Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 - FIA Beslut på presskonferans
2113 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare

Har inte en aning om vad som beslutats men här är en tråd där vi kan fylla på med info så fort vi ser, hör eller får reda på några länkar.... Och så kan vi ju kommentera beslutet sen....

fast personligen tror jag att det blir inte bra för F1 men det får vi väl se snart.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rykten gör gällande att det varit tuffa ord. Två olika källor har tex anget att BAR är diskade resten av säsongen vilket innebär att de lägger ner verksamheten

Eftersom presskonferensen pågår borde snart facit komma, bara att hålla tummarna på det bästa.

Linköping
Här sen Okt 2003

Kristian: vilka källor?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Enligt BBC så är det så här....

Teams found guilty on US fiasco

only three teams competed in the US Grand Prix
Seven teams pulled out at Indy, leaving only three to race
The seven teams who refused to start the US Grand Prix on 19 June face have been found guilty of bringing the sport into disrepute.

But motorsport's governing body the FIA will not decide their penalty until 14 September, it announced on Wednesday.

så dom väntar med straffet tills dom har sett vad som sker på banan fram tills dess...... då kan dom ändå få bilar som kör under sommaren och sen bestraffa dom i efterhand utan att teamen kan göra något åt det med bojkott eller något sådant....

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Eeeeeh....va? Låter väldigt märkligt....upplagt för stora diskussioner om säg Renault/McLaren fortfarande skulle leda över Ferrari och sen bli bestraffade med poängavdrag och detta gör att Ferrari går upp i ledning... har man dömts skyldig till nånting så ska man få veta sitt straff samtidigt...

Jaja...den som lever får se och det är juh bara underhållning på tv, kanske det som är problemet...för mycket underhållning och för lite sport?

Nu ska jag vara tyst....en stund iaf...
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vilket otroligt fegt beslut...... då lägger man beslutet efter att den viktiga Europasäsongen är slut och garanterar race fram tills dess och sen är det bara 3 race kvar som då FIA struntar i tydligen om dom körs eller inte.......

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Tobias Lindell skrev:
Kristian: vilka källor?

Forza motorsports nyhetssida och Minardiforumet.

Fast om BBC har rätt känns skönt att det inte blir så... (ännu??). Tycker dock att det känns som om FIA inte vågade bestraffa teamen i nuläget thumbs down Har man utrett saken är det väl lika bra att dömma ut straffen med en gång?

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

SciroccOMats skrev:

det är juh bara underhållning på tv, kanske det som är problemet...för mycket underhållning och för lite sport?

Nja, hade det bara varit tv-underhållning hade dom byggt en chickan...

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

fia.com ligger nere Är nog många som är nyfikna på officiella skrivelsen...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Vilket otroligt fegt beslut......

Exakt.
om man ansåg att det som hände på USAs GP skadadade sporten i Amerika lär det här skada sporten i hela världen.
Det är så synd, så synd. När det dessutom för första gången på ett antal år äntligen var en öppen fight om segrarna...

Jag skulle inte bli förvånad om det här innebär dödsstöten för F1 i sin nuvarande form. Tobaksreklam blir snart förbjuden och "sporten" vacklar på så många sätt. För åtminstone jag undrar vad det är som man satt sig ner och tittat på?
Jag kommer inte följa det resten av den här säsongen heller.

Mölndal
Här sen Feb 2004

Samtidigt så förstår jag FiA:as beslut. Det hela ska ju vara ett samarbete... Tror att för hårda beslut hade vart ännu dummare! Då hade ju kanske något team hoppat och sedan resten.

Tror att man försöker vara väldigt försiktiga i frågan faktiskt.

Sedan tror jag knappast att det blir som så att alla Michelinteamen får poängavdrag eller liknande. Har en tävling körts och ingen protesterat så ska det ju inte gå att ändra poängutdelningen i efterhand. Om det går är det ju löjligt..

Hur det än går så tror jag att Formel 1 kommer att leva vidare. Det finns för många fans där ute..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Rash skrev:
Det finns för många fans där ute..

Fast till slut kommer ju även det mest inbitna fans att fråga sig vad han/hon "fans:ar" över?
om ingen kontinuitet eller liknande finns utan det är en masssa godtycke och politik som avgör VM kan man ju lika gärna följa utvecklingen i en "yngre" stats parlament. Det är liksom politik det också.

Vressel
Här sen Apr 2003

Saxat från FIA.com:

FIA.com skrev:
Following today's hearing in Paris the FIA World Motor Sport Council has found the seven Michelin teams:

- guilty of failing to ensure that they were in possession of suitable tyres for the 2005 US Grand Prix; but with strong, mitigating circumstances;
- guilty of wrongfully refusing to allow their cars to start the race, having regard to their right to use the pit lane on each lap;
- not guilty of refusing to race subject to a speed restriction, having regard to the absence of any detailed plan for this;
- not guilty of combining to make a demonstration for the reason that they had hoped to race until the last minute;
- not guilty of failing to inform the Stewards of their intention not to start (Article 131) for the same reason.

The World Motor Sport Council has decided to adjourn discussion of any penalty to an extraordinary meeting of the WMSC to be held on 14 September 2005, when the WMSC will also examine:

- what steps have been taken by the seven Michelin teams and/or their tyre supplier to compensate the Formula one fans and repair the damage to the reputation of the Indianapolis Motor Speedway and to the image of Formula one;
- what steps have been taken by the Michelin teams to ensure that nothing like this ever happens again.

Känns som några fler "not guilty" än vad jag trodde på iaf.

Klart hela historien är dåligt för F1. Jag tror det kommer finnas både GPWC och F1 i framtiden, där GPWC är mer show än sport och F1 är mer sport än show, även om båda kommer bjuda på både sport och show.

Jag tror nog det är dags för en split om jag ska vara ärlig. Om det finns för många intressenter som inte kan komma överens så är det dags att dela på sej och gå olika vägar. Lite trist sätt att komma underfund med det bara.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

BTG skrev:
Rash skrev:

Fast till slut kommer ju även det mest inbitna fans att fråga sig vad han/hon "fans:ar" över?

Bilar som går snabbt?

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
BTG skrev:
Rash skrev:

Bilar som går snabbt?

Jo, men det behöver du ju isf inte F1-VM till...

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Videolänk med Mosley som kommenterar beslutet.

http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsport/formula_one/4631523.stm#

Öppnas med RealPlayer

Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004

det enda jag skriver om allt detta med däck fiasko och så är att jag förmodligen kommer att kolla F1 tills det dör ut helt(om det gör det) + att jag vill tillägga att detta är mitt personliga beslut så INGA PÅHOPP behövs!!!Så skål på er alla och må bra!!!

perlundmark
München
Här sen Maj 2004

Kanske dags för ett klipp på billiga begagnade däck

http://www.racecarsdirect.com/cars/details.asp?id=21880&pt=Parts&tp=forsale&cat=1

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

perlundmark skrev:
Kanske dags för ett klipp på billiga begagnade däck

http://www.racecarsdirect.com/cars/details.asp?id=21880&pt=Parts&tp=forsale&cat=1

Något för Gripenland att titta närmare på kanske?

2113 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande