Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljekylning diffbroms
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10463 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Oljekylning diffbroms

Funderar på att modifiera min diffbroms så att den blir kyld.

Tanken är att borra två håll i locket, en uppe och en i nere. Sen så efter de nedre hålet har man en sugande oljepump sen in i kylaren, sen retur i ovankant på locket.

men vilken temperatur bör en olja ha vid bankörning? Någon form av termostat bör man nog använda mellan pumpen och kylet så man kan styra tempen.

Några åsikter på konstruktionen? Förslag på lämpliga pumpar? Har för mig att jag hört att de skall finnas en Opel pump på biltema som är lämplig.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Har du haft problem med för varm diffbroms?

Det är ganska ovanligt med oljekylning på diffklumpen. Växellådor kan ibland behöva det vid långlopp och mycket effekt men diffklumpar brukar klara sig.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

en kille jag känner har det på sin långloppsbil så de borde finnas någon på detta forum som använder det tycker jag...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Sitter standard på vissa (alla?) Nissan 200, kan ju inte bara vara bling...

BMW 330i -05
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Sitter oljekylare standard på 944 Turbo S också, då är förvisso växellåda och diff samma klump.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Vi använder det på långloppsracern, mest pga tidigare mindre lyckade erfarenheter av varma bakaxlar...

om det verkligen behövs är en bra fråga, men om man har täppt igen en del av luftflödet med låga splitters och eventuella släta underreden och tokkör ett par timmar så blir det varmt...alldeles förbannat varmt...

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Är det till en BMW e30? Det är iallafall en sån bil du har i din banåkabil-tråd.

Isf kanske detta kan funka:

Menar såklart difflocket, inte kylfläkten, men det hajjade du va

Sigtuna
Här sen Nov 2003

MaZ skrev:

Nja, inte bara bling, den lär förstöra luftflödet under bilen också.

Vad jag fått höra gör den i princip ingen nytta alls. Den går bara igång om oljan blir åt h-vete för varm, vilket är rätt svårt att åstadkomma med en frisk diff, och då är det väl i stort sett kört redan.
När jag hört mig för lite om kylning för eftermaknadsdiffar har jag fått höra att man kanske kan ha nytta av en oljekyl vid långlopp.
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Man borde ju kunna montera en tempgivare i diffklumpen som styr ett relä som startar pumpen vid angiven tepm. Som en elfläkt funkar.

Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Du kan ju börja med att montera en tempgivare i diffen för att se hur varmt det blir - blir det för varmt så bygger du kylning =)

T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Men vad är för varmt. Någon som har koll på hur varm enn diff brukar bli?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Börjar hypoidolja gå över 100 grader så har du problem.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
hittils har jag kört ungefär 0m med diffen.

Jag var och kollade på en långlopps e30 en gång och den hade kylning byggt på klumpen, dock utan pump vilket verkade konstigt.

Kom senare på kvällen att en tempgivare från t.ex. en golf1 skulle funka, de slår väl till vid 60 grader ungefär.

Kanske är lite overkill men arbetet med det hela torde inte vara så stort jämfört med annat.

Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Alla E30 grupp A och DTM bilar hade bakaxelkylning. Dessutom hade de en tempmätare på instrumentbrädan som det stod HA (Hinterachse) på. Detta tyder på att difftemperaturen skulle ha varit ett problem. De hade väl lamelldiff med "75%" spärr så det blev säkert en del värme.

Det går kanske att luska fram lite info här: http://www.cecotto.dk/E30GrA_sec.pdf

om klassen man tävlar i har en minimivikt så är det ju lämpligt att använda en oljekylare och pump som ballast (om man har motorn fram).

Lämplig pump finns på: http://www.thinkauto.com/ Klicka på Products och Electric oil Pumps

eller http://www.demon-tweeks.co.uk/catalogue/category_list.asp?cls=MSPORT&a . . . .

Karlstad
Här sen Apr 2003

Alexi Törnqvist skrev:
MaZ skrev:

Nja, inte bara bling, den lär förstöra luftflödet under bilen också.

Vad jag fått höra gör den i princip ingen nytta alls. Den går bara igång om oljan blir åt h-vete för varm, vilket är rätt svårt att åstadkomma med en frisk diff, och då är det väl i stort sett kört redan.
När jag hört mig för lite om kylning för eftermaknadsdiffar har jag fått höra att man kanske kan ha nytta av en oljekyl vid långlopp.

Jo man klarar sig nog bra utan oljekylare på diffen i Nissan 200:a. Det var ju bara vi i europa som fick kylaren...Japanerna och Amerikanerna kör utan.

Täby
Här sen Dec 2002

Väl fungerande pump finns på Biltema, vi använder avtappningshålet som tillopp till pumpen, ett grovfilter före pumpen, sedan genom ett litet oljekyl och tillbaka till axeln genom nivåpluggshålet. Eftersom bilen bara går race så styr vi det så enkelt som möjligt med en strömbrytarepå panelen, två varv full fart brukar va lagom innan man slår på pumparna (en likadan på lådan) risken att man lyckas kyla för mycket tror jag är liten...

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Vilken Biltemapump använder ni? Den för tömning av motorn vid oljebyte?

För att få bästa nyttan av oljan borde man spruta in oljan uppifrån där pinjongen och kronhjulet greppar mot varandra men det finns ju inget hål där så man måste riva hela diffen innan man kan borra.

Täby
Här sen Dec 2002

Vi använder den här:

Artikelnr: 25-987
Misstänkt lik en pump som säljs för dubbla pengen av diverse racerprylsförsäljare som "pump för kylning av bakaxel/växellåda" tex...

Inte alls säkert att det är exakt samma pump men kastar man bort plastskrotet som sitter som filter på insugsidan och pilar dit något lite mer rejält så fungerar den alldeles utmärkt... thumbs up

EDIT: Glömde säga det men det kan va rätt bra att veta för den som vill använda sin bil till vardags...Pumpen låter som en blandning av ett JAS och en stenkross...

Vänersborg
Här sen Maj 2004

Såhär gjorde jag på min Z3'a.

Eftersom jag ändå förstärkte och byggde om slutväxelinfästningen, med nytt difflock som del i ombyggnaden, passade jag på att fixa placering av kylningen så optimalt som möjligt.
Nu sprutar oljan rakt på kronhjulet.

Tempgivare i slutväxeln, som ger signal till ECU'n, som i sin tur slår av/på pumpen

Kylet sitter bakom stötfångaren så styrplåt och ett par hål skall tillkomma (Dock inte i orginalstötfångaren)

Enda "missen" är att jag måste tillverka en ny krängningshämmare
Övre inloppet på kylkretsen i locket är i konflikt med krängaren.

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
diffen skall iallafall rivas ner, nya lameller skall i. Satsar nog på den sk 40%iga kittet så endel värme tror jag de skall kunna bli.

Smidigast är kanske att köra den på strömbrytare läge. Smidigt blir det och vid normal körning lär det ju knappast behövas.

Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Artikelnr: 25-987 Vattenpump 12 volt
Självsugande pump för dricksvatten. Pumphus och drev av mässing. Även lämplig som dieselpump. Kapacitet: 14 liter/min vid 2 m. Max tryckhöjd 20 meter. Motor 12V, 6,5A. Levereras med mässingsnipplar och partikelfilter. Slanganslutning 14 mm. Mått: (utan filter) 150 x 100 x 70 mm (lxbxh). Vikt 1,6 kg. 895 kr

Intressant! Jag hade missat att denna pump har mässingsdrev.

Jag kollade priserna på Mocal pumparna på Demon Tweeks:
MOCWCP1 - Electric oil Pumps , options:SLIDING VANE £405.55
MOCTCP1 - Electric oil Pumps , options:DIAPHRAGM £156.15

Biltema

Oljekylning diffbroms
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande