Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsfråga
1 besök senaste veckan (7313 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Bromsfråga

om man byter till skivor bak på en bil med trummor orginal så blir det väl problem med bromsbalansen?
Hur fixar man detta problem enklast?

Vressel
Här sen Apr 2003

Bygg så du får justerbar bromsbalans, ex vis med en reduceringsventil till bakbromsarna eller ännu hellre en bromsvåg.

Det vill man ju egentligen göra även om man har skivbromsar bak original ju.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bromsfråga

calle_o skrev:
om man byter till skivor bak på en bil med trummor orginal så blir det väl problem med bromsbalansen?
Hur fixar man detta problem enklast?

Ett litet tillägg. Trummor kan vara rätt effektiva sett mot pedaltrycket så skivor behöver mer av den varan.
Det innebär att du bör balansera in en grundinställning med storleken på huvudcylindern för den kretsen.
Bromsvågen är det bra om man kan ha i mitten som utgångsläge för den har inget jätte område att jobba över.
Göran Malmberg

Täby
Här sen Dec 2002

Göran har som vanligt rätt...
Rätt dimensionerat ända från pedal till ok/skiva och bromsvåg som finlir är oslagbart bäst... thumbs up

Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re: Bromsfråga

Göran Malmberg skrev:

Ett litet tillägg. Trummor kan vara rätt effektiva sett mot pedaltrycket så skivor behöver mer av den varan.
Det innebär att du bör balansera in en grundinställning med storleken på huvudcylindern för den kretsen.
Bromsvågen är det bra om man kan ha i mitten som utgångsläge för den har inget jätte område att jobba över.
Göran Malmberg

Så trycket ut till dom nya skivorna bak kan bli för lågt alltså? Eller det kanske t.o.m. är högst troligt att så blir fallet?
och då behöver alltså huvudbromscylindern bytas ut och bromsvåg monteras?

Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Jag har sökt i detta forum, men inte hittat någon bra förklaring på hur bromsvåg och bromsregulator fungerar/ser ut rent tekniskt. Någon som kan förklara? Eller kanske någon kan bidra med en länk till en förklaring, helst på svenska eftersom min tekniska engelska kanske inte är den bästa?

Umeå
Här sen Maj 2004

En bromsvåg fungerar som en balansvåg.

Du har två bromscylandrar bredvid varandra, vars tryckstänger är förbundna med en länk/vågarm, pedalen i sin tur är förbunden med nämda vågarm(mellan cylindrarna), och beroende på vart på nämda vågarm man lägger trycket så fördelas de till de bromscylindrarna. har du pedalen närmare ena cylindern så får den cylindern mer kraft.

En bromsreduceringsventil är en typ av strypning som man sätter på den bromsledningen till det hjulpar som behöver mindre bromsverkan. Bromsreduceringsventilen är inte riktigt sann, då den stryper flöde, och inte tryck, så blir reduceringen lite beroende av hur fort och länge man tramopar ner pedalen.'

ytterligare en nackdel med reduceringsventil är att då går en del av pedalkraften bort, med bromsvåg så omfördelas kraften.

Nackdelen med bromsvåg är att SBP inte tycker om modifierade pedalställ för bromsen.

--VVTS--
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Magnus L skrev:
En bromsvåg fungerar som en balansvåg.

Du har två bromscylandrar bredvid varandra, vars tryckstänger är förbundna med en länk/vågarm, pedalen i sin tur är förbunden med nämda vågarm(mellan cylindrarna), och beroende på vart på nämda vågarm man lägger trycket så fördelas de till de bromscylindrarna. har du pedalen närmare ena cylindern så får den cylindern mer kraft.

En bromsreduceringsventil är en typ av strypning som man sätter på den bromsledningen till det hjulpar som behöver mindre bromsverkan. Bromsreduceringsventilen är inte riktigt sann, då den stryper flöde, och inte tryck, så blir reduceringen lite beroende av hur fort och länge man tramopar ner pedalen.'

ytterligare en nackdel med reduceringsventil är att då går en del av pedalkraften bort, med bromsvåg så omfördelas kraften.

Nackdelen med bromsvåg är att SBP inte tycker om modifierade pedalställ för bromsen.

Tack för en bra beskrivning Magnus!

Men hur stor är då en bromsvåg, någon som kan bistå med en bild eller länk till en bild?

Godkänns bromsvåg i ett amatörbyggt fordon?

Lund
Här sen Feb 2003

en bromsvåg ser ut så här och kan monteras på den befintliga pedalen...

Jag råkar ha en sådan till salu, Tilton, blir din för 600:-
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

calle_o skrev:

Ja, förutsatt att det är vettigt dimentionerat så funkar det i ombyggt eller ammatörbyggt.

--VVTS--
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Sök på bromstillverkare som AP racing, Wilwood eller Brembo.

tex: http://www.apracing.com/car/cylinder/cp5507_7cd_iss3.pdf

Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
en bromsvåg ser ut så här och kan monteras på den befintliga pedalen...
http://62.101.36.209/rejsa/rejsa/userimages/_annat/372-new_2005-02-22- . . . .

Hmm... en sån har jag aldrig sett förut.
Jag antar att dom två blanka "grejjerna" på bilden kopplas till två bromscylindrar som man har monterat bredvid varandra. Ska sedan pedalen trycka på det i mitten som ser ut som en hylsa?
Hur justerar man vågen?

Växjö
Här sen Jan 2005

Magnus L skrev:
calle_o skrev:

Ja, förutsatt att det är vettigt dimentionerat så funkar det i ombyggt eller ammatörbyggt.

Bromsvåg är godkänt i amatörbyggt fordon dock får den ej vara justerbar !!!

Min ser ut så här:

mkt40
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

heralue skrev:

Men... Allt är ju justerbart - frågan är bara hur mycket arbete det är att justera!
Det enda jag hört är att man inte får ha reglage på instrumentbrädan eller liknande för att justera under färd.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005

olofson skrev:
heralue skrev:

Men... Allt är ju justerbart - frågan är bara hur mycket arbete det är att justera!
Det enda jag hört är att man inte får ha reglage på instrumentbrädan eller liknande för att justera under färd.

Korrekt dock skall även vågen vara låst (typ låsmutter) vilket inte var monterat när jag tog bilden....

mkt40
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
heralue skrev:
Magnus L skrev:
calle_o skrev:

Min ser ut så här:
https://rejsa.nu/im/_garage/3460-new_2005-07-23-bromsvag.jpg

Denna bild förstår jag vad gäller funktionen, tack för den.

Men ett alternativ är alltså bromsreduceringsventil? om inte annat så är väl detta det enda alternativet om man inte byter huvudbromscylinder eller reggar om till ombyggt/amatörbyggt? Eller har jag missförstått något?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Här är en bra beskrivning (tycker jag) hur bromsvågen ska vara injusterad.

http://www.rallydesign.co.uk/catalog/balancebar.php

Bra bilder och ganska lättförstått trots teknisk engelska.

Skruva banåkabil
Bromsfråga
1 besök senaste veckan (7313 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande