Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ylande bakaxel på ny caterham super 7. vanligt?
1, 2   >>
6784 besök totalt
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare

åkte med en bekant som köpe en ny byggsats och monterat ihop den och den har nu gott 180mil i år men en sak som ägaren klagade på var att bakaxeln ylade och lät mycket trots gummi upphängning.. så klart fortplantar sig ljudet i en sån liten bil.. men ska det låta så mycket?

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Har han fyllt olja i bakaxeln?

Mig veterligen anges iaf priserna hos Caterham utan vätskor...

Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Är det inte för att det är raka kuggar i bakaxeln för att tåla lite mer?
Snedskär man kuggarna som man gör i vanliga bilar så låter de ju inget men samtidigt håller de inte lika bra.
Backväxeln på de flesta bilar brukar vina lite och det är jusst för att kuggarna är raka.

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Ta en tur till Gunnars Garage i Anderstorp, han är ju den som har bäst koll på Seven.

Man hör att det finns drev och lager på en Seven-bil. Det är ju inte som i en vanlig bil att det inte hörs minsta ljud om inte grejerna är på väg att kollapsa.

Vill ni verkligen veta så är mekvarianten av ett doktors-stetoskop (med en pinne isf platta) och pallbockar en möjlig lösning, man hör oftast superbra hur lager och annat mår. Det är iaf väldigt kul att lyssna på motorer med ett sånt.

Rakskurna drev är det nog INTE för då låter det så högt att man inte kan höra sig själv tänka... Och det hörs långt utanför bilen.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kan ju börja med att fråga om det är stel eller de-dion bakaxel?

Jag hör knappt min diff (det är en "okänd antal mil" Sierra diff) som exempel. Ibland kan man tycka sig höra ett svagt vin vid vissa hastigheter, motorbroms i viss lutning osv men som sagt, jag vet inte om det är vxllåda eller diff eftersom det är så svagt.

Är ingen principiella skillnad i oljud mot en stel bakaxel (det är ju bara lager, drivaxlar, kronhjul och pinjong som kan gå fel) och det som för oljud är antingen lager eller missljud mellan kronhjul och pinjong. Kanske är spelet fel ställt helt enkelt. Jag skulle undvika köra den hursomhelst om man är orolig för att bli stående eller inte har lust/pengar att införskaffa nytt. Oljud=slitage...?

superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Tror som Westfield på endera på att kronhjul/pinjong käkar på varanda ELLER att diffbromsen (om du har någon) börjar ge upp. Min förra diffbroms gav ifrån sig ett vinande ljud innan den blev utbytt.

-Finns det verkligen raka drev till en bakaxel typ 'English' eller DeDion?

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004

david-o skrev:
Är det inte för att det är raka kuggar i bakaxeln för att tåla lite mer?
Snedskär man kuggarna som man gör i vanliga bilar så låter de ju inget men samtidigt håller de inte lika bra.

Faktum är att snedskurna kugghjul tål mer än rakskurna, ingreppet kommer mjukt i motsats till med en smäll i de rakskurnas fall som orsakar utmattning i högre grad.

Anledningen till att man har rakskurna drev(-satser) är att axiella krafterna blir stora när man har snedskurna kuggar och gör att lagerlägen m.m. i ex. växellådshus får stora påkänningar som gör att lådan de sitter i flexar.

Mail-konversation med Sellholms:
David Ålind skrev:

Hej!
...
Jag undrar av ren nyfikenhet varför man i "drevsatser" m.m. för rejsing använder sig av raka kuggar? Sneda kuggar är ju bättre på allt vad gäller hållfasthet utom att de ger en axiell kraft. Ingreppet sker succesivt, yttrycket är lägre, ljudnivån lägre (oviktigt i rejsing för visso). Livslängden på ett rakt är därmed också kortare. Är anledningen till att man använder raka kugg av tillverkningsskäl, större möjlighet att välja (byta) utväxlningar, kostnadskäl eller av hållfasthetsskäl och i så fall varför? (Vilken typ av påkänningar är de i så fall bättre för? Är den axiella kraften av stor betydelse?)
...
MVH

Rikard Eliasson, Sellholm skrev:

Hej
Största anledningen är axialkraften som är ett stort problem,dels för att
det frestar på lager lägena i huset väldigt mycket och i viss mån även
skärnings problem.

Lager lägena är den stora svagheten när du monterar tät stegad drevsats i
ett standard hus.
Sen är det ju också betydligt enklare att tillverka.
MVH

Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Ta en tur till Gunnars Garage i Anderstorp, han är ju den som har bäst koll på Seven.

Man hör att det finns drev och lager på en Seven-bil. Det är ju inte som i en vanlig bil att det inte hörs minsta ljud om inte grejerna är på väg att kollapsa.

Vill ni verkligen veta så är mekvarianten av ett doktors-stetoskop (med en pinne isf platta) och pallbockar en möjlig lösning, man hör oftast superbra hur lager och annat mår. Det är iaf väldigt kul att lyssna på motorer med ett sånt.

Rakskurna drev är det nog INTE för då låter det så högt att man inte kan höra sig själv tänka... Och det hörs långt utanför bilen.

ja rakskurna kan det inte vara i för då hade man vart nästan döv.. det är ju från gunnars garage han köpt den så jag ska nog säga åt han att ta kontakt med han..

Stockholm
Här sen Dec 2002

superMOG skrev:
Finns det verkligen raka drev till en bakaxel typ 'English' eller DeDion?

Nej, hur skulle det gå. En "differential" har ju som syfte att rikta kraften 90° och då MÅSTE man ju ha vinklade drev. Däremot om man t.ex. har en öppen differential, kan ju de små kugghjulen vara raka om man vill, och jag tror oftast de är det för att kunna snurra i båda riktningarna.

Är axeln på pinjongen riktad direkt mot centrum på kronhjul kan man ha "vanliga" snedskurna. Kommer axeln utanför, måste man ju ha hypoidskurna eller vad det nu heter på svenska (eng: spiral bevel) och är lite mer vackra i mönstret än vanliga snedskurna (läs avancerad geometri).

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
Anledningen till att man har rakskurna drev(-satser) är att axiella krafterna blir stora när man har snedskurna kuggar och gör att lagerlägen m.m. i ex. växellådshus får stora påkänningar som gör att lådan de sitter i flexar.

Vilket också innebär energiförlust pga ökad friktion- som jag allltid trott var huvudanledningen för rakskuret. Påkänningar kan man väl dimensionera bort ? (jag känner mig tydligen lite petig idag)

Sorry att vi driver mot mer OT....

Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004

Kristoffer R skrev:
Vilket också innebär energiförlust pga ökad friktion- som jag allltid trott var huvudanledningen för rakskuret. Påkänningar kan man väl dimensionera bort ? (jag känner mig tydligen lite petig idag)
Sorry att vi driver mot mer OT....

Vad jag förstår ska kuggarna på ett rätt konstruerat kugghjul inte glida mot varandra alls, sned- som rakskurna. I övrigt tömde jag nog ut mina "kunnskaper" i tidigare inlägg.

Ang. OT, dito.

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Tack för era utförliga uppläxningar om raka kuggar, var bara en vild gissning från min sida men det var faktiskt intressant att lära sig något nytt om det.

Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
ingen som har nån mer teori... angående ylandet menar jag då

Uppsala
Här sen Okt 2004

Som tidigare sagt, en felställd axel ylar på ordentligt.

När axlar slits och/eller misshandlas så blir de som felinställda, och ylar.

Har man för stort spel i en över korrekt inställd axel så ylar det vid motorbroms.

om man öppnar diffhuset kan man förhållnadevis enkelt kontrolera hur den är inställd. Man torkar rent dreven från olja och målar kronhjulets tänder med en spritpenna (eller annan färg som inte sitter så hårt). Därefter vrider man runt axeln med belastningen som den belastas när man kör. Sen jämnför man avtrycket med tolk-bilder (som finns att hitta i detta forum tex). Är det fel lägger man i chims så det blir rätt.

Är dreven utslitna så går det naturligtvis inte att ställa om den så det blir bra.

Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Qaz skrev:
Som tidigare sagt, en felställd axel ylar på ordentligt.

När axlar slits och/eller misshandlas så blir de som felinställda, och ylar.

Har man för stort spel i en över korrekt inställd axel så ylar det vid motorbroms.

om man öppnar diffhuset kan man förhållnadevis enkelt kontrolera hur den är inställd. Man torkar rent dreven från olja och målar kronhjulets tänder med en spritpenna (eller annan färg som inte sitter så hårt). Därefter vrider man runt axeln med belastningen som den belastas när man kör. Sen jämnför man avtrycket med tolk-bilder (som finns att hitta i detta forum tex). Är det fel lägger man i chims så det blir rätt.

Är dreven utslitna så går det naturligtvis inte att ställa om den så det blir bra.

uppfattat... men det luriga är att den bara gått 180mil.. måste vara fabriktionsfel

Uppsala
Här sen Feb 2003

Backlash och/eller pinion-depth som är felställda? otillräckligt med olja? Slitage?

Halmstad
Här sen Jun 2003

Nu har ju inte jag någon Seven men jag har fått samma problem...
Jag monterade en lamelldiffbroms för några månader sedan (har väl kört kanske 100 mil nu) och nu har diffen börjat yla/vina. Jag fick ställt in kuggspel ordentligt men lyckades dra en bult till ett av lageröverfallen för hårt och har varit lite orolig över det sen dess, men en avbruten bult borde ju orsaka betydligt mer skada än lite vinande? Kan det vara att jag inte förspände lagrena mot varandra?
När jag kryssmätte mellan lageröverfallen låg jag på toleransgränsen redan utan förspänning, så jag vågade inte spänna något, men det kanske var feltänkt? Måttet kanske inte är syftet utan ändamålet... eller m a o förspänningen är viktigare än att man ligger inom toleranserna?
Det känns som att det är läge för demontering och koll?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Dennis Kullman skrev:
Jag monterade en lamelldiffbroms för några månader sedan (har väl kört kanske 100 mil nu) och nu har diffen börjat yla/vina. Jag fick ställt in kuggspel ordentligt men lyckades dra en bult till ett av lageröverfallen för hårt och har varit lite orolig över det sen dess, men en avbruten bult borde ju orsaka betydligt mer skada än lite vinande? Kan det vara att jag inte förspände lagrena mot varandra?
När jag kryssmätte mellan lageröverfallen låg jag på toleransgränsen redan utan förspänning, så jag vågade inte spänna något, men det kanske var feltänkt? Måttet kanske inte är syftet utan ändamålet... eller m a o förspänningen är viktigare än att man ligger inom toleranserna?

När det monteras nya lager i en billåda eller bakaxel ska ofta spelet mätas upp utan shims, sedan ska ett shims enligt tillverkarens tabell väljas och då kommer allting att förspännas en liten gnutta. Detta då koniska lager (som oftast används) kan 'sätta sig' en gnutta.

Annars får man ta isär och göra om efteråt när lagren satt sig, och då ska de inte förspännas.

ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Re:

Dennis Kullman skrev:

Bertil Carlsson utanför Ängelholm har satt ihop mina diffar och han är mycket duktig.
Han färgar kuggarna så man ser att den är rätt injusterad och alla kuggar ligger ann.
När mina drev gick sönder i diffen hade jag ett vinande knarrande ljud när jag släpte gasen.

MSCC
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:
[När det monteras nya lager i en billåda eller bakaxel ska ofta spelet mätas upp utan shims, sedan ska ett shims enligt tillverkarens tabell väljas och då kommer allting att förspännas en liten gnutta. Detta då koniska lager (som oftast används) kan 'sätta sig' en gnutta.

Annars får man ta isär och göra om efteråt när lagren satt sig, och då ska de inte förspännas.

Jag menar inte pinjongens koniska lager utan de lager klumpen med kronhjulet sitter i (där drivaxlarna sticks in). När man justerat kuggspelet ska man enligt manualen spänna justermuttrarna mot varandra tills man får ett visst mått mellan lagren, men det måttet hade jag utan att spänna...

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Re:

Roxan. skrev:

Bertil Carlsson utanför Ängelholm har satt ihop mina diffar och han är mycket duktig.
Han färgar kuggarna så man ser att den är rätt injusterad och alla kuggar ligger ann.
När mina drev gick sönder i diffen hade jag ett vinande knarrande ljud när jag släpte gasen.

Roger Svensson, som också är en av de gamla Lotus-rävarna, kontrollerade att jag ställt kuggspelet rätt innan jag skruvade ihop diffen, men vi pratade aldrig om "förspänningen"...

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
6784 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande