| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med varvräknare
|
2 besök senaste veckan (2109 totalt) |
|
Problem med varvräknare
Monterade min nyinköpta varvräknare (VDo) igår. Startade upp och tyckte att den visade något mycket på tomgång. Gasade till och varvräknaren gick upp i 7500 direkt, konstaterade att den garanterat visar för mycket.
Kontrollerade att den var inställd på 4 cyl (4-6-8 möjligt) vilket den var. Provade 8 cyl istället och då stämde varvtalet bättre. Mycket konstigt! Ngn som vet hur känslig den är för störningar? Signalkabeln från tändspolen ligger i samma kablagehölje som spänningsmatningen till tändspolen. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||||
|
Re: Problem med varvräknare
Kolla upp ALLA jordpunkter på bilen kan vara så enkelt
Hjälpte en kompis lite...hans varvräknare visade 6500-7000 rpm när vi drog på startmotorn utan att ens varvräknaren var inkopplad
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re: Problem med varvräknare
Det konstiga är att den gamla varvräknaren fungerade (dock var den en gammal utan dämpning så det var onödigt "fladdrig"). Skall kolla jordpunkterna som du säger och även dra en separat kabel för att testa ev störning. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||||
|
Nu har jag provat att dra en seperat signalkabel vid sidan om bilen fram till varvräknaren, provat en annan tändspole och gjort rent jordpunkter. Inget verkade hjälpa....
På måndag får jag varvräknaren kontrollerad och kalibrerad. Visar det sig att den är riktig vet jag inte var jag ska leta....
_________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||||
|
Är det på Formel Vee:n?
Min farbror hade precis samma problem på sin. Hade först en gammal varvräknare som funkade, satte sedan in en ny VDo som var precis som din och köpte sedan en annan gammal igen som funkade. Får säga till honom att det finns en lösning så att han kan använda sin fina VDo-varvräknare
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Stämmer bra!
Lite surt att nya grejor inte funkar. Är han anmäld till Anderstorp? Isåfall tar jag med mig lödkolven....
_________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||||
Tyvärr ska han inte köra Anderstorp. Dock så är han anmäld till (finalen?) på Falkenberg om några veckor
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Problem med varvräknare
|
2 besök senaste veckan (2109 totalt) |