Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uppgradera bromsarna, vilka alternativ är vettiga?
2166 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Nån gång i framtiden så måste jag uppgradera bromsarna om jag fortsätter att bygga chassie och motor i samma takt som idag.
Som jag ser det så finns det flera alternativ:

1. Bättre skivor och belägg (orginalstorlek)
2. Större skivor och ok från nån bilmodell som har liknande komponenter
3. Bygga eget kit med racingkomponenter
4. Köpa färdigt kit med rejäla doningar

orginal har jag skivor som mäter 269x28mm med tvåkolvsok i aluminium från Brembo, inte alltför dåligt egentligen med rätt vätska och belägg men när man börjar närma sig 50% mer mos i maskinen så kanske det är dags att kliva upp i storlek...

En relativt vanlig sak att göra är att ta Girling ok från Volvo 240, de är fyrkolv i järn och då kan man ha större skiva. Inte så lockande tycker jag personligen. Bättre i så fall är väl Porsche grejer typ 944.

Att bygga eget kit med Wilwood eller AP-racing ok eller liknande låter ju tufft men det är ju en hel del pysslande innan man är i hamn och det kan ju kräva en hel del specialtillverkade saker som tar tid och är dyrt. Sen kan man ju fråga sig hur gatvänliga race-ok är, behöver man renovera dom var 1000:e mil så är det ju inte så attraktivt.

Ett färdigt kit är ju väldigt attraktivt då allt är färdigklurat och man bara behöver kasta pengar på problemet så försvinner det, ofta ganska dyrt men det kan jag förstå. Då till problemet och det är ett stort problem; oftast är skivorna uppåt 320mm i diameter (t ex Red-Dots kit som är 322mm) och då kan man bara använda 16" och uppåt vilket innebär däcksdimensioner på 205/45-16 eller 215/40-16. Svårt att hitta vettiga R-däck i de dimensionerna och det kostar fläsk. thumbs down
Varför finns det inte kit som passar 15"? Jag har hittat ett (två?) och det kommer från Movit (299x24 och 304x32), då kommer nästa grej, finns det vettiga belägg?

Vad säger ni? Hur skall man gå till väga? Hur stora skivor får man plats med i en 15" fälg? Jag vet att det är svårt att generalisera men mellan tummen och pekfingret?

Lång post men så blir det ibland...

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Du har stora chanser att lyckas, då du har lyckats att lista ut i vilken ordning man skall göra saker och ting thumbs up (jag tolkar din numrerade lista som någon typ av prestanda/pris rangordning).

Jag tycker däremot att du kan stryka punkt 4. Du kommer inte att hitta någon som har bättre koll på din bil än du själv.

Du pratar om att åka på gatan, hur tänker du lösa handbromsen?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Jag med min budget väljer punkt 2.
Större skivor från bil inom familjen och fränare belägg får räcka för min del.
Men så är min bil en bruksbil oxå som det bara busas med ibland...
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Det finns 911 Turbo (930) bromsar som platsar inne i 15" fälgar.

Dimensionerna på dom vet jag inte riktigt exakt men Beepbeep kan nog svara på det, då de bromsoken fanns på Porsche 917, vissa 917 hade så mycket som över 1000hk, så visst finns det bett i dom, relativt lätta är de också.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ice: Tanken var väl i första hand att uppgradera frambromsarna, bak blir det ju lite klurigare i och med det specialla bromsarrangemanget på 116 bilarna (för er som inte vet så är det så att skivorna sitter inne vid växellådan och oken sitter på lådan), ev så kan man sätta spacers mellan okhalvorna och använda ES30 bakskivorna som är ventilerade men annars är det svårt...

Bilen är först och främst en gatbil, borde kanske poängterat det i första inlägget. Jag står idag på punkt 1. Emme-Ti slitsade skivor fram och Pagid Blå belägg, stålomspunna slangar runt om.

BMW 330i -05
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Maz: Jag står i ungefär samma läge som du. Nu har jag slitsade Calibra T. Skivor (284x 24 mm) med Ferodobelägg.
Jag spanar efter Porscheok med tillhörande skivor som av kostnadsskäl skall få plats i 15" fälgar. Troligen får man då hålla sig till Boxter-grejer. En fördel med just Porsche är att Performance Friction har belägg som passar.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hur är det med P 944 Turbo? Den har väl 298mm skivor ungefär? Passar inte de i 15" fälgar?

BMW 330i -05
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

MaZ skrev:
Hur är det med P 944 Turbo? Den har väl 298mm skivor ungefär? Passar inte de i 15" fälgar?

beror på vilken årsmodell. Turbo S dvs 89b och framåt har de stora oken. Skulle tippa på att 16" är minimum på dessa. Ev någon udda 15".

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

MaZ skrev:

ice: Tanken var väl i första hand att uppgradera frambromsarna, bak blir det ju lite klurigare i och med det specialla bromsarrangemanget på 116 bilarna (för er som inte vet så är det så att skivorna sitter inne vid växellådan och oken sitter på lådan), ev så kan man sätta spacers mellan okhalvorna och använda ES30 bakskivorna som är ventilerade men annars är det svårt...

Jag har själv en gång för länge, länge sedan försökt att åka fort med en 116-bil.
I fram hade jag inga större problem, jag åkte med originaloken ända tills det inte gick att hitta Racingbelägg till dem, först då bytte jag till större ok.
I bak däremot var det en hel del krångel. Att bromsoken sitter inne vid växellådan skapade inga större problem än att det var ett h... att byta belägg (varför har de satt oken uppåt och inte framåt)?
Bromsbalansen var ett av de första problemen jag åtgärdade (116-bilar är baktunga, vilket Alfa inte verkar ha varit medvetna om). Det är grisenkelt att åtgärda genom att byta ut den fasta bromstrycksregulatorn mot en justerbar.
Handbromsjusteringen var nästa grej att skapa problem. Handbromsen måste nämligen vara korrekt justerad för att bakbromsarna skall fungera som det är tänkt! Åker man bana, slits beläggen fortare än handbromsens automatjustering hinner med att justera. Polaren löste detta genom att ta bort innehållet i bromskolvarna, men gör man det, tappar man handbromsfunktionen (vilket han s..t i, då den bilen enbart gick på bana).

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ice skrev:

Jag har själv en gång för länge, länge sedan försökt att åka fort med en 116-bil.
I fram hade jag inga större problem, jag åkte med originaloken ända tills det inte gick att hitta Racingbelägg till dem, först då bytte jag till större ok.
I bak däremot var det en hel del krångel. Att bromsoken sitter inne vid växellådan skapade inga större problem än att det var ett h... att byta belägg (varför har de satt oken uppåt och inte framåt)?
Bromsbalansen var ett av de första problemen jag åtgärdade (116-bilar är baktunga, vilket Alfa inte verkar ha varit medvetna om). Det är grisenkelt att åtgärda genom att byta ut den fasta bromstrycksregulatorn mot en justerbar.
Handbromsjusteringen var nästa grej att skapa problem. Handbromsen måste nämligen vara korrekt justerad för att bakbromsarna skall fungera som det är tänkt! Åker man bana, slits beläggen fortare än handbromsens automatjustering hinner med att justera. Polaren löste detta genom att ta bort innehållet i bromskolvarna, men gör man det, tappar man handbromsfunktionen (vilket han s..t i, då den bilen enbart gick på bana).

Får man fråga vad du körde för bil? 75 eller GTV? Du menar att broms-bias fram - bak är väldigt konservativ, att det nästan bara bromsar fram?
Vet du var bromstrycksregulatorn sitter på en 75:a? Det här var intressant...
Handbromsen verkar ju lite värre än jag räknat med tyvärr. Det är nog så att jag får ta det problemet när det kommer.

Jag antar att du hade en seriös rejsbil? Lättad då antar jag? Då räckte nog frambromsarna rätt långt antar jag, tyvärr så tror jag inte att de räcker så långt på min "Komfortbil", har svårt att tro att de klarar vikten och R-däck.

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

MaZ skrev:

ice skrev:

Får man fråga vad du körde för bil? 75 eller GTV?

Alfetta Berlina

MaZ skrev:

Du menar att broms-bias fram - bak är väldigt konservativ, att det nästan bara bromsar fram?

Ja

MaZ skrev:

Vet du var bromstrycksregulatorn sitter på en 75:a? Det här var intressant...

På Alfettan satt den under baksätet.

MaZ skrev:

...Jag antar att du hade en seriös rejsbil?

Nej

MaZ skrev:

Lättad då antar jag?...

Nej

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Myycket intressant, Jag har en Alfetta också (Berlina) som är rejsbyggd, lättad, uppgraderat chassie och trimmad och viktbalanserad motor...
Tänkte låta den ärva 75 Turbons grejer när jag byter på den, ventilerade skivor fram och de lättare oken borde ge ungefär samma vikt vid hjulet men betydligt bättre bromsar.
Under baksätet? Vilket baksäte? Gissa om jag skall kolla upp det! På 75:an sitter den brevid huvudbromscylindern fick jag reda på igår.

Ingen som har nån tumregel ang. hur stora skivor det får plats i 15"are? Det är Revolution fälgar om det hjälper...

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

En sån här med andra ord..

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

super7 skrev:
En sån här med andra ord..

15"? ser mindre ut

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Små 15tum...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Precis. fast fembult och mindre tuggad fälgkant...

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Kompisen har 310mm skivor med Willwood Superlight II i sina 15". De är väldigt slimmade ok och han har Compomotives "specialfälgar" för stora skivor.

Alltihopa sitter på en "Alfetta GTV".

Köptes av KH för runt 15 000kr vilket var relativt dyrt...då.

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Precis. fast fembult och mindre tuggad fälgkant...

Har köpt dom av en Rally Cross åkare..
har bara inte snyggat till dom än..

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Kompisen har 310mm skivor med Willwood Superlight II i sina 15". De är väldigt slimmade ok och han har Compomotives "specialfälgar" för stora skivor.

Det var inte illa!

Jag hade en 944 turbo innan, den med dom stora bromsoken från 928S4. Den hade, har jag för mig, 304 mm (eller 302?) bromskivor och Porsches 15" hjul fick inte plats under det. Huruvida tidigare turbosar (och S2:or) med samma skivor men mindre ok är kompatibla med 15" vet jag ej.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det verkar bero mycket på oken vilket ju inte är så konstigt... Får väl leta slimmade ok då.

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Bromsar från första 911 Turbo får plats i 15-tums fälgar. Dom är erkänt bra och rätt kompakta men är ganska dyra.

Dom använder samma belägg bak och fram. Det är samma diameter på bak/fram skivor men bakskivor är något tunnare och bromskolvar har mindre diameter. Skivor kan man få tag på för 1000:- / st, oken för 4-7 tusen. Det är fyrkolvsok runt om.

2166 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande