| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Honda S2000: Pluggar, olja, moment mm för växellåda
|
3247 besök totalt |
|
Har en S2000-låda som jag behöver lite info om, för att vara på den säkra sidan. Lådan är första versionen, vad jag vet. (Den ska sitta i en Se7en med en annan motor, så detta rör enbart lådan.) Är det någon här (S2000-ägare som skruvar själv, t ex) som råkar ha tillgång till nedanstående info? Placering av påfyllningsplugg, nivåplugg och dräneringsplugg på växellådan. (Tror jag hittat dem, men det finns många lustiga plugg, bult och saker på den lådan...) Rekommenderad typ av olja. oljevolym. Givarna på sidorna (temp och tryck, gissar jag); vilken är vilken, och vilken funktion/vilka värden har de? För eventuell framtida montering av oljekyl hade det varit intressant att veta vilka lösningar som rekommenderas för det också. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
|
jag har verkstadshandboken till S2000 där all info du behöver finns med...
dock e PDFen på ca: 30 MB, men PMa mig så lägger jag upp den på en server så du kan tanka ner den..
vill du inte ha den via data så har jag den i utskriven form oxså.. ( fast den ligger i varberg då jag glömde den hos polaren sist.. )
_________________ MackeMaehlum |
||||||||||
Perfekt!
Jag har ett mailkonto som kan ta några hundra MB per mail, så det är inga problem.
Jag bor ju iofs i Varberg, så det var ju rätt ställe att grömma den på, så sett...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
Japp, det funkade fint.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
|
ok... Då står väl det mesta ganska klart iaf.
Dock ett par små frågetecken: A. Pick-up-sensorn; sitter den mot ett drev som är fast växlat mot utgående, för att användas till hastighetsmätaren...? B. Växelspaken ser ut att sluta i en kula i nederänden. Går den direkt i "bygeln" på växelföraren? (Jag har alltså inte spaken och de grejorna; bara "bygeln".) C. Delen som kallas "shift lever boot C" på sid 13-4; vad gör den egentligen? Finns det spärr för backen eller något sådant i spaken...? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
|
Bra frågor som jag inte har den blekaste aning om svaret på...
jag har aldrig lossat på min växelspak så jag har inte kollat hur de ser ut.. dock är du välkommen att riva min, men bara om du är säker på att du kan få ihop allt igen
||||||||||
Det skulle nog lösa sig iofs - den biten täcker handboken iaf.
Ang. C: Hur gör man för att lägga i backen med orginalspaken? (Själva lådan verkar inte ha någon extra fjäder eller något sådant, så det är finlir att hitta rätt där, eftersom det blir ett läge för mycket i sidled.) Förresten, är det något flex (gummi) i spaken, eller är det bara värmeisolering i den där hylsan...? Jag hittade just svar på fråga A iaf: Ja, den pick-up-sensorn används till hastighetsmätaren.
B har jag nog också löst. Att döma av ytfinishen (mycket fin) och (det om än minimala) slitaget i "ringen" på min låda så går kulan direkt i ringen. Inga konstigheter där. Tänkte kolla vad Honda vill ha för en orginalspak... Min låda hamnar så långt bak att det kan bli perfekt att bara ha spaken rakt upp, utan konstigheter, och det är en del arbete att tillverka allt eget. Fast man får det ju som man vill ha det, iofs...
Råkade notera en sak bara: Instrumenteringen i S2000 är väldigt lik det jag hade tänkt bygga... (Blir en massa datorstyrda lysdioder. TFT-skärmar blir så f-bannat dyra om de ska klara dagsljus - och svåra att driva om man ska ha mer än en. Får hänga på en billig 15"are på passagerarsidan när man ska mappa sprut och sådant. )
||||||||||
|
A: Det sitter en grå kontakt på vänster sida tror jag det är som är hastighetsmätarkabelutgång.. ( phuu vilket ord..).
C: Vad gäller hur man lägger i backen så får jag kolla nästa gång jag är i garaget.. jag har bara "torrkört" så jag kommer inte ihåg... ( jag har dock för mig att de e ner me spaken som gäller.. backen ligger rakt nedanför 6:ans växel.. )
vad gäller spaken i sig vet jag inte hur den är uppbyggd.. den känns väldigt distinkt när man växlar och det är väldigt korta växellägen... håller man underarmen fast så kan man fortfarande med lätthet få i alla 6 växlar endast genom att vifta med handleden..
Ang: insturumenteringen så kollade jag runt lite på skroten å de vill ha runt 2000-2500:- när jag ringde.. _________________ MackeMaehlum |
||||||||||
Jo, jag hittade det i klartext i ett kapitel om elsystemet. Den borde man ju kunna använda när den ändå sitter där...
"Reverse-gear lockout is a mechanical type, which can be released by pushing the shift lever downward." enligt hondanews.com. CanadianDriver säger att "Reverse gear is over to the left of first gear, so there's no worry about accidentally shifting into Reverse when trying for sixth, as there is in the Miata." (Hade väl för mig att det var 4 "lägen" i bredd...)
hondanews igen: "The shift lever is aluminum alloy wrapped in genuine leather and floats in a rubber mounting that absorbs vibration."
Trevligt.
ok. Är nog inte så intresserad av instrumenten i sig iofs, utan mer designen. (Hade tänkt mer race med L-formad varvräknarstapel, men en varvräknare som följer rattens radie istället blir nog mer stilren...) Det blir egen panel med lysdioder bakom plastfilm och grejer. Allt ska styras av en industri-PC, så det mesta går att lösa när det gäller att läsa av och styra. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
Hmm.. kommer du fram till vad den använder för pulser så är jag väldigt intresserad.. Jag har tänkt köra med cykeldator med magneten på "medbringaren" ut från växellådan... men 2 st hastighetsmätare vore roligt.. 1 som mäter bakhjulens fart och 1 som mäter på framhjulen så kan man se hur "mycket" man spinner ..
de e ju klart... 6:an ligger ju nere till höger...
||||||||||
Halleffekt på något av dreven eller något annat på axeln är det nog, men sedan finns det ju några olika typer av halleffektgivare... Borde gå att få fram på ett eller annat sätt.
Westfield har ett fäste vid inre knuten på högra drivaxeln, där man ska sätta en halleffektgivare som reagerar på bultskallarna. Men då visar ju mätaren fel när man svänger...!
Jag kommer nog att sätta givare på alla hjul sedan. Blir ju ändå dator med egen programvara till instrumenteringen, så det är lätt att räkna ut diverse kul saker om man har lite insignaler att leka med - och sedan blir ju den datorn kopplad till motorstyrningen också. Riktig traction control och sådant borde ju inte vara så svårt att ordna då.
||||||||||
Så det är fler som har samma ideer som jag... _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||||
Inte mycket som är nytt under solen...
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3247 besök totalt |