| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylning diffbroms
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (10463 totalt) |
|
Oljekylning diffbroms
Funderar på att modifiera min diffbroms så att den blir kyld. Tanken är att borra två håll i locket, en uppe och en i nere. Sen så efter de nedre hålet har man en sugande oljepump sen in i kylaren, sen retur i ovankant på locket. men vilken temperatur bör en olja ha vid bankörning? Någon form av termostat bör man nog använda mellan pumpen och kylet så man kan styra tempen. Några åsikter på konstruktionen? Förslag på lämpliga pumpar? Har för mig att jag hört att de skall finnas en Opel pump på biltema som är lämplig. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Har du haft problem med för varm diffbroms?
Det är ganska ovanligt med oljekylning på diffklumpen. Växellådor kan ibland behöva det vid långlopp och mycket effekt men diffklumpar brukar klara sig. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Vi använder det på långloppsracern, mest pga tidigare mindre lyckade erfarenheter av varma bakaxlar...
om det verkligen behövs är en bra fråga, men om man har täppt igen en del av luftflödet med låga splitters och eventuella släta underreden och tokkör ett par timmar så blir det varmt...alldeles förbannat varmt... _________________ Karl Brag |
||||
Nja, inte bara bling, den lär förstöra luftflödet under bilen också.
Vad jag fått höra gör den i princip ingen nytta alls. Den går bara igång om oljan blir åt h-vete för varm, vilket är rätt svårt att åstadkomma med en frisk diff, och då är det väl i stort sett kört redan. När jag hört mig för lite om kylning för eftermaknadsdiffar har jag fått höra att man kanske kan ha nytta av en oljekyl vid långlopp. |
||||
|
Du kan ju börja med att montera en tempgivare i diffen för att se hur varmt det blir - blir det för varmt så bygger du kylning =)
_________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||
|
hittils har jag kört ungefär 0m med diffen.
Jag var och kollade på en långlopps e30 en gång och den hade kylning byggt på klumpen, dock utan pump vilket verkade konstigt. Kom senare på kvällen att en tempgivare från t.ex. en golf1 skulle funka, de slår väl till vid 60 grader ungefär. Kanske är lite overkill men arbetet med det hela torde inte vara så stort jämfört med annat. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Alla E30 grupp A och DTM bilar hade bakaxelkylning. Dessutom hade de en tempmätare på instrumentbrädan som det stod HA (Hinterachse) på. Detta tyder på att difftemperaturen skulle ha varit ett problem. De hade väl lamelldiff med "75%" spärr så det blev säkert en del värme.
Det går kanske att luska fram lite info här: http://www.cecotto.dk/E30GrA_sec.pdf om klassen man tävlar i har en minimivikt så är det ju lämpligt att använda en oljekylare och pump som ballast (om man har motorn fram). Lämplig pump finns på: http://www.thinkauto.com/ Klicka på Products och Electric oil Pumps eller http://www.demon-tweeks.co.uk/catalo _________________ Sten Isaksson |
||||
Jo man klarar sig nog bra utan oljekylare på diffen i Nissan 200:a. Det var ju bara vi i europa som fick kylaren...Japanerna och Amerikanerna kör utan. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
|
Väl fungerande pump finns på Biltema, vi använder avtappningshålet som tillopp till pumpen, ett grovfilter före pumpen, sedan genom ett litet oljekyl och tillbaka till axeln genom nivåpluggshålet. Eftersom bilen bara går race så styr vi det så enkelt som möjligt med en strömbrytarepå panelen, två varv full fart brukar va lagom innan man slår på pumparna (en likadan på lådan) risken att man lyckas kyla för mycket tror jag är liten...
_________________ Karl Brag |
||||
|
Vilken Biltemapump använder ni? Den för tömning av motorn vid oljebyte?
För att få bästa nyttan av oljan borde man spruta in oljan uppifrån där pinjongen och kronhjulet greppar mot varandra men det finns ju inget hål där så man måste riva hela diffen innan man kan borra. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Vi använder den här:
Artikelnr: 25-987 Misstänkt lik en pump som säljs för dubbla pengen av diverse racerprylsförsäljare som "pump för kylning av bakaxel/växellåda" tex...
Inte alls säkert att det är exakt samma pump men kastar man bort plastskrotet som sitter som filter på insugsidan och pilar dit något lite mer rejält så fungerar den alldeles utmärkt... EDIT: Glömde säga det men det kan va rätt bra att veta för den som vill använda sin bil till vardags...Pumpen låter som en blandning av ett JAS och en stenkross...
_________________ Karl Brag |
||||
|
Såhär gjorde jag på min Z3'a.
Eftersom jag ändå förstärkte och byggde om slutväxelinfästningen, med nytt difflock som del i ombyggnaden, passade jag på att fixa placering av kylningen så optimalt som möjligt. Nu sprutar oljan rakt på kronhjulet. Tempgivare i slutväxeln, som ger signal till ECU'n, som i sin tur slår av/på pumpen Kylet sitter bakom stötfångaren så styrplåt och ett par hål skall tillkomma (Dock inte i orginalstötfångaren) Enda "missen" är att jag måste tillverka en ny krängningshämmare
Övre inloppet på kylkretsen i locket är i konflikt med krängaren. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
|
diffen skall iallafall rivas ner, nya lameller skall i. Satsar nog på den sk 40%iga kittet så endel värme tror jag de skall kunna bli.
Smidigast är kanske att köra den på strömbrytare läge. Smidigt blir det och vid normal körning lär det ju knappast behövas. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Artikelnr: 25-987 Vattenpump 12 volt
Självsugande pump för dricksvatten. Pumphus och drev av mässing. Även lämplig som dieselpump. Kapacitet: 14 liter/min vid 2 m. Max tryckhöjd 20 meter. Motor 12V, 6,5A. Levereras med mässingsnipplar och partikelfilter. Slanganslutning 14 mm. Mått: (utan filter) 150 x 100 x 70 mm (lxbxh). Vikt 1,6 kg. 895 kr Intressant! Jag hade missat att denna pump har mässingsdrev. Jag kollade priserna på Mocal pumparna på Demon Tweeks: MOCWCP1 - Electric oil Pumps , options:SLIDING VANE £405.55 MOCTCP1 - Electric oil Pumps , options:DIAPHRAGM £156.15 Biltema
_________________ Sten Isaksson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylning diffbroms
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (10463 totalt) |
