| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Porta insugskanaler
|
2659 besök totalt |
|
Porta insugskanaler
Ehh........... har 2 dumsnåla alternativ: 1. Byta kammar på 2.2 l 16-ventilaren o hoppas att flödet räcker: S:a 3 kkr 2. Byta kammar o låta ett proffs porta insugskanalen/ventil: S.a 6 kkr . . . . . 3. Ställa in betalningarna, belåna huset och göra det riktigt S:a 10 kkr
Är det någon idé att överväga att göra något av de två "billiga"alternativen? _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
Re: Porta insugskanaler
"DUDE" borde kunna svara på dessa frågor bäst med tanke på att han "trimmade" sin SLC bil. Annars kanske en turbo 2.2a vara på sin plats!
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Varför inte bara byta kammarna först, om det inte räcker till kan man ju göra en ordentlig portning och renovering av toppen? (för övrigt tycker jag priset på kammarna verkar vara väldigt bra, till min 16v kostar nya trimkammar ca 3,8kkr /st) Nackdelen med att bara porta insugskanalerna är ju att du får lyfta toppen, byta packning+skruv (eller?) och sen om du vill göra det ordentligt så får du göra det en gång till... _________________
|
||||
|
Hm..ja, precis. Kammarna är ju lätta att byta. Moderna toppar borde flöda rätt bra oxå, tycker man. Priset är för en omslipad originalkam som går från 247° / 9,5 mm till 267° / 10,7 mm _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Toppen på dessa maskiner har rätt generösa kanaler från början. Dock inte riktigt så stora som ventilarean skulle tillåta.
Lite elakare kammar skulle nog den motorn må bra av. Topplockspackning till motorn kostar inte många hundralappar. _________________ Jonas Edling |
||||
Intressant! Så slutsatsen är att testa kambytet först?
_________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Självklart kan det bli bättre genom att porta toppen.
om man inte är ute efter jättemycket effekt så tror jag att motorn får en helt annan gång och blir betydligt spänstigare och lite roligare på topp av enbart kambyte. Dude's första racemotor gav väl rätt bra effektskillnad med rätt enkla medel men då innefattade det även byte av grenrör och en bonnportning av insugskanaler om jag inte minns fel. Är mycket förvånad om han inte kommer med kommentarer när tråden handlar om hans älskade Åplar...
_________________ Jonas Edling |
||||
|
på den första motorn gjordes enbart en lätt justering av avgaskanalens utlopp samt kördes med nytt insug med större tb och grenrör/avgas.
nytt mbe-sprut var det också. i övrigt orörd motor som gav 33hk mer på drivhjulen än en orginalbil. std ger en speedster ca 130hk på hjulen och min gav 163,5 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Bra metod! Avgas sidan och medföljande avgassystem är den tyngsta förbättraren även för insugningssidan. Men självklart måste en rätt dimensionerad trottelstorlek till. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Hej Torbjörn,
Jag stod inför samma val för ett tag sedan. I sammråd med han som bygger motorn, kom vi fram till att en portning på min bil(som orginal har mycket bra flöde), skall enligt uppgift(av han som utför portningen) ge mer hk/kr än kammar. Så eftersom det är en mindre komplicerad uppgift att byta kammar än att riva hela toppen, valde jag att porta först och byta kammar vid senare tillfälle(man är nöjer ju sig aldrig ).
Har du fått uppgifter ang effektökning av han som utför portningen? Lycka till _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||
problemet med dessa motorer är att väldigt få portare har ngn erfarenhet av dom. jag skulle tippa på att jag har dom enda 2 toppar som har raceportats i sverige. vet inte heller om ngn mer som öht har gjort en lättare hemmaportning av dom än jag själv. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Du menar att en större trottel kan ge mer effekt? Har köpt en 68 mm (el) för att byta ut originalets 58 mm (el). Eftersom GM själva använder den på sin 200 hk-motor (2.0 SC) borde väl den kunna vara rätt? (ehh...fast den e ju överladdad...) _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
Jag hade ringt Johannes och hört vad han har att erbjuda. http://www.jpmotorsport.se/ _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||
Skiljer sig dessa toppar mycket från C20XE/LET-topparna? om de inte gör det så borde det ju finnas en hel del kunskap. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
massvis. den har en helt annan filosofi bakom konstruktionen. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Det verkar inte finnas nåt enkelt svar:
2. Insugsventilen är stor så den kanalen bör kunna ökas 3. Portning ger mest hk/kr 4. "Avgassidan och medföljande avgassystem är den tyngsta förbättraren även för insugningssidan" _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
Jag var inne på ett rätt teoretiskt resonemang, jag känner inte till topplocket i fråga. Antagligen är spjllarean från början rätt dimensionerad och när effekten höjs måste spjälarean följa med oavsett om toppen portats eller ej. Det är så att det självsug motorn kan prestera därför att kolven går ned och vill dra in luft i cylindern är rätt marginellt i tdc-overlap, kolven rör sig knappt och går tom åt fel håll i början. Det vacuum den drar upp kan inte heller bli särskillt stort eftersom det indikerar insugsrestriktioner. Även om man portar så kvarsår denna halvmiserabla kolvsugsbit. Även om vi tar med att vi portat upp insuget till bra flödes i insuget så står luften still över ventiltallriken innan den öppnas och måste fås i rörelse. Den sida som det är full fräs på är däremot i avgasröret, och den kraften är vida överlägsen vad gäller att aktivera hela insugningssidan under nämda period. Vill vi ha respons och fyllnadsgrad i motorn gäller att dra all nytta i världen av denna potential. Men jag säger inte att det är en lätt uppgift där jag kan ge snabbtipps. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Så byns grabbar med Amazoner med 2-tumssystem var rätt ute? _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
Nja, det vill jag inte påstå. Som alltid handlar det om RÄTT tuning, inte bara att safta på med grova rör. Även om det BEHÖVS grova rör, på somliga platser i systemet. Vad nu grova rör är för något med lämplighetsglasögonen på näsan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Porta insugskanaler
|
2659 besök totalt |