| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Cheva 4,3 V6 - något för racerbilen?
|
6026 besök totalt |
|
På fikastunderna här på jobbet har vi surrat lite om vad som är optimalt i motorväg att hälla ner i tusen kilo Roadsportracer. Begränsningar i reglementet gör att en kompressormatad Vipermotor tyvärr inte är något alternativ. Däremot skulle en 4,3-litersmotor av tämligen låg tekniknivå passa ganska bra. T ex Chevas avsågade smallblocksexa. Nu undrar jag - är de någonting att ha? Finns det gott om trim? Finns folk som tävlar med dem? Hur mycket kräm kan man kräma ut? och hur? |
||||
|
Re: Cheva 4,3 V6 - något för racerbilen?
Är inte det en ganska tung motor relativt sin prestanda? Jag vet inte, kan inte stötstångsmaskiner med förgasare, så det är bara tredjehandsinfo jag har. Typiskt brukar väl 302 spisarna från tidigt 90-tals Mustang vara ganska odödliga och relativt lättskrämda (och dessutom insprutade)? Men det kanske är för stor slagvolym? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Jag har för mej att man måste byta vevaxeln om man ska trimma en 4.3 V6a
Men vi har en Chevy 4.3 V8 i hyllan...!!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
En Buick/Roveråtta kanske?
Men det hela beror väl lite på hur mycket du kan skrämma motorn och fortfarande kalla den omodifierad. Vilken motor är lätt och ger stora effekthöjningar med modifierat insug/avgas (med orginal topp(ar))? |
||||
oj! Berätta!
Hmmm... i bilen i fråga sitter redan en 4,25-liters Rover-rova och det är en kalasmotor som väger lätt och låter rätt. Men för att pressa ut det där lilla sista (400+ hästar) skulle motorn behöva nya toppar med vettigare placering av ventilerna. Customtoppar kostar fläsk. och omodifierad är det inte tal om, nej då, utan snarare att försöka få ut så mycket effekt som möjligt inom Roadsport A-reglementet. Det är alltså inte min bil det handlar om - kanske bäst att klargöra. |
||||
|
Annars så har jag sett rätt intressanta projekt med chevas raka sexa från trailblazern på ca 4 liter
vet att det går en sådan i en nova 66herrgårdsvagn med turbo på ca 850hk...men det borde gå att få ur en hel del utan turbo oxå 4,3 v6 är väl ungefär samma som satt i syklonen? _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||||
|
Jag tror Mikael har en poäng där, 302an kördes i Boss mustangerna redan 1969 och har en underbar sång och kan bli ruggigt varvvilliga. Gott om trimm till rimliga pengar, 302an finns som cratemotor om man vill köpa nya. http://www.thefordsource.com/store/m Ford 4,6L eller 5.0an finns också men 302an eller 289an är förhållandevis billiga och välbeprövade på bana=gott om delar. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||
|
Dessutom är de inte så tunga vad jag förstått ändå. Folk byter ju på löpande band från Miatans 1.6l/1.8l till 302-or utan några större ökningar i vikt, kanske 40kg eller så. +400hp är inga orimliga siffror vad jag förstått med relativt enkla grepp. I tidigt 90-tals Mustanger hade de dessutom smidda kolvar original och lite annat smått och gått. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Tja varför inte...
Vevaxeln bör ju bytas så man slipper de förskjutna vevslängarna. Kolvar o stakar är ju samma som 350 smallblocken=går ju att få tag i hur vassa grejor som helst om man vill. Alutoppar och kammar finns ju hur mycket som helst i Det Förlovade Landet _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||
|
Alu är ju alltid trevligt och då torde en M5 e39 v8 passa utmärkt!
400hk från start, och trimmpotential! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Fords 302a väger ca 210 kg komplett En motsvarande cheva ca 265 kg så jag skulle tippa att en 4,3a väger ca 190/200 kg En Rover 8a ca 150 kg men den har en nackdel dyra trim grejer lite mer än dubbelt så dyr
som motsvarande grejer till en yanke motor _________________ Alf ryhn |
||||
|
-Nu straffar ju reglementet i Roadsport en 4-ventils motor med insprutning endera bilen med mer vikt alt. man får gå ner i volym eller också blir det att åka med smalare däck, dvs man måste ju se till helheten....(straffar relativt en 2v förgasarmotor alltså).
-Var frågan om vilken ~4.3 liters 2-ventils-förgasar V6a som var billligast/bäst att trimma till gränsen eller om det var ett vinnar koncept öht i en 1000kg bil? -På första frågan vet jag inte och på sista, tja varför inte men då måste man nog göra 'allt' och tänja 2-ventils-stötstångstekniken till max med tanke på det förvisso tunna men kompetenta startfältet i A (=Porsche och 7en). _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Det är en -94 motor....har jag för mej. Har bara gått ett par hundra mil. Vattenpumpen drivs av kammen och det är ingen fördelare. (Trigger)...... Jag ska kolla om vanliga aluminiumtoppar passar. Men med tanke på att det diskuteras Fordmotorer.....kommer jag inte att ge mej djupare in i diskutionen...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Ursprunget till frågan är just att min kollegas Roadsportracer behöver en 4,3-liters tvåventilers förgasarspis med minst två cylindrar per gasspjäll. Chevas 4,3-literssexa passar denna kravspecifikation väl och eftersom det är en motor som producerats i enorma kvantiteter torde det finnas en del trimprylar till den. Min kollega har dessutom något minne av man tävlat under Nascarliknande förhållanden med just de här motorerna och att de då lämnat över 500 hästkrafter - något som alltså borde gå att få på begagnatmarknaden. Vidare har det påståtts att blocket används till treliters Indy Lightmotorer. Men inget av detta har jag fått bekräftat, så jag vet inte alls om det stämmer. Därtill har jag ingen aning om vad som finns på amatörtrimmarmarknaden för de här motorerna, om man bortser från kolvar, stakar och annat som är samma som till smallblockspisarna. Hur är det med vevaxlar, kamaxlar och allting annat man kommer behöva?
|
||||
Ah, det var den! Mackan (min kollega med funderingarna) hade träffat honom på Falkenberg när de körde där i helgen, men kunde inte komma ihåg vem det var eller vilken bil. Tack! |
||||
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
6026 besök totalt |