| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ställbar kränghämmare
|
1610 besök totalt |
|
Ställbar kränghämmare
Jag har en fundering ang, ställbar hämmare. Har en ställbar hämmare bak på min bil, men skulle vilja prova lite mjukare. kan man skruva på typ ett platt järn och därmed förlänga den med typ en 1/2" och på så sätt få ett hål till att prova med
Finns det någon nackdel / fara med ett sådant förfarande? |
||||
Ska skaka fram en skiss imorgon. Jag har 22 mm org, när beställde fick jag info om att den var 25 mm med 3 hål. Men den var 27 mm och bara ställbar i 2 steg
Jag sitter och väntar på ett bilstein PSS 9 kit som kommer i morgon
Kanske att jag kan ha det som det är men som det är nu är det lite för hårt lyfter 20-30 cm i bak på konbana! Har även ställbart i fram där är den på hårdaste läget. |
||||
|
Re: Ställbar kränghämmare
Hej Barth, Jag har förlängt min i fram ca. 30 mm. En enkel plattjärnsbit med 3 hål. Eftersom skruvarna är lite för små i hålen för att skallarna annars krockar sitter den bara på ren friktion. Var lite tveksam om det skulle sitta kvar men det sitter! Det är nog ganska låga krafter. Vi ses på söndag. _________________ Christian Lindblom |
||||
|
citat:
Jag har 22 mm org, när beställde fick jag info om att den var 25 mm med 3 hål. Men den var 27 mm och bara ställbar i 2 steg om vi antar att krängran ser lika ut för utom diamtern, så D %hårdare Hävarm 22 0 1 25 67 1,3 27 127 1,5 tex skall man till std(22) med 27an så måste hävarmen vara ca 1,5gånger så lång. Antag 200 hävarm så blir det 300mm på 27an. bara ett hu om hur mycket du behöver förlänga armen. Criss: Eftersom skruvarna är lite för små i hålen för att skallarna annars krockar sitter den bara på ren friktion. Vill du vara säker så svarva ett antal distaner som passar ytter i krängran hålen och inner för skruven. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Eller skagga skruvar som går att försänka skallarna lite på. sitter det mutter på baksidan borde det fungera med vangsbult, annars finns olika typer av försänkta torx eller insex-skruvar |
||||
|
skruvförband ska bara sitta samman med hjälp av friktion.
Att använda bultarna som kraftupptagare i skjuvriktningen är helt förkastligt. Tänk själv, det blir ju som en fet sax som försöker klippa av bultarna. Många haverier beror just på att skruvförbanden slackar och så är det inte friktionen som håller ihop längre utan bara skjuvning, sedan havererar det. Det är faktiskt t.o.m. så att tunnare skruvar som går fritt i hålen är att föredra. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Instämmer med porschedriver
Men om man förhindrar att en rörelse kan ske så håller grejorna kanske endå även om det är FEL gjort. Så i prinsip är mitt förslag förkastligt men det kan funka som nödlösing.
Allså det gäller att inte få någon rörelse i förbandet. citat: Det är faktiskt t.o.m. så att tunnare skruvar som går fritt i hålen är att föredra. Hmm nu får du förklara dig, jag är inte riktigt med. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re: Ställbar kränghämmare
|
||||
Beror ju på vad för kvallisort man köper. eller tillverkar
|
||||
|
Vagnsbult är inte att rekommendera. Normalkvalitet på den är 4.6, dvs 400 MPa brotthållfasthet och sträckgräns 60% av det. "Vanlig" sexkantskruv brukar vara 8.8, dvs dubbelt så stark.
_________________ Jan-Erik Forsman PCS 2074 Porsche 997 turbo -07 Porsche 996 GT3 CS -04 Såld BMW X3 råoljebrännare SKS 850 |
||||
För om du får små förskjutningar i förbandet så får man inte lika lätt höga kälspänningar som om det finns en liten frigång, dvs det finns mer utrymme för små rörelser utan att skjuvbelastningar uppstår. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
citat:
För om du får små förskjutningar i förbandet så får man inte lika lätt höga kälspänningar som om det finns en liten frigång, dvs det finns mer utrymme för små rörelser utan att skjuvbelastningar uppstår. Borde inte kälspänningar bli lika höga när det tar imot? Med den skilnaden att med glapp har man fart också. Hmm käns som diskutionen spårat ur lite, det vart ett stickspår liksom
Men grundtesen, det viktiga, som porschedriver pojenterade är att det är friktinen som skall hålla skruvförbandet. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ställbar kränghämmare
|
1610 besök totalt |