Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsar på volvo 240:in ??
4217 besök totalt
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Bromsar på volvo 240:in ??

Håller på att ska uppgradera bromsarna på volvo 242:an.. Rätt så stora bromsar på en 240 redan så jag funderar på PFC beläg från peean sweden och original vent skivor, så är det ju 4 kolvsok original..

Undrar om nån här körd med original bromsar på 240 på banan, kanske kan berätta lite hur det funkat? thumbs up thumbs down

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



original med bra belägg och friska prylar i övrigt räcker ganska långt, framoken är riktigt bra grejer förutom att de väger ungefär som en Scania...
Så mao så funkar det bra om du inte har mycket motor, tung bil och väldigt mycket däck... thumbs up

Ps. riktigt bra bromsvätska är väl en självklarhet...

_________________
Karl Brag
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Bra belägg är nog tvunget, jag har lyckats fada originalgrejorna rejält när man köra lite hårdare.

Men de nya bromsarna ska nog råda bot på det!

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Va ju sugen på volvos R-bromsar men då måste jag byta fälgar oxå, vill kunna köra med mina 15" magnesium/alu fälgar..

Det blir runt 260-300 hk med en T5 motorn, tänkte köra med skurna slicks lr bättre r-däck..
Bilen kommer bli lättare, glasfiber huv,bagage och skärmar och urtagen inredning. En stol och bur, bra bromsvätska har jag oxå..

Patrik har du fada med bra belägg ? Hk i din bil och vikt?
vad blir det för bromsar nu?

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Roger Brorsson skrev:
Va ju sugen på volvos R-bromsar men då måste jag byta fälgar oxå, vill kunna köra med mina 15" magnesium/alu fälgar..


Större bromsar än vad du får i 15" behöver du inte...mao behåll fälgarna och bygg en schysst bromskylning ist... thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Karl B. skrev:
Roger Brorsson skrev:
Va ju sugen på volvos R-bromsar men då måste jag byta fälgar oxå, vill kunna köra med mina 15" magnesium/alu fälgar..


Större bromsar än vad du får i 15" behöver du inte...mao behåll fälgarna och bygg en schysst bromskylning ist... thumbs up


Har kollat lite på att pröva göra en kylning men rätt trångt där inne Men det går nog på ett lr annat vis.. Ska bli roligt att testa först med orginal bromsar med PFC belägg

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Trångt?? Va d inte en Volvo sa du??
Det går faktisk ungeär hur bra som helst att få dit stoora kylslangar, våra är sisådär 100mm i diameter...men då har jag iofs fuskat bort lite av höfläktens gigantiska styrutslag...

_________________
Karl Brag
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Karl B. skrev:
Trångt?? Va d inte en Volvo sa du??
Det går faktisk ungeär hur bra som helst att få dit stoora kylslangar, våra är sisådär 100mm i diameter...men då har jag iofs fuskat bort lite av höfläktens gigantiska styrutslag...


Hehe jo en volvo
Har du inga bilder du kan maila lr en hemsida med bilder`? Vore roligt att se på nån som gjort det på en 240..

Höfläkt och styrutslag

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Roger Brorsson skrev:
Har du inga bilder du kan maila lr en hemsida med bilder`? Vore roligt att se på nån som gjort det på en 240..

Höfläkt och styrutslag


Nja...har nog inga bra bilder på just bromskylningen, men det är inte så märkvärdigt...rätt så raka spåret med slangen från skivcentrum till fronten med en liten omväg under rambenet typ. Bygg en ordentlig "inblåsadaper" som du skruvar fast i de gängade hålen som blir kvar när du kastat bromsskölden...

Alla gamla volvosar är väl höfläktar och har ett brutalt stort styrutslag...

Ska man bara åka bana kan man utan vidare halvera styrutslaget, funkat tom i depån...

_________________
Karl Brag
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jag har kört långlopp med original och "taxibelägg" Metal Master, det är OK men de slits hårt - speciellt bak.

Bra recept:
S80 T6 fram med T6 ok
Dubbla 240 std cylindrar våg
240 framskivor bak
Inget servo

Ruskigt bra....! Bland det bästa i bromskänsla jag provat. Kolla Flying Fellows i ERF.


_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Karl B. skrev:

Nja...har nog inga bra bilder på just bromskylningen, men det är inte så märkvärdigt...rätt så raka spåret med slangen från skivcentrum till fronten med en liten omväg under rambenet typ. Bygg en ordentlig "inblåsadaper" som du skruvar fast i de gängade hålen som blir kvar när du kastat bromsskölden...

Alla gamla volvosar är väl höfläktar och har ett brutalt stort styrutslag...

Ska man bara åka bana kan man utan vidare halvera styrutslaget, funkat tom i depån...


Ska testa ditt tips thumbs up

Tänkte köpa en kortstyrväxel 2.5 varv utan servo, men kan bli lite tungt om man vill köra lite konbana, lr så blir man bra tränad i armarna

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Jag har kört långlopp med original och "taxibelägg" Metal Master, det är OK men de slits hårt - speciellt bak.

Bra recept:
S80 T6 fram med T6 ok
Dubbla 240 std cylindrar våg
240 framskivor bak
Inget servo

Ruskigt bra....! Bland det bästa i bromskänsla jag provat. Kolla Flying Fellows i ERF.



Härligt med flera som kört med original grejor..

Jo T6 och R grejorna är det många som monterar på men då är det veck med 15" fälgarna..

Körde du utan bromsservo på original oxå?

Hittade sidan nu, ska läsa lite på den

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372



Tänkte starta en egen tråd alldeles nyss om bromsar till en 240. Men då såg jag den här så jag lånar den lite.

Någon som vet några lämpliga belägg till i fram om bilen väger 800 kg och har 240 bromsar och ska både köras på bana och gata?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jag har 240 ok fram på race 75:an. Kör med modifierade wilwood PF97 belägg

thumbs up

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Roger Brorsson skrev:
Patrik har du fada med bra belägg ? Hk i din bil och vikt?
vad blir det för bromsar nu?


120hk i bästa fall och ca 1400kg, sportigt värre mao.
Har bara kört med standardbelägg på originalbromsarna.

Låt oss säga som så att de nya bromsskivorna inte kommer att rymmas i 15"-fälgar.
Å andra sidan så kommer effekten att iaf tredubblas också.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Bromsar på volvo 240:in ??
4217 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande