Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1909 besök totalt |
...och frågan "Är det okej att ställa sig vid sidan av banan och kasta sten på sin motståndares bil när man kör STCC?"
![]() _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Då är nascar finare eller vad det var när det under nån gulflaggs sitution med pacecar och allt kommer den avkörda och kastar hjälmen allt han har på liraren som putta av honom och tittar argt och visar med armarna vad han tycker om honom.
Kommer jag ihåg helt fel eller var det inte i rallycross vm eller sm som nån slog in rutan med handen eller nånting sånt för han var lite förbannad på motståndaren. I stcc gruffade ju även flash nilsson och colciago endel mitt framför ett tv team och båda verkade hata varandra. Inte långt ifrån att högersmockan kom där. Sen har vi ju fabriksorders och rävspel så speciellt mycket etik finns nog inte. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
|
||||
Det var Mikael Jernberg som bankade in rutan på Eklund. Man kan ju vara snäll och göra ett blink med blinkersen om man sett att bilen bakom är snabbare. Så att bakomvarande bil vet att man sett den. _________________ -Tobbe Henricsson, Frilans |
||||
Hrms, nu har jag mest fått svar på att vad som framstår som brist på etik inom motorsporten... Jag hade då tänkt att skriva vad fredligt fint och etiskt motorsport är... men det ser ut som om jag blir tvungen o skriva tvärt om istället...
|
||||
Vad betyder blinket? Jag håller det här spåret eller var vänlig kör om på den sidan. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
om jag kör en liten fiat(inget illa ment) eller nåt och så kommer det Audi R8 bakom mig, så gör jag ett blink eller två för att visa att jag uppmärksammat honom. Så vet han att han kan passera utan att jag gör något överraskat. _________________ -Tobbe Henricsson, Frilans |
||||
Min FIAT må vara långsam, men så himla liten är den inte. > ![]() Skall jag tolka ditt svar, som att du blinkar åt vilket håll som helst? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag blinkar ock lägger mig på den sida det passar bäst, ur spår. _________________ -Tobbe Henricsson, Frilans |
||||
Jag har för mig att när kompisen tävlade i FormelFord så gav han tecken med handen åt den sidan han tyckte att konkurrenten kunde passera. (Vilket inte hände så ofta
![]() Vid hobbykörning är det praxis att ge tecken åt det håll man tänker hålla sig på. På Ringen är det "alltid" högerblink och högersida som gäller. Annars riskerar du böter. Det är ju allmän väg. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
På Monza 1956 ledde Peter Collins och skulle, om han vann, bli världsmästare. Fangios bil hade gått sönder. Då fick Collins order att gå i depån och där fick han snällt lämna över bilen till Fangio. Som körde bilen i mål och vann. Collins och Fangio delade på poängen och Fangio blev mästare.
Då ansågs detta som helt OK! Inga buanden och fottramp från publiken, både Fangio och Collins hyllades. Vad menar jag med detta? Att etik är flytande och inte absolut. I Nascar är det kutym att när det blir gulflagga bromsar ledarbilen direkt så att de som är varvade hinner köra om honom och ovarva sej själva innan de kommer fram till flaggan. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Martin Schanke (Norsk stavning har jag aldrig vart nåt vidare på) Rätt temperamentsfull kille... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Motorsportpubliken är oftast "gentlemen" som applåderar segrareren även om det inte är favoritmärket som vinner.
![]() ![]() Det är väl inte så vanligt med gängslagsmål och baseball-trän bland suportararna heller! Som det är i vissa andra sporter! ![]() ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Precis! ![]() När såg vi sådana här löpsedlar & rubriker senast.. "Audi-fans slog sönder BMW-återförsäljarens fönster i Karlskoga efter att Ekblom gjorde en omkörning på sista varvet av Colciago vid söndagens STCC-deltävling på Gelleråsen" eller "Berusade danska motorportsfans gick bärsäkrargång i Helsingborg efter att ha blivit avvisade från Ring Knutstorp då dom kastat tomflaskor på förbipasserande tävlingsbilar"! _________________ Pär Hylander |
||||
Helt klart så är det ju mer gruff mellan förarna i bilsporter där man har "kroppskontakt", såsom rallycross, STCC etc.
Jämför hockey/bandy och rallycross/formel Ford. Var slåss man mest? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Motorsport är så pass kul att publiken får sitt lystmäte tillfredsställt av det som händer på banan. I Footie ruttnar ju publiken då de tvingats genomlida ytterligare en 0-0 match och måste då skapa sin spänning själva. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Vart var du under förra F1säsongen? ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1909 besök totalt |