Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Splines till rattstång
3835 besök totalt
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Splines till rattstång

Tänkte göra mig ett adapter till moccaratten i raseribilen. Fräsa till i lämplig längd...

Kruxet som jag inte kan lösa riktigt är splinsen på rattstången. Hur gör man dem? Pressar som man gör kilspår antar jag, men var hittar man såna verktyg? Är det nån specialstorlek på E30? (Bmws 3seriemodell som byggdes mellan 83 och 92 )

Kommer det att hålla om man gör det i alu?

Har inte börjat rita och inte heller klurat så mycket än, så upplys mig innan jag gör en massa fel

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

gnista ut splinesen

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Appappappapp!

Detdär kan du väl inte fråga om...du kör ju BMW...

Tror mig hört att man i "splinesmaskiner" brukar "dra" splines. Vet inte om det är ngn hjälp, men fick för mig att det handlar om verktyg med typ kilspår/klackar som växer och växer eller som man byter till större och större efterhand...

Men egentligen ska kanske jag vara tyst och invänta ngn verktygsnisse som verkligen kan.
Tror mig minnas att Rubi Mek. AB i Värnamo har en sådan. Borde finnas fler tom närmre för din del.

Gnist är nog inte fel tex som sagt.

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Har jag inte helt fel för mig är även den splinesen konisk, vilket gör det hela ännu svårare.

Kan man inte pressa den? Svarva hålet i ditt nav koniskt och pressa ner en avkapad rattaxelstump med verkstadspressen och vips så har du präglat splines!

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

eller så tar man bara en splinsad hylsa från en gammal bmw ratt och svetsar ihop den med en adapter...

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Karlsson skrev:
gnista ut splinesen

Har ingen gnist. Du vet, kan själv
Hörde rykten om 1000:- i timmen med...

Andreas Lidström skrev:
Tror mig minnas att Rubi Mek. AB i Värnamo har en sådan. Borde finnas fler tom närmre för din del.

thumbs up Ska kolla med dem. Värnamo ligger ju bara 20 minuter bort, 15 om man står på lite.

Arne skrev:
Har jag inte helt fel för mig är även den splinesen konisk, vilket gör det hela ännu svårare.

Kan man inte pressa den? Svarva hålet i ditt nav koniskt och pressa ner en avkapad rattaxelstump med verkstadspressen och vips så har du präglat splines!

Så besvärligt. Och inte har jag nån E30 i närheten jag kan gå och titta på nu heller...
Nån som har en rattaxelstump att låna för att testa med?

Karlsson skrev:
eller så tar man bara en splinsad hylsa från en gammal bmw ratt och svetsar ihop den med en adapter...

Svetsa, när man kan skruva ihop det.

Kanske är enda alternativet att ta en gammal ratt och slakta Blir ju inte lika snyggt ju...

Lund
Här sen Feb 2003

Karlsson skrev:

thumbs up

varför göra det så svårt grabbar?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Ett rattfäste som komprimeras vid smäll är ju inte fel. Mina 2 ören går på att modda befintligt eller köpa färdigt. Det låter som du vill göra eget för att få bättre längd på det? I mitt fall så blev det en annan alfa modells nav som var 2cm längre och en djupare ratt på 90mm samt kapning att rattstångsfäste så det gav en hel del när jag sänkte ner det. Inte omöjligt att någon annan e30 modell kan ha annat nav som passar

bild. ni kan ju gissa i vilken position den gamla plana ratten satt.... och ja, svetstängerna sitter inte kvar

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kunta skrev:
Det låter som du vill göra eget för att få bättre längd på det?

Jo, visst är det så. Men man vill också göra eget för man vill göra eget (om ni fattar)
Men smidigast är nog att ta en gammal rutten ratts splinehylsa och bygga vidare på...

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag hade om jag fick för mig att göra något liknande, svarvat en hylsa i aluminium.
Sedan pressat på hylsan på rattstången. Bättre splines får du inte i detta fall..
Jag vet för jag har gjort det, inte just till en bil och dess rattstång utan andra konstruktioner på jobbet. (Lås med genomgående skruvförband) thumbs up

Att gnista splines är kanske mest korrekt. Men att hitta en gnist med den tiden ledig i tidsschemat gör man väl inte i denna del av Europa? Visst kan man betala för det, men kostnaden köper ju en färdig lösning komplett från styrväxeln upp till ratten.. Det var iofs redan sagt...

Att svetsa det hela kan ju bli bra men oftast ställer det till det då man vill ha ett smidigt demontage..

Skippa splines och gör något helt eget? Eller det är splines i båda ändar på rattstången? (Vill minnas att det är så)
En hederlig navförlängare går inte heller? En distans som skruvas på det rattnav som sitter där idag och flyttar ut ratten valt avstånd mot dig?

Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
En hederlig navförlängare går inte heller? En distans som skruvas på det rattnav som sitter där idag och flyttar ut ratten valt avstånd mot dig?

Det är åt detta det lutar. Letade lite i föräldrarnas garage och hittade en gammal ratt. (konstigt att det ligger fullt med BMWgrejer i deras garage ) Ska montera sönder den lite och se om man kan få ut navet på nåt snyggt sätt och återanvända.

Splines till rattstång
3835 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande