Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med varvräknare
2 besök senaste veckan (2109 totalt)
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Problem med varvräknare

Monterade min nyinköpta varvräknare (VDo) igår. Startade upp och tyckte att den visade något mycket på tomgång. Gasade till och varvräknaren gick upp i 7500 direkt, konstaterade att den garanterat visar för mycket.
Kontrollerade att den var inställd på 4 cyl (4-6-8 möjligt) vilket den var. Provade 8 cyl istället och då stämde varvtalet bättre. Mycket konstigt!

Ngn som vet hur känslig den är för störningar? Signalkabeln från tändspolen ligger i samma kablagehölje som spänningsmatningen till tändspolen.

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Jag har samma problem. men det är bara på låga varv...

Har letat en hel del. Utan att hitta något.

Umeå
Här sen Nov 2002

Re: Problem med varvräknare

Lefors skrev:
Monterade min nyinköpta varvräknare (VDo) igår. Startade upp och tyckte att den visade något mycket på tomgång. Gasade till och varvräknaren gick upp i 7500 direkt, konstaterade att den garanterat visar för mycket.
Kontrollerade att den var inställd på 4 cyl (4-6-8 möjligt) vilket den var. Provade 8 cyl istället och då stämde varvtalet bättre. Mycket konstigt!

Ngn som vet hur känslig den är för störningar? Signalkabeln från tändspolen ligger i samma kablagehölje som spänningsmatningen till tändspolen.

Kolla upp ALLA jordpunkter på bilen kan vara så enkelt
Hjälpte en kompis lite...hans varvräknare visade 6500-7000 rpm när vi drog på startmotorn utan att ens varvräknaren var inkopplad

Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: Problem med varvräknare

super7 skrev:
Lefors skrev:

Kolla upp ALLA jordpunkter på bilen kan vara så enkelt
Hjälpte en kompis lite...hans varvräknare visade 6500-7000 rpm när vi drog på startmotorn utan att ens varvräknaren var inkopplad

Det konstiga är att den gamla varvräknaren fungerade (dock var den en gammal utan dämpning så det var onödigt "fladdrig").

Skall kolla jordpunkterna som du säger och även dra en separat kabel för att testa ev störning.

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu har jag provat att dra en seperat signalkabel vid sidan om bilen fram till varvräknaren, provat en annan tändspole och gjort rent jordpunkter. Inget verkade hjälpa....
På måndag får jag varvräknaren kontrollerad och kalibrerad. Visar det sig att den är riktig vet jag inte var jag ska leta....

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Problemet löst genom att montera en diod på signalkabeln.

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Är det på Formel Vee:n?

Min farbror hade precis samma problem på sin. Hade först en gammal varvräknare som funkade, satte sedan in en ny VDo som var precis som din och köpte sedan en annan gammal igen som funkade.

Får säga till honom att det finns en lösning så att han kan använda sin fina VDo-varvräknare

Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Patrik Rydh skrev:

Stämmer bra!

Patrik Rydh skrev:

Min farbror hade precis samma problem på sin. Hade först en gammal varvräknare som funkade, satte sedan in en ny VDo som var precis som din och köpte sedan en annan gammal igen som funkade.
Får säga till honom att det finns en lösning så att han kan använda sin fina VDo-varvräknare

Lite surt att nya grejor inte funkar. Är han anmäld till Anderstorp? Isåfall tar jag med mig lödkolven....

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Lefors skrev:
Patrik Rydh skrev:

Stämmer bra!

Patrik Rydh skrev:

Lite surt att nya grejor inte funkar. Är han anmäld till Anderstorp? Isåfall tar jag med mig lödkolven....

Tyvärr ska han inte köra Anderstorp.
Dock så är han anmäld till (finalen?) på Falkenberg om några veckor

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Lefors skrev:
Problemet löst genom att montera en diod på signalkabeln.

Vilken väg sitter dioden?
Måste ju ha varit backströmmar...

Skruva banåkabil
Problem med varvräknare
2 besök senaste veckan (2109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande