| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar på volvo 240:in ??
|
2 besök senaste veckan (4219 totalt) |
|
Håller på att ska uppgradera bromsarna på volvo 242:an.. Rätt så stora bromsar på en 240 redan så jag funderar på PFC beläg från peean sweden och original vent skivor, så är det ju 4 kolvsok original.. Undrar om nån här körd med original bromsar på 240 på banan, kanske kan berätta lite hur det funkat? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
original med bra belägg och friska prylar i övrigt räcker ganska långt, framoken är riktigt bra grejer förutom att de väger ungefär som en Scania...
Så mao så funkar det bra om du inte har mycket motor, tung bil och väldigt mycket däck... Ps. riktigt bra bromsvätska är väl en självklarhet... _________________ Karl Brag |
||||
|
Va ju sugen på volvos R-bromsar men då måste jag byta fälgar oxå, vill kunna köra med mina 15" magnesium/alu fälgar..
Det blir runt 260-300 hk med en T5 motorn, tänkte köra med skurna slicks lr bättre r-däck.. Bilen kommer bli lättare, glasfiber huv,bagage och skärmar och urtagen inredning. En stol och bur, bra bromsvätska har jag oxå.. Patrik har du fada med bra belägg ? Hk i din bil och vikt? vad blir det för bromsar nu? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Större bromsar än vad du får i 15" behöver du inte...mao behåll fälgarna och bygg en schysst bromskylning ist... _________________ Karl Brag |
||||
Har kollat lite på att pröva göra en kylning men rätt trångt där inne Men det går nog på ett lr annat vis.. Ska bli roligt att testa först med orginal bromsar med PFC belägg
_________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
Trångt?? Va d inte en Volvo sa du??
Det går faktisk ungeär hur bra som helst att få dit stoora kylslangar, våra är sisådär 100mm i diameter...men då har jag iofs fuskat bort lite av höfläktens gigantiska styrutslag... _________________ Karl Brag |
||||
Hehe jo en volvo
Har du inga bilder du kan maila lr en hemsida med bilder`? Vore roligt att se på nån som gjort det på en 240.. Höfläkt och styrutslag
||||
Nja...har nog inga bra bilder på just bromskylningen, men det är inte så märkvärdigt...rätt så raka spåret med slangen från skivcentrum till fronten med en liten omväg under rambenet typ. Bygg en ordentlig "inblåsadaper" som du skruvar fast i de gängade hålen som blir kvar när du kastat bromsskölden... Alla gamla volvosar är väl höfläktar och har ett brutalt stort styrutslag...
Ska man bara åka bana kan man utan vidare halvera styrutslaget, funkat tom i depån... _________________ Karl Brag |
||||
|
Jag har kört långlopp med original och "taxibelägg" Metal Master, det är OK men de slits hårt - speciellt bak.
Bra recept: S80 T6 fram med T6 ok Dubbla 240 std cylindrar våg 240 framskivor bak Inget servo Ruskigt bra....! Bland det bästa i bromskänsla jag provat. Kolla Flying Fellows i ERF.
|
||||
Ska testa ditt tips Tänkte köpa en kortstyrväxel 2.5 varv utan servo, men kan bli lite tungt om man vill köra lite konbana, lr så blir man bra tränad i armarna
||||
Härligt med flera som kört med original grejor.. Jo T6 och R grejorna är det många som monterar på men då är det veck med 15" fälgarna.. Körde du utan bromsservo på original oxå? Hittade sidan nu, ska läsa lite på den
||||
|
Tänkte starta en egen tråd alldeles nyss om bromsar till en 240. Men då såg jag den här så jag lånar den lite.
Någon som vet några lämpliga belägg till i fram om bilen väger 800 kg och har 240 bromsar och ska både köras på bana och gata? |
||||
120hk i bästa fall och ca 1400kg, sportigt värre mao.
Har bara kört med standardbelägg på originalbromsarna. Låt oss säga som så att de nya bromsskivorna inte kommer att rymmas i 15"-fälgar. Å andra sidan så kommer effekten att iaf tredubblas också. _________________ MVH Patrik Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4219 totalt) |