen starta då.

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Det jag tycker är lite lustigt är att han skriver att han inte har kört ett enda varv varken under träningen eller kvalet, får man verkligen starta då.

I VLN får man isf starta från depån. Tror samma gäller 24h. Och om jag inte minns fel så hade man mycket problem med volvon och det är möjligt att man startade från depån.

Motala
Här sen Dec 2002

Anders Dauner skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

I VLN får man isf starta från depån. Tror samma gäller 24h. Och om jag inte minns fel så hade man mycket problem med volvon och det är möjligt att man startade från depån.

Det var Richard Sjösten som inte hade fått något varv, dom andra 2 hade kört ett par varv.

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Det var Richard Sjösten som inte hade fått något varv, dom andra 2 hade kört ett par varv.

I VLN gäller att om inte alla förare kört ett kvalvarv så är det start från depå (eller att den föraren inte får köra racet, tror jag) som gäller. Detta oavsett hur de förare som hunnit köra kvalat.

Motala
Här sen Jan 2003

Lite OT...men hade inte Örnulf Wirdheim en mörkrosa 964? Körde han inte nåt varv i Motorjournalen med den och visade runt banan.
Var det en vanlig 964 rs....? Nån som har nån info om den bilen?

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

I VLN gäller att om inte alla förare kört ett kvalvarv så är det start från depå (eller att den föraren inte får köra racet, tror jag) som gäller. Detta oavsett hur de förare som hunnit köra kvalat.

Som jag minns det från när jag körde, om man ej sätter ett kval varv får man ej starta. Dock startar de andra i teamet förutsatt att de kört kval varv förstås.

Det var ju därför som jag fick köra kvalet sist eftersom jag aldrig kört race eller racebilen tidigare(tolkade det så). Säkrast var att jag kvalade sist och om jag ev strulade med starter(stopp mitt i banan o s v) så får jag skylla mig själv dock slipper jag då förstöra de andras chanser att hinna kvala.

Bromma
Här sen Dec 2002

Peppe Fröjd skrev:
Lite OT...men hade inte Örnulf Wirdheim en mörkrosa 964? Körde han inte nåt varv i Motorjournalen med den och visade runt banan.
Var det en vanlig 964 rs....? Nån som har nån info om den bilen?

Ja det var en helt vanlig 964 RS. Om jag minns rätt var det en av de svensksålda RS:arna. Örnulf var första ägare och körde den i Porsche Cup - RS Trophy 1992 (eller var det -93?). Bilen såldes sedan till en kille en kille som heter Mats från Göteborg (?) som också tävlade lite med den. Jag är lite osäker på vem som ägde bilen när TV-reportaget gjordes men det var nog inte Örnulf. Vet inte var bilen befinner sig idag.

Jag tror det är korrekt att Örnulf är den enda svensk som vunnit 24-timmars på Ringen.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Men Richard Sjösten skriver att det var en obligatorisk bankurs dagarna innan som bara gällde och inte GP-slingan så den hade han ingen koll på hur den gick när han gav sig ut på sitt första varv eftersom han inte hade fått köra något varv innan start.

Är det likadant i VLN att man måste gå en bankurs innan man är med i sitt första race.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson skrev:

Jag tror det är korrekt att Örnulf är den enda svensk som vunnit 24-timmars på Ringen.

Var det inte i det programmet som man sa att Örnulf hade kört 3000 varv på .

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Är det likadant i VLN att man måste gå en bankurs innan man är med i sitt första race.

Nej.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Anders Jonsson skrev:

Det var väl Örnulf själv som påstod något i den stilen vilket säkert inte stämmer.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Anders Jonsson skrev:

Det var väl Örnulf själv som påstod något i den stilen vilket säkert inte stämmer.

om man är två förare i ett team med en riktigt snabb bil så kör man ca. 60-65 varv i racet och kanske 18 varv på träningarna per förare om man inte har några större problem under ett 24h-lopp.

Under ett ett 4h VLN så kör man ca 12 varv i racet plus 6 på träningarn per förare med samma förutsättningar. Med deltagande i 10 VLN och 24 h så kommer man upp ca 260 varv per år.

Det skall några år av tävlande innan man kommer upp i 3000 varv, men det är klart Örnulf har kanske kör 72h-lopp och nött en hel del turistkörning också.
Citera
Nürburgring
1729 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande