Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vikt på bromsok
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7784 totalt)
elken
Skåne
Här sen Feb 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Vikt på bromsok

Hej

Jag ska byta bromsar på min BMW M3E46.
Jag undrar om det är någon som vet vad följande bromsok väger:
Porsche GT3 4-kolvsok
Porsche GT2 6-kolvsok
Brembo GT8 8-kolvsok Ej Gtr
Brembo GT1-S 4-kolvsok
Stoptech ST40 4-kolvsok
Bmw M3E46 orginal 1-kolvs glidok

_________________
Johan Nordqvist
"Nulli secundus"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Dum fråga, varför skall du byta bromsok?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Vikt på bromsok

elken skrev:
Hej

Jag ska byta bromsar på min BMW M3E46.
Jag undrar om det är någon som vet vad följande bromsok väger:
Bmw M3E46 orginal 1-kolvs glidok


Vad jag kan förstå så väger ett bromok fram till en M3 E46 cirka 7.2 kilo med belägg och allt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
elken
Skåne
Här sen Feb 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
"Dum fråga, varför skall du byta bromsok?"

orginalbromsarna är trötta.

Jag ska byta både ok och bromskivor, men jag vill inte köra runt med för mycket "dödvikt".

Både Porsche GT3 4-kolvsok och Porsche GT2 6-kolvsok passar med adapter och m3csl 355mm bromsskiva.Frågan är då om man kan motiverar ett Porsche GT2 6-kolvsok med tanke på viktskillnaden båda har bromskraft så det räcker.

Detsamma gäller för Brembo oken,I detta fallet är det 380mm med 4 eller 8-kolvsok

"Vad jag kan förstå så väger ett bromok fram till en M3 E46 cirka 7.2 kilo med belägg och allt"

Tackar för svaret, vet du vad skivan väger?
[/quote]

_________________
Johan Nordqvist
"Nulli secundus"
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Re: Vikt på bromsok

elken skrev:
Jag undrar om det är någon som vet vad följande bromsok väger:
Stoptech ST40 4-kolvsok

ST40 väger enligt datablad 3.2 kg.

Jag har kört ST40 runt om denna säsong och är fullständigt nöjd med prestandan. Dessutom är belägg billiga till dessa ok.

_________________
/Klas Pihl
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
"Dum fråga, varför skall du byta bromsok?"

Inte för att impa på brudarna vi korvmojen i alla fall.
BMW är inte dierkt kända för att underdimensionera saker och är det dessutom en M3 så tror jag std bromsrna funkar bra med justa belägg och bromsvätska.
Sen vad gäller vikterna så är det viktigare att stötdämparna är riktigt avstämda till den ofjädrade vikten än att de är lätt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
citat:
"Dum fråga, varför skall du byta bromsok?"

Inte för att impa på brudarna vi korvmojen i alla fall.
BMW är inte dierkt kända för att underdimensionera saker och är det dessutom en M3 så tror jag std bromsrna funkar bra med justa belägg och bromsvätska.
Sen vad gäller vikterna så är det viktigare att stötdämparna är riktigt avstämda till den ofjädrade vikten än att de är lätt.


Nu är väl inte BMW:s glidok ngt underverk vid tävling eller stenhård bankörning med långa stint, men de funkar iaf för Johan N på Ringen ända tills han byggde om sin bil till ren racebil...
Men jag håller med dig i princip Fuling.

Vad har du för vätska och belägg idag?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
elken
Skåne
Här sen Feb 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Citat:
Vad har du för vätska och belägg idag?


Pagid RS19 och Castrol SRF.Bilen är en M3E46 både skivor och belägg är slut så jag tänkte passa på att uppgradera.


Citat:
Sen vad gäller vikterna så är det viktigare att stötdämparna är riktigt avstämda till den ofjädrade vikten än att de är lätt


Den större roterande massan (vid byte till större skivor) är väll ganska prestanda hämmande?.

_________________
Johan Nordqvist
"Nulli secundus"
Citera
elken
Skåne
Här sen Feb 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Klas NSX


Vet du vad stoptech's 355*32 skiva väger?.

_________________
Johan Nordqvist
"Nulli secundus"
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Kan inte hitta det på www.stoptech.com men de är duktiga på att svara på mail.

Datablad på stoptechs site.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



355x32mm skivan från StopTech väger 8,1 kg inkl nav och fästkit. Deras ok (4-kolv) väger ca 4 kg (exkl belägg).

Ett ekonomiskt alternativ till ett bromskit är att byta till de nya fullflytande PFC-skivorna samt bättre belägg. Jag kan personligen garantera att de har minst lika bra prestanda som ett 355mm kit!

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



elken skrev:

Citat:
Sen vad gäller vikterna så är det viktigare att stötdämparna är riktigt avstämda till den ofjädrade vikten än att de är lätt

Den större roterande massan (vid byte till större skivor) är väll ganska prestanda hämmande?.


Jag är inte säker på hur du resonerar vad gäller skivvikten. Man kan inte av viktskäl leta efter den lättaste skivan. Man måste ha så mycket vikt att skivan klarar värmealstringen, men självklart inte mer. Så en tyngre eller snabbare bil behöver mer skiva. Då är det ide att prata med någon skivleverantör som kan de här sakerna, för kyldelen i skivorna är även de olika.

Ska man ändå kosta på sig nya ok så väjer man självfallet lätta sådana. En viktig detalj är dock att de är stabila och inte flexar, i så fall tar man det lite tyngre och mer stabila oket.

Men nu balanserar ofta ekonomin bort ett fritt tekniskt resonemang likaväl som att man ska vara riktigt duktig förare för att många av de nämnda detaljerna ska fälla utslag.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Noterade en intressant sak ang. skivor på ett studiebesök hos sturesson i sommras.
En bakskiva på Peugeot's 407 STCC bil är ca solid 6-7mm tjock iaf.
Framskivorna är fortfarande av lite större dimentioner.

Kör man med ovanlig mycket bromsverkan fram för att kunna ha det så eller klarar sig bakbromsar med så lite värmeupptagande massa?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Eric Josefsson skrev:
Noterade en intressant sak ang. skivor på ett studiebesök hos sturesson i sommras.
En bakskiva på Peugeot's 407 STCC bil är ca solid 6-7mm tjock iaf.
Framskivorna är fortfarande av lite större dimentioner.

Kör man med ovanlig mycket bromsverkan fram för att kunna ha det så eller klarar sig bakbromsar med så lite värmeupptagande massa?


Jag skall inte ge några dimensioneringslektioner vad gäller deras bromsar för jag vet inte allt om dessa bilar. Men dom har däcksbegränsningar och får mycket framvikt vid bromsning. Vi måste räkna på sammanlagd skivvikt mot bilen och sedan fördela denna så att den ligger i harmoni med belastningen fram o bak ställt mot nyttjandet.

Vill vi enbart optimera bromskraften gäller andra varianter.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric Josefsson skrev:
Noterade en intressant sak ang. skivor på ett studiebesök hos sturesson i sommras.
En bakskiva på Peugeot's 407 STCC bil är ca solid 6-7mm tjock iaf.
Framskivorna är fortfarande av lite större dimentioner.

Kör man med ovanlig mycket bromsverkan fram för att kunna ha det så eller klarar sig bakbromsar med så lite värmeupptagande massa?

Det var likadant på ST-tiden. "Bilen ålar sig nåt för jävligt annars" var svaret när jag frågade samma sak.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Kristian Larsson skrev:
Det var likadant på ST-tiden. "Bilen ålar sig nåt för jävligt annars" var svaret när jag frågade samma sak.


Förvånar mig inte som dom är byggda, men just detta fenomen är mera ett balansproblem än att skivan är tunn.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Det nya "ETCC-reglementet" medger max 332x32mm skivor så dessa regler gäller även i STCC. Tidigare år har det varit max 296mm skivor (går då inte lika långt tillbaka som ST-eran ).

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Eric Josefsson skrev:
Noterade en intressant sak ang. skivor på ett studiebesök hos sturesson i sommras.
En bakskiva på Peugeot's 407 STCC bil är ca solid 6-7mm tjock iaf.
Framskivorna är fortfarande av lite större dimentioner.

Kör man med ovanlig mycket bromsverkan fram för att kunna ha det så eller klarar sig bakbromsar med så lite värmeupptagande massa?


Nåja, jag har tänkt att visa hur bakbromsen ser ut på en 407 STCC bil nu iaf då jag ändå råkade passera bilden när jag letade efter en annan bild:

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



om du inte är helt ekonomiskt oberoende, kan det vara all ide'att titta på priserna på belägg till de olika alernativen av ok. Beläggen till porsches 6kolvsok kostar betydligt mer än till 4kolvsoken.

Mvh

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Finns det bromsok i aluminium med inbyggd handbroms?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



kimmen skrev:
Finns det bromsok i aluminium med inbyggd handbroms?


Ja, modernare vw/dkv/seat/skoda har så, tror lite franska bilar också har sådana ok.

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Vikt på bromsok
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7784 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande