Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1729 besök totalt |
AMS senaste nr 14 är ett måste om man gillar Nurburgring
om man gillar att läsa race rapporter från ringen så är Richard Sjöstens rapport från 24 timmars rätt rolig. Själv skrev jag min första nyligen och jag skrattade hjärtligt när jag läste Richards, kännde igen mig rätt bra i vad han skrev. Dock tolkade jag det som om han hadde det än värre än jag själv ![]() Nu är 24 timmars och VLN inte samma race men nog så likt är det ju allt. Skillnaden är att man kör 20 timmar mer i 24 timmars än VLN ![]() ![]() Sedan skrivs lite om Team Swedenkrutz samt andra Svenska Nurbugring hjältar, kul läsning. Koit körde en gång i två team under samma race, sug på den ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re: AMS senaste nr 14 är ett måste om man gillar Nurburgring
Koit har väl gjort dummare saker än så. Som att totalskrota racebilen under kvalet för att sedan köra racet i Örnulf Wirdheims gatbil. ![]() Tror fö att Wirdheim är den enda svensk som totalsegrat i 24h på ringen. _________________ Anders Dauner |
||||||
I VLN får man isf starta från depån. Tror samma gäller 24h. Och om jag inte minns fel så hade man mycket problem med volvon och det är möjligt att man startade från depån. _________________ Anders Dauner |
||||||
Det var Richard Sjösten som inte hade fått något varv, dom andra 2 hade kört ett par varv. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
I VLN gäller att om inte alla förare kört ett kvalvarv så är det start från depå (eller att den föraren inte får köra racet, tror jag) som gäller. Detta oavsett hur de förare som hunnit köra kvalat. _________________ Anders Dauner |
||||||
Lite OT...men hade inte Örnulf Wirdheim en mörkrosa 964? Körde han inte nåt varv i Motorjournalen med den och visade runt banan.
Var det en vanlig 964 rs....? Nån som har nån info om den bilen? _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||
Som jag minns det från när jag körde, om man ej sätter ett kval varv får man ej starta. Dock startar de andra i teamet förutsatt att de kört kval varv förstås. Det var ju därför som jag fick köra kvalet sist eftersom jag aldrig kört race eller racebilen tidigare(tolkade det så). Säkrast var att jag kvalade sist och om jag ev strulade med starter(stopp mitt i banan o s v) så får jag skylla mig själv dock slipper jag då förstöra de andras chanser att hinna kvala. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Ja det var en helt vanlig 964 RS. Om jag minns rätt var det en av de svensksålda RS:arna. Örnulf var första ägare och körde den i Porsche Cup - RS Trophy 1992 (eller var det -93?). Bilen såldes sedan till en kille en kille som heter Mats från Göteborg (?) som också tävlade lite med den. Jag är lite osäker på vem som ägde bilen när TV-reportaget gjordes men det var nog inte Örnulf. Vet inte var bilen befinner sig idag. Jag tror det är korrekt att Örnulf är den enda svensk som vunnit 24-timmars på Ringen. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Men Richard Sjösten skriver att det var en obligatorisk bankurs dagarna innan som bara gällde
![]() Är det likadant i VLN att man måste gå en bankurs innan man är med i sitt första race. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Det var väl Örnulf själv som påstod något i den stilen vilket säkert inte stämmer. ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
om man är två förare i ett team med en riktigt snabb bil så kör man ca. 60-65 varv i racet och kanske 18 varv på träningarna per förare om man inte har några större problem under ett 24h-lopp. Under ett ett 4h VLN så kör man ca 12 varv i racet plus 6 på träningarn per förare med samma förutsättningar. Med deltagande i 10 VLN och 24 h så kommer man upp ca 260 varv per år. Det skall några år av tävlande innan man kommer upp i 3000 varv, men det är klart Örnulf har kanske kör 72h-lopp och nött en hel del turistkörning också. ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1729 besök totalt |