Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1376 besök totalt |
Identiska skivor=slitsar som går åt olika håll! (Bild)
Fick mina nya skivor häromdagen och såg då att skivorna är identiska. Det leder ju till att slitsarna kommer att gå åt olika håll. ![]() Har det någon betydelse? http://www.grunch.org/martin/P1010601.JPG mvh martin _________________ Martin Elmeskog |
||
Vilken typ av slitsning bromsade bäst? Den som centrifugerar ut gaserna eller den som drar in dom? På min har jag satt slitsningen så att dom skall dra ut gaserna i samma riktning som ventilationen. Mina skivor är inte riktningskänsliga vad gäller ventilationen nämligen. En del säger att man skall ha dom så att dom "drar in" gaserna istället. Men i mitt tycke borde det inte funka eftersom jag tror inte riktningen på slitsarna inte "orkar blåsa in mer än rotationen blåser ut". Öhh... Var det någon som fattade? ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
"Vilken typ av slitsning bromsade bäst? Den som centrifugerar ut gaserna eller den som drar in dom? "
Verkar inte skilja något på verkan i praktiken. Kör du i labbmiljö och många mätinstrument påkopplat kan du säkert hitta skilnader. "På min har jag satt slitsningen så att dom skall dra ut gaserna i samma riktning som ventilationen. Mina skivor är inte riktningskänsliga vad gäller ventilationen nämligen. En del säger att man skall ha dom så att dom "drar in" gaserna istället. Men i mitt tycke borde det inte funka eftersom jag tror inte riktningen på slitsarna inte "orkar blåsa in mer än rotationen blåser ut". " Är mer en ljudfråga. Raka slitsar brukar låta mindre om de skär in i belägget i ytterkant först, böjda tvärtom. _________________ Roland Johansson |
||
saab valde den billiga och enkla (sämre) lösningen att inte ha höger- och vänsterskiva. Var de rädda att personalen inte klarade att sätta de på rätt sida? ![]() _________________ Roland Johansson |
||
Mina skivor har slitsarna så att det är den yttre delen som träffar beläggen först. Det stod att man skulle göra så i beskrivningen som följde med skivorna (Red Dot) när man hade sex slitsar. Var det fler slitsar skulle man ha dem åt andra hållet.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1376 besök totalt |