Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Cheva 4,3 V6 - något för racerbilen?
6026 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Cheva 4,3 V6 - något för racerbilen?

På fikastunderna här på jobbet har vi surrat lite om vad som är optimalt i motorväg att hälla ner i tusen kilo Roadsportracer.

Begränsningar i reglementet gör att en kompressormatad Vipermotor tyvärr inte är något alternativ. Däremot skulle en 4,3-litersmotor av tämligen låg tekniknivå passa ganska bra. T ex Chevas avsågade smallblocksexa.

Nu undrar jag - är de någonting att ha? Finns det gott om trim? Finns folk som tävlar med dem? Hur mycket kräm kan man kräma ut? och hur?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re: Cheva 4,3 V6 - något för racerbilen?

Är inte det en ganska tung motor relativt sin prestanda? Jag vet inte, kan inte stötstångsmaskiner med förgasare, så det är bara tredjehandsinfo jag har.

Typiskt brukar väl 302 spisarna från tidigt 90-tals Mustang vara ganska odödliga och relativt lättskrämda (och dessutom insprutade)? Men det kanske är för stor slagvolym?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har för mej att man måste byta vevaxeln om man ska trimma en 4.3 V6a

Men vi har en Chevy 4.3 V8 i hyllan...!!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



En Buick/Roveråtta kanske?

Men det hela beror väl lite på hur mycket du kan skrämma motorn och fortfarande kalla den omodifierad. Vilken motor är lätt och ger stora effekthöjningar med modifierat insug/avgas (med orginal topp(ar))?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Men vi har en Chevy 4.3 V8 i hyllan...!!!


oj! Berätta!

NiklasFalk skrev:
En Buick/Roveråtta kanske?

Men det hela beror väl lite på hur mycket du kan skrämma motorn och fortfarande kalla den omodifierad. Vilken motor är lätt och ger stora effekthöjningar med modifierat insug/avgas (med orginal topp(ar))?


Hmmm... i bilen i fråga sitter redan en 4,25-liters Rover-rova och det är en kalasmotor som väger lätt och låter rätt. Men för att pressa ut det där lilla sista (400+ hästar) skulle motorn behöva nya toppar med vettigare placering av ventilerna. Customtoppar kostar fläsk.

och omodifierad är det inte tal om, nej då, utan snarare att försöka få ut så mycket effekt som möjligt inom Roadsport A-reglementet.

Det är alltså inte min bil det handlar om - kanske bäst att klargöra.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



Annars så har jag sett rätt intressanta projekt med chevas raka sexa från trailblazern på ca 4 liter

vet att det går en sådan i en nova 66herrgårdsvagn med turbo på ca 850hk...men det borde gå att få ur en hel del utan turbo oxå

4,3 v6 är väl ungefär samma som satt i syklonen?

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Cheva 4,3 V6 - något för racerbilen?

Westfield skrev:
Är inte det en ganska tung motor relativt sin prestanda? Jag vet inte, kan inte stötstångsmaskiner med förgasare, så det är bara tredjehandsinfo jag har.

Typiskt brukar väl 302 spisarna från tidigt 90-tals Mustang vara ganska odödliga och relativt lättskrämda (och dessutom insprutade)? Men det kanske är för stor slagvolym?



Jag tror Mikael har en poäng där, 302an kördes i Boss mustangerna redan 1969 och har en underbar sång och kan bli ruggigt varvvilliga. Gott om trimm till rimliga pengar, 302an finns som cratemotor om man vill köpa nya.

http://www.thefordsource.com/store/motorsports/engines.htm

Ford 4,6L eller 5.0an finns också men 302an eller 289an är förhållandevis billiga och välbeprövade på bana=gott om delar.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re: Cheva 4,3 V6 - något för racerbilen?

Superswift skrev:
Westfield skrev:
Är inte det en ganska tung motor relativt sin prestanda? Jag vet inte, kan inte stötstångsmaskiner med förgasare, så det är bara tredjehandsinfo jag har.

Typiskt brukar väl 302 spisarna från tidigt 90-tals Mustang vara ganska odödliga och relativt lättskrämda (och dessutom insprutade)? Men det kanske är för stor slagvolym?



Jag tror Mikael har en poäng där, 302an kördes i Boss mustangerna redan 1969 och har en underbar sång och kan bli ruggigt varvvilliga. Gott om trimm till rimliga pengar, 302an finns som cratemotor om man vill köpa nya.

http://www.thefordsource.com/store/motorsports/engines.htm

Ford 4,6L eller 5.0an finns också men 302an eller 289an är förhållandevis billiga och välbeprövade på bana=gott om delar.


Dessutom är de inte så tunga vad jag förstått ändå. Folk byter ju på löpande band från Miatans 1.6l/1.8l till 302-or utan några större ökningar i vikt, kanske 40kg eller så. +400hp är inga orimliga siffror vad jag förstått med relativt enkla grepp. I tidigt 90-tals Mustanger hade de dessutom smidda kolvar original och lite annat smått och gått.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1753



Tja varför inte...
Vevaxeln bör ju bytas så man slipper de förskjutna vevslängarna.
Kolvar o stakar är ju samma som 350 smallblocken=går ju att få tag i hur vassa grejor som helst om man vill.
Alutoppar och kammar finns ju hur mycket som helst i Det Förlovade Landet

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Cheva

Skulle vilja slå ett slag för en Audi V8. Väger lika inte mycket, ger upp till 340hk original!.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089



Alu är ju alltid trevligt och då torde en M5 e39 v8 passa utmärkt!

400hk från start, och trimmpotential!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005
Inlägg: 96



Fords 302a väger ca 210 kg komplett En motsvarande cheva ca 265 kg så jag skulle tippa att en 4,3a väger ca 190/200 kg En Rover 8a ca 150 kg men den har en nackdel dyra trim grejer lite mer än dubbelt så dyr
som motsvarande grejer till en yanke motor

_________________
Alf ryhn
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Nu straffar ju reglementet i Roadsport en 4-ventils motor med insprutning endera bilen med mer vikt alt. man får gå ner i volym eller också blir det att åka med smalare däck, dvs man måste ju se till helheten....(straffar relativt en 2v förgasarmotor alltså).

-Var frågan om vilken ~4.3 liters 2-ventils-förgasar V6a som var billligast/bäst att trimma till gränsen eller om det var ett vinnar koncept öht i en 1000kg bil? -På första frågan vet jag inte och på sista, tja varför inte men då måste man nog göra 'allt' och tänja 2-ventils-stötstångstekniken till max med tanke på det förvisso tunna men kompetenta startfältet i A (=Porsche och 7en).

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Kraniel skrev:
ButterflyRacing skrev:
Men vi har en Chevy 4.3 V8 i hyllan...!!!


oj! Berätta!



Det är en -94 motor....har jag för mej. Har bara gått ett par hundra mil.
Vattenpumpen drivs av kammen och det är ingen fördelare. (Trigger)......

Jag ska kolla om vanliga aluminiumtoppar passar.

Men med tanke på att det diskuteras Fordmotorer.....kommer jag inte att ge mej djupare in i diskutionen...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ursprunget till frågan är just att min kollegas Roadsportracer behöver en 4,3-liters tvåventilers förgasarspis med minst två cylindrar per gasspjäll. Chevas 4,3-literssexa passar denna kravspecifikation väl och eftersom det är en motor som producerats i enorma kvantiteter torde det finnas en del trimprylar till den. Min kollega har dessutom något minne av man tävlat under Nascarliknande förhållanden med just de här motorerna och att de då lämnat över 500 hästkrafter - något som alltså borde gå att få på begagnatmarknaden. Vidare har det påståtts att blocket används till treliters Indy Lightmotorer. Men inget av detta har jag fått bekräftat, så jag vet inte alls om det stämmer. Därtill har jag ingen aning om vad som finns på amatörtrimmarmarknaden för de här motorerna, om man bortser från kolvar, stakar och annat som är samma som till smallblockspisarna. Hur är det med vevaxlar, kamaxlar och allting annat man kommer behöva?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Har inte Pfister's Modsport-Europa en sådan IndyV6a förresten, ring och kolla med honom.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
superMOG skrev:
Har inte Pfister's Modsport-Europa en sådan IndyV6a förresten, ring och kolla med honom.


Ah, det var den! Mackan (min kollega med funderingarna) hade träffat honom på Falkenberg när de körde där i helgen, men kunde inte komma ihåg vem det var eller vilken bil. Tack!

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596




_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Skruva banåkabil
Cheva 4,3 V6 - något för racerbilen?
6026 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande