Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Väghållnings tips: Kadett C sedan - 1200S
<<   1, 2
3367 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tobias Lindell skrev:
Andreas Lidström skrev:
Låt en kompis pressa litegranna på kolvstången medans du borrar så sköter sig spånrensningen av sig själv...

Att du riskerar att bli överöst av olja får du ta.

Enda nackdelen med det (som jag kan komma på nu) är att det kan bli lite svårt att mäta oljemängden.


Sant...

Men väg dämparen innan och efter samt försök spara lite av olja och kontrollväg den oxå för densitetskontroll så kan man räkna ut hur mkt där ska hällas i.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Andreas Lidström skrev:
Kalaskul ide! thumbs up

Men...
Även om det är Åsa-Nisse så svetsar man inte i en dämpare med olja i!!! thumbs down

Svetsa dit en mutter, fyll olja och dra dit en skruv.
Varför inte borra hålet längst ner i dämparkroppen där kolven aldrig befinner sig?

Lycka till!


Kolven till dämparen går ju i en lös cylinder inut i dämparen, så kolven befinner aldrig sig i närheten av borhålet och den eventuella svetsen. Lättare och komma åt kolven om man borra från botten! (kapade sönder dämpare för montering av insatspatron i en kompis bil i maj)

Det lilla man svetsar är ingen större risk då du tvingat i en bult i hålet och svetsar ovan på dämparen så att det blir en kulle, lägger ett tätt lager!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Nog fixar de sig med dämparna de är jag inte orolig över

Men däremot vill jag gärna veta hur man åstakommer ställbar camber på dubbla a-armar? Ska man fräsa infästningshålet på den övre armen ovalt eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Alla dämpare är absolut inte av dubbelrörsart så helt genrellt kan man inte säga sådär...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Cassius skrev:

Men däremot vill jag gärna veta hur man åstakommer ställbar camber på dubbla a-armar? Ska man fräsa infästningshålet på den övre armen ovalt eller?


Nu är jag inte helt 100% säker på hur Kadettens framvagn ser ut, men på Rekorden sitter övre bärarmen på en axel som är bultad mot framvagnsbalken. Cambern justeras genom att lägga schims mellan axeln och balken. Det borde vara nåt liknande på Kadett tycker jag.
Du får krypa in i hjulhuset och kolla lite hur det ser ut!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Får göra de Komer ha en hel del tid att kika nu eftersom jag måste byta motor på skiten.. den skar rätt saftigt idag hastigt och lustigt så jag får se vad de blir av detta *kliar sig i huvet*...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Väghållnings tips: Kadett C sedan - 1200S
<<   1, 2
3367 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande