Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ställbar kränghämmare
1610 besök totalt
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Ställbar kränghämmare

Jag har en fundering ang, ställbar hämmare.
Har en ställbar hämmare bak på min bil, men skulle vilja prova lite mjukare.
kan man skruva på typ ett platt järn och därmed förlänga den med typ en 1/2" och på så sätt få ett hål till att prova med
Finns det någon nackdel / fara med ett sådant förfarande?

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Har du en bild på krängareländet?
Lättre att svara då.

Varför vill du mjuka upp bilen bak?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
fuling skrev:
Har du en bild på krängareländet?
Lättre att svara då.

Varför vill du mjuka upp bilen bak?


Ska skaka fram en skiss imorgon.
Jag har 22 mm org, när beställde fick jag info om att den var 25 mm med 3 hål.
Men den var 27 mm och bara ställbar i 2 steg
Jag sitter och väntar på ett bilstein PSS 9 kit som kommer i morgon
Kanske att jag kan ha det som det är men som det är nu är det lite för hårt lyfter 20-30 cm i bak på konbana!
Har även ställbart i fram där är den på hårdaste läget.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Re: Ställbar kränghämmare

barth skrev:
Jag har en fundering ang, ställbar hämmare.
Har en ställbar hämmare bak på min bil, men skulle vilja prova lite mjukare.
kan man skruva på typ ett platt järn och därmed förlänga den med typ en 1/2" och på så sätt få ett hål till att prova med
Finns det någon nackdel / fara med ett sådant förfarande?


Hej Barth,

Jag har förlängt min i fram ca. 30 mm.
En enkel plattjärnsbit med 3 hål.

Eftersom skruvarna är lite för små i hålen för att skallarna annars krockar
sitter den bara på ren friktion. Var lite tveksam om det skulle sitta kvar
men det sitter! Det är nog ganska låga krafter.

Vi ses på söndag.

_________________
Christian Lindblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Jag har 22 mm org, när beställde fick jag info om att den var 25 mm med 3 hål.
Men den var 27 mm och bara ställbar i 2 steg

om vi antar att krängran ser lika ut för utom diamtern, så
D %hårdare Hävarm
22 0 1
25 67 1,3
27 127 1,5

tex skall man till std(22) med 27an så måste hävarmen vara ca 1,5gånger så lång.
Antag 200 hävarm så blir det 300mm på 27an.

bara ett hu om hur mycket du behöver förlänga armen.

Criss:
Eftersom skruvarna är lite för små i hålen för att skallarna annars krockar
sitter den bara på ren friktion.

Vill du vara säker så svarva ett antal distaner som passar ytter i krängran hålen och inner för skruven.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:

Criss:
Eftersom skruvarna är lite för små i hålen för att skallarna annars krockar
sitter den bara på ren friktion.

Vill du vara säker så svarva ett antal distaner som passar ytter i krängran hålen och inner för skruven.



Eller skagga skruvar som går att försänka skallarna lite på.

sitter det mutter på baksidan borde det fungera med vangsbult, annars finns olika typer av försänkta torx eller insex-skruvar

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Magnus L skrev:
sitter det mutter på baksidan borde det fungera med vangsbult

Är ju så dålig kvalitet på vagnsbult

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



skruvförband ska bara sitta samman med hjälp av friktion.

Att använda bultarna som kraftupptagare i skjuvriktningen är helt förkastligt.

Tänk själv, det blir ju som en fet sax som försöker klippa av bultarna.

Många haverier beror just på att skruvförbanden slackar och så är det inte friktionen som håller ihop längre utan bara skjuvning, sedan havererar det.

Det är faktiskt t.o.m. så att tunnare skruvar som går fritt i hålen är att föredra.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Instämmer med porschedriver
Men om man förhindrar att en rörelse kan ske så håller grejorna kanske endå även om det är FEL gjort.

Så i prinsip är mitt förslag förkastligt men det kan funka som nödlösing.
Allså det gäller att inte få någon rörelse i förbandet.


citat:
Det är faktiskt t.o.m. så att tunnare skruvar som går fritt i hålen är att föredra.

Hmm nu får du förklara dig, jag är inte riktigt med.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Re: Ställbar kränghämmare

Chrisss skrev:
barth skrev:
Jag har en fundering ang, ställbar hämmare.
Har en ställbar hämmare bak på min bil, men skulle vilja prova lite mjukare.
kan man skruva på typ ett platt järn och därmed förlänga den med typ en 1/2" och på så sätt få ett hål till att prova med
Finns det någon nackdel / fara med ett sådant förfarande?


Hej Barth,

Jag har förlängt min i fram ca. 30 mm.
En enkel plattjärnsbit med 3 hål.

Eftersom skruvarna är lite för små i hålen för att skallarna annars krockar
sitter den bara på ren friktion. Var lite tveksam om det skulle sitta kvar
men det sitter! Det är nog ganska låga krafter.

Kanon ska prova det!

Man kanske måste ha regn däck på söndag

Vi ses på söndag.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



super7 skrev:
Magnus L skrev:
sitter det mutter på baksidan borde det fungera med vangsbult

Är ju så dålig kvalitet på vagnsbult


Beror ju på vad för kvallisort man köper. eller tillverkar

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Jan-E
Älvsbyn
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



Vagnsbult är inte att rekommendera. Normalkvalitet på den är 4.6, dvs 400 MPa brotthållfasthet och sträckgräns 60% av det. "Vanlig" sexkantskruv brukar vara 8.8, dvs dubbelt så stark.

_________________
Jan-Erik Forsman

PCS 2074
Porsche 997 turbo -07
Porsche 996 GT3 CS -04 Såld
BMW X3 råoljebrännare
SKS 850
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:

citat:
Det är faktiskt t.o.m. så att tunnare skruvar som går fritt i hålen är att föredra.

Hmm nu får du förklara dig, jag är inte riktigt med.


För om du får små förskjutningar i förbandet så får man inte lika lätt höga kälspänningar som om det finns en liten frigång, dvs det finns mer utrymme för små rörelser utan att skjuvbelastningar uppstår.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
För om du får små förskjutningar i förbandet så får man inte lika lätt höga kälspänningar som om det finns en liten frigång, dvs det finns mer utrymme för små rörelser utan att skjuvbelastningar uppstår.

Borde inte kälspänningar bli lika höga när det tar imot?
Med den skilnaden att med glapp har man fart också.
Hmm käns som diskutionen spårat ur lite, det vart ett stickspår liksom

Men grundtesen, det viktiga, som porschedriver pojenterade är att det är friktinen som skall hålla skruvförbandet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Ställbar kränghämmare
1610 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande