| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
En liten banal "gissa bilen" mitt i semestern
|
8407 besök totalt |
|
Jag undrar om jag möjligen kan röja i garaget för att ge plats. Frågan väcktes i kväll långt ute i skogen vid en liten middagsbjudning. Kanske bilen rentav minns mig - jag nötte knogarna blodiga under ett par säsonger som mekaniker för sisådär 25 år sedan. Det var i alla fall innan jag fick körkort. Bilderna är förstås så löjligt enkla. Den första bilden kanske är omöjlig men sedan är det lätt. Svaret som söks (mja, det är egentligen tre delsvar) är: vilken modell rör det sig om, vem byggde bilen en gång i tiden och vilken dåtida motorsportstjärna från en annan gren skulle köra den?
Här är det inte så lätt att avgöra. Bilen har förresten stått i sin ensamhet i 15 år.
Nu borde det ringa en klocka eller två, åtminstone bilmärke...
Har du inte klarat första delen nu så bör du friska upp kunskaperna. Färgen knuffar ju frågan i mål.
Resten är transportsträcka.
Fronten är inte korrekt men nu kan du säkert svaren. om inte annat - gräv i ditt lager av gamla IMS (om jag minns rätt), bilen presenterades där inför premiären. Tyvärr hittar jag inte blaskan nu, så jag kan inte vägleda till årgång och utgåva. För mig innebar det ett kärt återseende och en rejäl dos av vill-ha-tankar.
Försöker intala mig att det vore en kulturgärning att återställa allt i ursprungligt raceskick. Plättlätt egentligen. _________________ Pegasus 7Plus |
||
|
om det går att rädda den till historisk racer så borde någon göra det...
Trist att så relativt ovanliga bilar mötte "rallycrossdöden". Fast så tänkte man väl inte då... En liknande som används på rätt sätt:
|
||
|
Tja lite OT , men när jag var liten ( barn ) så åkte vi på semester i en sådan , 2 vuxna och 2 barn , tält + packning för att vara borta en vecka ( målet var dalarna ) , en nätt resa på 100 mil enkel resa.
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
|
||
He-he... Minnen. (Ursäkta men jag drar vidare på OT-spåret.) Ett par bilder från 1965 (den sjuårige parveln på bilderna är ingen mindre än undertecknad). Vi åkte Europa runt i farsans nästan nya R8A. Notera tackräcket med specialgjort pack-kapell. Vi hade lite planer på att åka förbi ringen och kolla, men så blev inte fallet den gången. Det fick vänta några år, till 1971. Farsan tyckte att bilen var lite väl trött för såna äventyr, så redan samma år blev det uppgradering från 956cc till 1108cc, höjd komp hemportning av toppen och ny kam, förgasare och grenrör+ljuddämpare. Jag minns att han var väldigt nöjd med skillnaden i prestanda. Färjekön i Trelleborg.
Någonstans i Österrike.
|
||
|
Min far skådade en blå Gordini i backrace i Frankrike, nästan utanför husknuten (men så bor de ju också intill en väldigt trevlig asfalterade backe (700m elevationsskillnad med ett femtiotal kurvor). Jag har en bild hemma jag kan ladda upp ikväll kanske. Han sa den lät väldigt mysigt
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Den här är också ganska okej - dessutom en bil med genuin tävlingshistoria bakom sig!
Men för att återgå till ämnet: Vilken svensk motortrimmare i Södertäljetrakten spikade ihop frågebilen, och vilken gokartmästare skulle enligt planerna ha kört den i rallycross? Motorn var förresten med dåtida mått väldigt extrem. Stora foder (isärflyttade dessutom med allt vad det innebär med toppjobb und so weiter) och lite annat hokuspokus. _________________ Pegasus 7Plus |
||
|
Fråga 2.... Trendab?
Fråga 3.... Lfanns någon som hette Larsson har jag för mig.... Lasse?? |
||
|
Finns ju en rätt fin med RÄTT historik i Umeå.
Ägaren är ju åxå en rätt duktig gokartförare. Mästara på sin tid. Namnet? Kommer inte ihåg Heter han Jan Fossum. Har även en dotter som är rätt duktig på köra gokart. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
Re: En liten banal "gissa bilen" mitt i semester
Hehe, jag skulle då ha gissat på en suzuki då jag tycker man kan skymta ett sådant märke på ratten men sen är jag ju också en skvätt okunnig var gäller mindre kända äldre bilar.
_________________ /David Johansson |
||
|
Få se då...
Bilen är mycket riktigt en Renault Gordini. En 1135, sextisjua för att vara exakt. Arne Berg, legend i Gordinikretsar ledde bygget av bilen. Lennart Bohlin var mannen som skulle sköta pedalerna och försöka hitta några växlar i den minst sagt röriga lådan. Med reservation för ev. felaktigheter. _________________ Pegasus 7Plus |
||
Sylvia Österberg åker fortfarande Rally numera i Klassiska Rally Cupen _________________ Erik Häggbom |
||
För att inte tala om dörrar, tak och allt annant man kan se. Men den bilen är också cool! _________________ Martin Engström |
||
|
Re: En liten banal "gissa bilen" mitt i semester
Lite gamla IMS har jag hemma, kan kolla _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
![]() |
Bilder o videos
|
8407 besök totalt |