| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vikt på bromsok
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7784 totalt) |
|
Vikt på bromsok
Hej Jag ska byta bromsar på min BMW M3E46. Jag undrar om det är någon som vet vad följande bromsok väger: Porsche GT3 4-kolvsok Porsche GT2 6-kolvsok Brembo GT8 8-kolvsok Ej Gtr Brembo GT1-S 4-kolvsok Stoptech ST40 4-kolvsok Bmw M3E46 orginal 1-kolvs glidok _________________ Johan Nordqvist "Nulli secundus" |
||||
|
Re: Vikt på bromsok
Vad jag kan förstå så väger ett bromok fram till en M3 E46 cirka 7.2 kilo med belägg och allt. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
"Dum fråga, varför skall du byta bromsok?"
orginalbromsarna är trötta. Jag ska byta både ok och bromskivor, men jag vill inte köra runt med för mycket "dödvikt". Både Porsche GT3 4-kolvsok och Porsche GT2 6-kolvsok passar med adapter och m3csl 355mm bromsskiva.Frågan är då om man kan motiverar ett Porsche GT2 6-kolvsok med tanke på viktskillnaden båda har bromskraft så det räcker. Detsamma gäller för Brembo oken,I detta fallet är det 380mm med 4 eller 8-kolvsok "Vad jag kan förstå så väger ett bromok fram till en M3 E46 cirka 7.2 kilo med belägg och allt" Tackar för svaret, vet du vad skivan väger? [/quote] _________________ Johan Nordqvist "Nulli secundus" |
||||
|
Re: Vikt på bromsok
ST40 väger enligt datablad 3.2 kg. Jag har kört ST40 runt om denna säsong och är fullständigt nöjd med prestandan. Dessutom är belägg billiga till dessa ok. _________________ /Klas Pihl |
||||
|
citat:
"Dum fråga, varför skall du byta bromsok?" Inte för att impa på brudarna vi korvmojen i alla fall. BMW är inte dierkt kända för att underdimensionera saker och är det dessutom en M3 så tror jag std bromsrna funkar bra med justa belägg och bromsvätska. Sen vad gäller vikterna så är det viktigare att stötdämparna är riktigt avstämda till den ofjädrade vikten än att de är lätt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu är väl inte BMW:s glidok ngt underverk vid tävling eller stenhård bankörning med långa stint, men de funkar iaf för Johan N på Ringen ända tills han byggde om sin bil till ren racebil... Men jag håller med dig i princip Fuling. Vad har du för vätska och belägg idag? |
||||
Pagid RS19 och Castrol SRF.Bilen är en M3E46 både skivor och belägg är slut så jag tänkte passa på att uppgradera.
Den större roterande massan (vid byte till större skivor) är väll ganska prestanda hämmande?. _________________ Johan Nordqvist "Nulli secundus" |
||||
|
Kan inte hitta det på www.stoptech.com men de är duktiga på att svara på mail.
Datablad på stoptechs site. _________________ /Klas Pihl |
||||
|
355x32mm skivan från StopTech väger 8,1 kg inkl nav och fästkit. Deras ok (4-kolv) väger ca 4 kg (exkl belägg).
Ett ekonomiskt alternativ till ett bromskit är att byta till de nya fullflytande PFC-skivorna samt bättre belägg. Jag kan personligen garantera att de har minst lika bra prestanda som ett 355mm kit! _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
Jag är inte säker på hur du resonerar vad gäller skivvikten. Man kan inte av viktskäl leta efter den lättaste skivan. Man måste ha så mycket vikt att skivan klarar värmealstringen, men självklart inte mer. Så en tyngre eller snabbare bil behöver mer skiva. Då är det ide att prata med någon skivleverantör som kan de här sakerna, för kyldelen i skivorna är även de olika. Ska man ändå kosta på sig nya ok så väjer man självfallet lätta sådana. En viktig detalj är dock att de är stabila och inte flexar, i så fall tar man det lite tyngre och mer stabila oket. Men nu balanserar ofta ekonomin bort ett fritt tekniskt resonemang likaväl som att man ska vara riktigt duktig förare för att många av de nämnda detaljerna ska fälla utslag. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Noterade en intressant sak ang. skivor på ett studiebesök hos sturesson i sommras.
En bakskiva på Peugeot's 407 STCC bil är ca solid 6-7mm tjock iaf.
Framskivorna är fortfarande av lite större dimentioner.
Kör man med ovanlig mycket bromsverkan fram för att kunna ha det så eller klarar sig bakbromsar med så lite värmeupptagande massa? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag skall inte ge några dimensioneringslektioner vad gäller deras bromsar för jag vet inte allt om dessa bilar. Men dom har däcksbegränsningar och får mycket framvikt vid bromsning. Vi måste räkna på sammanlagd skivvikt mot bilen och sedan fördela denna så att den ligger i harmoni med belastningen fram o bak ställt mot nyttjandet. Vill vi enbart optimera bromskraften gäller andra varianter. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Det var likadant på ST-tiden. "Bilen ålar sig nåt för jävligt annars" var svaret när jag frågade samma sak. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Förvånar mig inte som dom är byggda, men just detta fenomen är mera ett balansproblem än att skivan är tunn. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Nåja, jag har tänkt att visa hur bakbromsen ser ut på en 407 STCC bil nu iaf då jag ändå råkade passera bilden när jag letade efter en annan bild:
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
om du inte är helt ekonomiskt oberoende, kan det vara all ide'att titta på priserna på belägg till de olika alernativen av ok. Beläggen till porsches 6kolvsok kostar betydligt mer än till 4kolvsoken.
Mvh _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||
|
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vikt på bromsok
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7784 totalt) |