| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Splines till rattstång
|
3835 besök totalt |
|
Splines till rattstång
Tänkte göra mig ett adapter till moccaratten i raseribilen. Fräsa till i lämplig längd... Kruxet som jag inte kan lösa riktigt är splinsen på rattstången. Hur gör man dem? Pressar som man gör kilspår antar jag, men var hittar man såna verktyg? Är det nån specialstorlek på E30? (Bmws 3seriemodell som byggdes mellan 83 och 92 )
Kommer det att hålla om man gör det i alu? Har inte börjat rita och inte heller klurat så mycket än, så upplys mig innan jag gör en massa fel
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||||
|
Appappappapp!
Detdär kan du väl inte fråga om...du kör ju BMW...
Tror mig hört att man i "splinesmaskiner" brukar "dra" splines. Vet inte om det är ngn hjälp, men fick för mig att det handlar om verktyg med typ kilspår/klackar som växer och växer eller som man byter till större och större efterhand... Men egentligen ska kanske jag vara tyst och invänta ngn verktygsnisse som verkligen kan. Tror mig minnas att Rubi Mek. AB i Värnamo har en sådan. Borde finnas fler tom närmre för din del. Gnist är nog inte fel tex som sagt. |
||||||||
|
Har jag inte helt fel för mig är även den splinesen konisk, vilket gör det hela ännu svårare.
Kan man inte pressa den? Svarva hålet i ditt nav koniskt och pressa ner en avkapad rattaxelstump med verkstadspressen och vips så har du präglat splines! _________________ /Arne Lindgren |
||||||||
Har ingen gnist. Du vet, kan själv
Hörde rykten om 1000:- i timmen med...
Så besvärligt. Och inte har jag nån E30 i närheten jag kan gå och titta på nu heller...
Nån som har en rattaxelstump att låna för att testa med?
Svetsa, när man kan skruva ihop det.
Kanske är enda alternativet att ta en gammal ratt och slakta Blir ju inte lika snyggt ju...
||||||||
varför göra det så svårt grabbar?
|
||||||||
|
Ett rattfäste som komprimeras vid smäll är ju inte fel. Mina 2 ören går på att modda befintligt eller köpa färdigt. Det låter som du vill göra eget för att få bättre längd på det? I mitt fall så blev det en annan alfa modells nav som var 2cm längre och en djupare ratt på 90mm samt kapning att rattstångsfäste så det gav en hel del när jag sänkte ner det. Inte omöjligt att någon annan e30 modell kan ha annat nav som passar
bild. ni kan ju gissa i vilken position den gamla plana ratten satt.... och ja, svetstängerna sitter inte kvar
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Jo, visst är det så. Men man vill också göra eget för man vill göra eget (om ni fattar)
Men smidigast är nog att ta en gammal rutten ratts splinehylsa och bygga vidare på... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||||
|
Jag hade om jag fick för mig att göra något liknande, svarvat en hylsa i aluminium.
Sedan pressat på hylsan på rattstången. Bättre splines får du inte i detta fall.. Jag vet för jag har gjort det, inte just till en bil och dess rattstång utan andra konstruktioner på jobbet. (Lås med genomgående skruvförband) Att gnista splines är kanske mest korrekt. Men att hitta en gnist med den tiden ledig i tidsschemat gör man väl inte i denna del av Europa? Visst kan man betala för det, men kostnaden köper ju en färdig lösning komplett från styrväxeln upp till ratten.. Det var iofs redan sagt...
Att svetsa det hela kan ju bli bra men oftast ställer det till det då man vill ha ett smidigt demontage.. Skippa splines och gör något helt eget? Eller det är splines i båda ändar på rattstången? (Vill minnas att det är så)
En hederlig navförlängare går inte heller? En distans som skruvas på det rattnav som sitter där idag och flyttar ut ratten valt avstånd mot dig? _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Det är åt detta det lutar. Letade lite i föräldrarnas garage och hittade en gammal ratt. (konstigt att det ligger fullt med BMWgrejer i deras garage ) Ska montera sönder den lite och se om man kan få ut navet på nåt snyggt sätt och återanvända.
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Splines till rattstång
|
3835 besök totalt |