Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Identiska skivor=slitsar som går åt olika håll! (Bild)
1376 besök totalt
M Elmeskog

Här sen Feb 2003

Trådstartare

Fick mina nya skivor häromdagen och såg då att skivorna är identiska. Det leder ju till att slitsarna kommer att gå åt olika håll.
Har det någon betydelse?

http://www.grunch.org/martin/P1010601.JPG

mvh martin

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Gick inte o se på fotot men dom är inte ventilerade? För ventileringskanaler måste vara vända rätt vä o hö.

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

jag fick en skiva fel slitsad så att båda gick åt samma håll och bilen gick snett när jag bromsade
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

No good, skicka tillbax be om ny.

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har precis fått veta att det inte är någon typ av felleverans. Skivorna ska vara identiska.
Skivorna kommer för övrigt från 93viggen.

mvh martin

Lidköping
Här sen Nov 2002

bert skrev:
jag fick en skiva fel slitsad så att båda gick åt samma håll och bilen gick snett när jag bromsade

Vilken typ av slitsning bromsade bäst? Den som centrifugerar ut gaserna eller den som drar in dom?

På min har jag satt slitsningen så att dom skall dra ut gaserna i samma riktning som ventilationen. Mina skivor är inte riktningskänsliga vad gäller ventilationen nämligen.
En del säger att man skall ha dom så att dom "drar in" gaserna istället. Men i mitt tycke borde det inte funka eftersom jag tror inte riktningen på slitsarna inte "orkar blåsa in mer än rotationen blåser ut".

Öhh... Var det någon som fattade?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

"Vilken typ av slitsning bromsade bäst? Den som centrifugerar ut gaserna eller den som drar in dom? "

Verkar inte skilja något på verkan i praktiken. Kör du i labbmiljö och många mätinstrument påkopplat kan du säkert hitta skilnader.

"På min har jag satt slitsningen så att dom skall dra ut gaserna i samma riktning som ventilationen. Mina skivor är inte riktningskänsliga vad gäller ventilationen nämligen.
En del säger att man skall ha dom så att dom "drar in" gaserna istället. Men i mitt tycke borde det inte funka eftersom jag tror inte riktningen på slitsarna inte "orkar blåsa in mer än rotationen blåser ut". "

Är mer en ljudfråga.

Raka slitsar brukar låta mindre om de skär in i belägget i ytterkant först, böjda tvärtom.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag låter dom sitta som dom gör m.a.o.
Tack Rolle! (FYI: Det är även Rolle som slitsat skivorna)

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

M Elmeskog skrev:
Har precis fått veta att det inte är någon typ av felleverans. Skivorna ska vara identiska.
Skivorna kommer för övrigt från 93viggen.

mvh martin

saab valde den billiga och enkla (sämre) lösningen att inte ha höger- och vänsterskiva.

Var de rädda att personalen inte klarade att sätta de på rätt sida?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Mina skivor har slitsarna så att det är den yttre delen som träffar beläggen först. Det stod att man skulle göra så i beskrivningen som följde med skivorna (Red Dot) när man hade sex slitsar. Var det fler slitsar skulle man ha dem åt andra hållet.

1376 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande