Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Etik i motorsport?
1, 2   >>
1909 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Etik i motorsport?

Nu är det som så att jag ska skriva ett arbeta i skolan om etik, då tänkte jag att jag skulle ta och skriva om etik i motorsport. Min stora frågan nu, finns det någon etik i motorsport?
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

fabriksordrar thumbs down

Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

...och frågan "Är det okej att ställa sig vid sidan av banan och kasta sten på sin motståndares bil när man kör STCC?"

Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

Då är nascar finare eller vad det var när det under nån gulflaggs sitution med pacecar och allt kommer den avkörda och kastar hjälmen allt han har på liraren som putta av honom och tittar argt och visar med armarna vad han tycker om honom.

Kommer jag ihåg helt fel eller var det inte i rallycross vm eller sm som nån slog in rutan med handen eller nånting sånt för han var lite förbannad på motståndaren.

I stcc gruffade ju även flash nilsson och colciago endel mitt framför ett tv team och båda verkade hata varandra. Inte långt ifrån att högersmockan kom där.

Sen har vi ju fabriksorders och rävspel så speciellt mycket etik finns nog inte.

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Visste inte att det gick att ha ordet etik och Colciago i samma mening.

Stratosquattro
Kinna
Här sen Jan 2003

HOOPoo skrev:
Kommer jag ihåg helt fel eller var det inte i rallycross vm eller sm som nån slog in rutan med handen eller nånting sånt för han var lite förbannad på motståndaren.

Det var Mikael Jernberg som bankade in rutan på Eklund.

Man kan ju vara snäll och göra ett blink med blinkersen om man sett att bilen bakom är snabbare. Så att bakomvarande bil vet att man sett den.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hrms, nu har jag mest fått svar på att vad som framstår som brist på etik inom motorsporten... Jag hade då tänkt att skriva vad fredligt fint och etiskt motorsport är... men det ser ut som om jag blir tvungen o skriva tvärt om istället...
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Stratosquattro skrev:

...Man kan ju vara snäll och göra ett blink med blinkersen om man sett att bilen bakom är snabbare. Så att bakomvarande bil vet att man sett den.

Vad betyder blinket?

Jag håller det här spåret eller
var vänlig kör om på den sidan.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stratosquattro
Kinna
Här sen Jan 2003

ice skrev:

Vad betyder blinket?

om jag kör en liten fiat(inget illa ment) eller nåt och så kommer det Audi R8 bakom mig, så gör jag ett blink eller två för att visa att jag uppmärksammat honom. Så vet han att han kan passera utan att jag gör något överraskat.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Stratosquattro skrev:

ice skrev:

Vad betyder blinket?

om jag kör en liten fiat(inget illa ment) eller nåt och så kommer det Audi R8 bakom mig, så gör jag ett blink eller två för att visa att jag uppmärksammat honom. Så vet han att han kan passera utan att jag gör något överraskat.

Min FIAT må vara långsam, men så himla liten är den inte. >

Skall jag tolka ditt svar, som att du blinkar åt vilket håll som helst?

Citera
Stratosquattro
Kinna
Här sen Jan 2003

Stratosquattro skrev:

ice skrev:
Min FIAT må vara långsam, men så himla liten är den inte. >

Skall jag tolka ditt svar, som att du blinkar åt vilket håll som helst?

Jag blinkar ock lägger mig på den sida det passar bäst, ur spår.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag har för mig att när kompisen tävlade i FormelFord så gav han tecken med handen åt den sidan han tyckte att konkurrenten kunde passera. (Vilket inte hände så ofta )
Vid hobbykörning är det praxis att ge tecken åt det håll man tänker hålla sig på.
På Ringen är det "alltid" högerblink och högersida som gäller. Annars riskerar du böter. Det är ju allmän väg.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

På Monza 1956 ledde Peter Collins och skulle, om han vann, bli världsmästare. Fangios bil hade gått sönder. Då fick Collins order att gå i depån och där fick han snällt lämna över bilen till Fangio. Som körde bilen i mål och vann. Collins och Fangio delade på poängen och Fangio blev mästare.

Då ansågs detta som helt OK! Inga buanden och fottramp från publiken, både Fangio och Collins hyllades.

Vad menar jag med detta? Att etik är flytande och inte absolut.

I Nascar är det kutym att när det blir gulflagga bromsar ledarbilen direkt så att de som är varvade hinner köra om honom och ovarva sej själva innan de kommer fram till flaggan.

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Vem var det som sprang ut i vägen för dom andra bilarn i rally-cross, var det nån norrman eller?
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Johan CooperS skrev:
Vem var det som sprang ut i vägen för dom andra bilarn i rally-cross, var det nån norrman eller?

Martin Schanke (Norsk stavning har jag aldrig vart nåt vidare på)

Rätt temperamentsfull kille...

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Motorsportpubliken är oftast "gentlemen" som applåderar segrareren även om det inte är favoritmärket som vinner. thumbs up

Det är väl inte så vanligt med gängslagsmål och baseball-trän bland suportararna heller! Som det är i vissa andra sporter! thumbs down

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Motorsportpubliken är oftast "gentlemen" som applåderar segrareren även om det inte är favoritmärket som vinner. thumbs up

Det är väl inte så vanligt med gängslagsmål och baseball-trän bland suportararna heller! Som det är i vissa andra sporter! thumbs down

Precis! thumbs up

När såg vi sådana här löpsedlar & rubriker senast..

"Audi-fans slog sönder BMW-återförsäljarens fönster i Karlskoga efter att Ekblom gjorde en omkörning på sista varvet av Colciago vid söndagens STCC-deltävling på Gelleråsen"

eller

"Berusade danska motorportsfans gick bärsäkrargång i Helsingborg efter att ha blivit avvisade från Ring Knutstorp då dom kastat tomflaskor på förbipasserande tävlingsbilar"!

Umeå
Här sen Nov 2002

Att tävlingsförarna är lite putt på varandra under eller just efter målgång är väl inte så ovanligt...

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Helt klart så är det ju mer gruff mellan förarna i bilsporter där man har "kroppskontakt", såsom rallycross, STCC etc.

Jämför hockey/bandy och rallycross/formel Ford. Var slåss man mest?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär Hylander skrev:

...När såg vi sådana här löpsedlar & rubriker senast..

"Audi-fans slog sönder BMW-återförsäljarens fönster i Karlskoga efter att Ekblom gjorde en omkörning på sista varvet av Colciago vid söndagens STCC-deltävling på Gelleråsen"

eller

"Berusade danska motorportsfans gick bärsäkrargång i Helsingborg efter att ha blivit avvisade från Ring Knutstorp då dom kastat tomflaskor på förbipasserande tävlingsbilar"!

Motorsport är så pass kul att publiken får sitt lystmäte tillfredsställt av det som händer på banan.
I Footie ruttnar ju publiken då de tvingats genomlida ytterligare en 0-0 match och måste då skapa sin spänning själva.

Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

ice skrev:
Motorsport är så pass kul att publiken får sitt lystmäte tillfredsställt av det som händer på banan.
I Footie ruttnar ju publiken då de tvingats genomlida ytterligare en 0-0 match och måste då skapa sin spänning själva.

Vart var du under förra F1säsongen?

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Etik i motorsport?
1, 2   >>
1909 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande