| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsfråga
|
1 besök senaste veckan (7313 totalt) |
|
Re: Bromsfråga
Ett litet tillägg. Trummor kan vara rätt effektiva sett mot pedaltrycket så skivor behöver mer av den varan. Det innebär att du bör balansera in en grundinställning med storleken på huvudcylindern för den kretsen. Bromsvågen är det bra om man kan ha i mitten som utgångsläge för den har inget jätte område att jobba över. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re: Bromsfråga
Så trycket ut till dom nya skivorna bak kan bli för lågt alltså? Eller det kanske t.o.m. är högst troligt att så blir fallet? och då behöver alltså huvudbromscylindern bytas ut och bromsvåg monteras? _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Jag har sökt i detta forum, men inte hittat någon bra förklaring på hur bromsvåg och bromsregulator fungerar/ser ut rent tekniskt. Någon som kan förklara? Eller kanske någon kan bidra med en länk till en förklaring, helst på svenska eftersom min tekniska engelska kanske inte är den bästa?
_________________ Calle Olsson |
||||||
|
En bromsvåg fungerar som en balansvåg.
Du har två bromscylandrar bredvid varandra, vars tryckstänger är förbundna med en länk/vågarm, pedalen i sin tur är förbunden med nämda vågarm(mellan cylindrarna), och beroende på vart på nämda vågarm man lägger trycket så fördelas de till de bromscylindrarna. har du pedalen närmare ena cylindern så får den cylindern mer kraft. En bromsreduceringsventil är en typ av strypning som man sätter på den bromsledningen till det hjulpar som behöver mindre bromsverkan. Bromsreduceringsventilen är inte riktigt sann, då den stryper flöde, och inte tryck, så blir reduceringen lite beroende av hur fort och länge man tramopar ner pedalen.' ytterligare en nackdel med reduceringsventil är att då går en del av pedalkraften bort, med bromsvåg så omfördelas kraften. Nackdelen med bromsvåg är att SBP inte tycker om modifierade pedalställ för bromsen. |
||||||
Tack för en bra beskrivning Magnus! Men hur stor är då en bromsvåg, någon som kan bistå med en bild eller länk till en bild? Godkänns bromsvåg i ett amatörbyggt fordon? _________________ Calle Olsson |
||||||
|
en bromsvåg ser ut så här och kan monteras på den befintliga pedalen...
Jag råkar ha en sådan till salu, Tilton, blir din för 600:- |
||||||
Ja, förutsatt att det är vettigt dimentionerat så funkar det i ombyggt eller ammatörbyggt. |
||||||
|
Sök på bromstillverkare som AP racing, Wilwood eller Brembo.
tex: http://www.apracing.com/car/cylinder _________________ Sten Isaksson |
||||||
Hmm... en sån har jag aldrig sett förut. Jag antar att dom två blanka "grejjerna" på bilden kopplas till två bromscylindrar som man har monterat bredvid varandra. Ska sedan pedalen trycka på det i mitten som ser ut som en hylsa? Hur justerar man vågen? _________________ Calle Olsson |
||||||
Bromsvåg är godkänt i amatörbyggt fordon dock får den ej vara justerbar !!! Min ser ut så här:
_________________ Micke Lvov mkt40 |
||||||
Men... Allt är ju justerbart - frågan är bara hur mycket arbete det är att justera!
Det enda jag hört är att man inte får ha reglage på instrumentbrädan eller liknande för att justera under färd. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Korrekt dock skall även vågen vara låst (typ låsmutter) vilket inte var monterat när jag tog bilden.... _________________ Micke Lvov mkt40 |
||||||
Denna bild förstår jag vad gäller funktionen, tack för den. Men ett alternativ är alltså bromsreduceringsventil? om inte annat så är väl detta det enda alternativet om man inte byter huvudbromscylinder eller reggar om till ombyggt/amatörbyggt? Eller har jag missförstått något? _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Här är en bra beskrivning (tycker jag) hur bromsvågen ska vara injusterad.
http://www.rallydesign.co.uk/catalog Bra bilder och ganska lättförstått trots teknisk engelska. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsfråga
|
1 besök senaste veckan (7313 totalt) |
