| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Snap-off ratt vid bes?
|
3845 besök totalt |
|
Snap-off ratt vid bes?
Tänkte precis beställa hem snap-off ratt. Ringde den lokala Pugg-verkstan för att rådfråga om byte från orginalratt med krockkudde, men så sa han att jag skulle få problem vid besiktning
Hur gör ni som bytt ratt vid besiktning? Har det klagats av besiktningsgubbarna? Tänkte passa på att byta till skönare ratt i samband med att "sitta fast stol" ska monteras. Eftersom airbagen är kopplad till säkerhetsbältet via orginalstolen tänkte jag även byta orginalratten för att slippa ha en airbag som inte är inkopplad.. Dessa ständiga problem... Allt ska vara kontrollerat och bestämt
_________________ Rachid Rachid |
||
|
Re: Snap-off ratt vid bes?
det har diskuterats sör en stund sen här på rejsa, ratten berodde tydligen på humör på besiktningsmannen, lite åsikter om den "sitter fast ordentligt". sök på "snap-off
_________________ Jimmy Woodruff |
||
|
Vi är en bunt i Imprezaligan som aldrig haft problem med våra snapoffnav och mockakringlor i besiktningshallen (eller någon annanstans heller för den delen).
/J |
||
|
...det obehagliga är ju att SBP är allenarådande, och har besiktningsgubben en dålig dag vet man aldrig vad man kan råka ut för.
En bekant åkte på regbesiktning...det gnälldes på saker som slitsade bromsskivor och stålomspunna bromsslangar - men de missade att kommentera den rakskurna doglådan och lite annat betydligt "värre"...ja se inkompetens finns det gott om i detta landet.
/J |
||
|
Det är väl inte så jobbigt att byta tillbaka till en Airbagrensad orginalratt vid besiktning (eller orginalratt med laddningen kvar för spänningens skull)? Jag tror inte att besiktningsmannen lär testa om den fungerar. En Puggratt som det står SRS (eller airbag) på borde väl räcka.
|
||
Tänkte ju beställa OMP från Dalhems precis...får nog bli Momo då.
Edit: Men det hjälper ju egentligen inte mig med airbag...men man kanske slipper mer problem då.. _________________ Rachid Rachid |
||
Jag har besiktigat med OMP-ratt. När det gäller SBP så kan man aldrig veta något säkert...
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
vad jag förstått så är de regler som gäller att man inte får kunna lossa ratten med en hand utan det måste vara två-hands lösning på ratten.. sedan om MOMo har det å inte OMP vete katten men så skall reglerna tydligen vara...
sedan så är ju Rash som sagt helbilsgodkännd så de spelar igentligen mindre roll.. ( om besmannen e kinkig vill säga..) _________________ MackeMaehlum |
||
När det gäller helbilsgodkända bilar så gäller det väl att inte reta besiktningen för mycket. Nar ratten är bytt en gång så är det inte så jobbigt att byta tillbaka. Ratt utan tuta kan ju vara kinkigt kan jag tänka mig. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Snap-off ratt vid bes?
|
3845 besök totalt |